Thursday 30 March 2017

Khasiat durian selat

Durian selat atau durian belanda kini jadi rebutan. Disebabkan ramai ingin mendapatkan durian belanda, bekalan tidak mampu memenuhi permintaan. Harga durian belanda meningkat tinggi berbanding sebelum ini yang kurang mendapat permintaan. 

Fenomina ini disebabkan khasiat durian selat yang hebat untuk merawat barah. Manfat dan faedah yang ditemui dalam durian selat menjadikan buah itu amat berharga untuk tujuan kesihatan. 

Memang betul sekarang ini durian belanda mendapat permintaan tinggi. Semuanya gara-gara khasiat durian belanda yang tular di media sosial dan media massa. Sekarang ini, kalau tidak berpeluang makan buah durian belanda, pencari durian belanda akan menggunakan duan.

Daun durian selat boleh dirubus untuk diminum airnya bagi tujuan perubatan. Ada juga yang mengeringkannya dan dibuat teh daun durian belanda.

Fenomina ini satu yang pelik juga. Dulu buah durian selat macam tiada harga. Tetapi, kini daunpun sudah ada nilai. Orang ghairah dan berahi kepada durian selat. Benih durian selat dicari merata untuk ditanam di laman rumah.   

Fenomina ini berpunca heboh diperkatakan mengenai khasiat durian selat. Paling besar khasiatnya ialah untuk melawan kanser.

Apa tidaknya, memang orang akan berlumba-lumba mendapatnya jika ada yang mengatakan khasiat buah durian selat ini 10,000 kali lebih elok dari membuat kimoterapi. Biar betul?

Durian selat atau atau Soursop, dari keluarga Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib. Itu hasil kajian di negara maju.

Durian selat buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat buah durian selat ini memberikan kesan anti tumor yang sangat kuat dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. 

Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus, berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress dan menormalkan kembali sistem saraf yang  kurang baik.

Keyakinan terhadap kemujaraban durian selat itulah yang menjadikan permintaan terhadapnya amat tinggi. Harganya mencecah hingga RM20 satu kilo. Kalau dapat RM15 sekilo itu dah kira baik. Malah, timbul masalah untuk mendapat bekalan. Permintaan mengatasi penawaran. Sebab itu harganya naik mendadah,

Jika bekalan buah durian selat terus tidak mampu memenuhi permintaan, ada kemungkinan orang akan sanggup membeli daun durian selat. Kira macam pepatah, kalau tidak ada rotan, akar pun berguna. Tambahan pula khasiat dari daun dan buah dikatakan sama-sama hebat.

Hebat sekali godaan buah durian selat. Nak tunggu buahnya memang lambat mendatangkan hasil. Jual daun pun boleh untung.

No comments:

Post a Comment