Thursday, 30 March 2017

DURIAN SELAT JADI REBUTAN

Masa kecil dahulu, aku memang selalu makan durian belanda atau dipanggil durian selat.  Aku kerap berpeluang makan durian selat kerana jiran aku ada dua tiga pokoknya.  Pokok itu selalu berbuah, tetapi keluarganya tidak minat buah durian selat.  Jadi, akulah selalu mengambilnya, daripada masak ranum dan gugur tanpa dimakan.

Itu kisah 30 tahun lalu.  Kini, aku jarang dapat makan durian selat lagi walaupun di rumah ibu aku ada pohon durian selat.  Sebabnya, pokok itu jarang berbuah.  Keduanya, kalau ada berbuah, tidak sempat masak.  Ada saja orang atau jiran yang berminat. Untuk tidak mengecewakan permintaan orang, diberikan sekadar yang ada. 

Menariknya, jika tidak dapat buah, mereka akan minta untuk memetik daunnya.  Daun durian selat boleh dirubus untuk diminum airnya bagi tujuan perubatan.  Ada juga yang mengeringkannya dan dibuat teh daun durian belanda.

Fenomina ini satu yang pelik juga.  Dulu buah durian selat macam tiada harga.  Tetapi, kini daunpun sudah ada nilai.  Orang ghairah dan berahi kepada durian selat.  Benih durian selat dicari merata untuk ditanam di laman rumah.   

Fenomina ini berpunca heboh diperkatakan mengenai khasiat durian selat.  Paling besar khasiatnya ialah untuk melawan kanser.

Apa tidaknya, memang orang akan berlumba-lumba mendapatnya jika ada yang mengatakan khasiat buah durian selat ini 10,000 kali lebih elok dari membuat kimoterapi. Biar betul?

Durian selat atau atau Soursop, dari keluarga Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib. Itu hasil kajian di negara mahu.

Durian selat buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat buah durian selat ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem sarafyang  kurang baik.

Keyakinan terhadap kemujaraban durian selat itulah yang menjadikan permintaan terhadapnya amat tinggi.  Harganya mencecah hingga RM20 satu kilo. Kalau dapat RM15 sekilo itu dah kira baik.  Malah, timbul masalah untuk mendapat bekalan.  Permintaan mengatasi penawaran.  Sebab itu harganya naik mendadah,

Jika bekalan buah durian selat terus tidak mampu memenuhi permintaan, ada kemungkinan orang akan sanggup membeli daun durian selat.  Kira macam pepatah, kalau tidak ada rotan, akar pun berguna.  Tambahan pula khasiat dari daun dan buah dikatakan sama-sama hebat.

Hebat sekali godaan buah durian selat. Nak tunggu buahnya memang lambat mendatangkan hasil.  Jual daun pun boleh untung. 


No comments:

Post a Comment