Tuesday 18 April 2017

Bahaya merkuri dalam kosmetik

Merkuri disenarai antara bahan kimia semulajadi yang berbahaya. Sebab itu, jika berlaku tumpahan sedikit merkuri, akan dipanggil bomba untuk membuat pembersihan. Sedikit tumpahan yang terkena pada bahagian badan akan mendatangkan bahaya.

Malang sekali ada pihak tidak bertanggungjawab menggunakan unsur merkuri dalam produk kosmetik, terutamanya berkaitan dengan pemutihan. Penggunaan merkuri dalam produk pemutih akan mempercepatkan kesan wajah nampak putih. Inilah kesan yang digilai oleh kebanyakan wanita hendak kelihatan putih dan berseri.

Penggunaan produk mengandungi merkuri menyebabkan kerosakan pada melanin yang berfungsi untuk mencegah redikal bebas. Melanin menyebabkan kulit kita kelihatan kehitaman. Jika melanin rosak, itulah menyebabkan kulit kelihatan lebih putih. Sebenarnya bukan puih, tetapi pucat tanda kulit tidak sihat.  

Produk bermerkuri memberi kesan tidak timbul jerawat sama sekali. Keadaan ini disebabkan lapisan kulit epidermis kita telah rosak, kulit sudah tidak mengandung protein dan melanin yang berfungsi untuk melindungi radiasi paparan matahar juga sudah tidak berfungsi, sehingga bakteria tidak mampu hidup kulit yang telah tercemar merkuri termasuk nyamuk sekalipun.

Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tingkat kandungan protein di dalam kulit yang juga untuk mengawal perawatan kulit wajah, bila anda lupa untuk melakukan kebersihan wajah, umumnya jerawat akan timbul. Jika produk ada merkuri, keadaan ini tidak terjadi kerana struktur protein kulitnya telah berubah dan rosak.

Pori-pori tampak mengecil dan halus, ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit terluar wajah kita telah menipis oleh logam merkuri yang sekali pandang kelihatan mengecil dan halus. 

Selain kerosakan kepada kulit atau kanser kulit, merkuri turut memberi kesan menggangu fungsi otak, kegelisahan dan gugup, kerosakan pada hati dan gingal, kecacatan bayi baru lahir, serta menyebabkan keguguran dan kesan buruk lain kepada sistem badan.

Nasihat kepada wanita, tidak perlu fikirkan soal kulit putih. Jika telah ditakdir berkulit gelap atau hitam, terimalah hakikat itu. Putih bukan penentu kecantikan. Banyak Ratu Cantik Dunia adalah mereka yang berkulit gelap. Di negara rakyat berkulit gelap, mereka berbangga dengan warna kulit mereka sedemikian.

Dan, paling penting Allah tidak pernah menilai hambaNya berdasarkan kepada warna kulit.  Sebaliknya yang menentukan mulia atau hina seseorang hamba adalah berdasarkan kepada takwanya.

No comments:

Post a Comment