Friday 21 October 2016

Katil patah sebab kuat main

Main kuat sampai katil patah. Peristiwa ini berlaku pada malam pengantin baru tentu buat orang tersenyum. Lucu dan terharu dengar cerita pasti panas ini. Pertama kisah ini benar berlaku masa kenduri kahwin sepupu Ali. Memang riuh jadinya. Kata orang, kisah yang tidak mungkin dapat dilupakan.

Seperti biasa, apabila kenduri kahwin diadakan, semua sanak saudara dekat dan jauh semua pulang berkumpul di rumah datuk Ali. Masing-masing membawa pulang anak kecil. Masa itu musim cuti sekolah.    

Memang kanak-kanak suka main. Mereka tidak melepas peluang untuk bergurau senda dan macam-macam permainan dengan sepupu sepapat yang sudah lama tidak bertemu. 

Budak-budak bukan kisah apa di mana tempat bermain. Asal boleh main, tidak kira atas katil, bawah katil, tepi katil dan sebagailnya. Semakin dilarang, lagilah mereka kuat bermain.

Paling mereka suka bermain ialah di atas katil. Bukan apa, kerana ada tilam dan seronoklah mereka melompat-lompat. Kerana terlalu kuat bermain di atas katil, sampai katil patah. Riuh dan terkejut semua orang. Nasib baik tidak ada yang cedera. 

Jadi, kalau tidak mahu katil patah, jangan main kuat-kuat. Atau kena guna katil yang betul-betul kukuh. Biar boleh main kuat mana pun katil tidak akan patah. Boleh melompat dan berguling-guling semahu mungkin.

Dalam bab katil patah ni tidak boleh salahkan budak-budak. Orang tua pun boleh patahkan katil juga. Banyak kes katil patah apabila berat badan berlebihan. Lebih kerana badan besar ataupun naik ramai-ramai. 

Kekuatan katil biasanya hanya untuk dua orang dewasa yang mempunyai besar sederhana. Jumlah berat yang boleh ditampung hanya kira-kira 200 kg. Kalau lebih daripada itu, ada kemungkinan katil akan patah. Bayangkan ada yang beratnya lebih 150 kg. Kalau dua orang yang beratnya 150 kg berada bersama-sama di atas katil tersebut, jumlah berat sudah jadi 300 kg. Resiko untuk katil patah memang tinggi lah. 

Sebenarnya, sekarang ini kebanyakan katil memang direka untuk lebih tahan lasak menampung beban berat yang lebih. Kalau macam tu, tidak rungsing tentang katil akan patah. Boleh duduk ramai-ramai atas katil tersebut. Budak-budak boleh main lompat-lompat dan berguling-giling. Insya Allah tidak akan patah. 

Semoga katil tidak patah lagi walaupun kuat main.    

No comments:

Post a Comment