Friday, 21 April 2017

TANGKIS KATA NEGATIF

Hidup kita tidak pernah sunyi daripada umpat keji dan orang lain cari pasal dengan kita. Sikap dengki dan tidak dapat menerima kelebihan serta kebaikan orang lain menyebabkan perkara yang ditegah oleh agama itu dilakukan tanpa memikirkan soal dosa.

Usah peduli apa orang kata kepada kita jika kita yakin apa yang dilakukan itu adalah benar dan memberi kebaikan.  Jangan kita rasa bersalah dengan perkara baik yang kita lakukan.  Sebaliknya, jadikan kata-kata negatif dilontarkan kepada kita sebagai pembakar semangat untu terus melakukan kebaikan.

Percayalah. Jika ada orang bercakap mengenai kita di belakang, itu tandanya kita sudah ada di depan. Kita telah meninggalkan mereka dengan angan-angan yang tidak pernah memberi kebaikan.
.
Ketika orang bercakap merendahkan diri kita, itu tandanya kita sudah berada di tempat yang lebih tinggi. Sesungguhnya, apa saja kata-kata merendahkan kita tidak berjaya selagi kita terus yakin berusaha melangkah ke puncak lebih tinggi. Mereka yang merendah-rendahkan kita akan lebih jauh ketinggalan dan selamanya berada di bawah kita.

Saat orang bercakap dengan nada iri mengenai kita, itu tandanya kita sudah jauh lebih baik daripada mereka.  Di sebalik iri hati itulah bukti kita sebenarnya lebih baik daripada mereka.  Kerana, mereka tidak iri hati apa yang kita ada dan capai jika kita dapat dan ada lebih rendah daripada mereka.

Jika ada orang bercakap buruk mengenai kita, padahal kita tidak pernah mengusik kehidupan mereka, itu tandanya kehidupan kita sebenarnya lebih indah daridapa mereka. Mereka perlu mencipta dan menyebarkan kononnya kita buruk semata-mata untuk menutup kelemahan dan keburukan yang mereka lakukan atau alami.

Maka, usah kita pedulikan kata orang kepada kita. Yang penting kita tahu apa yang dilakukan adalah untuk kebaikan diri, keluarga, agama dan negara. Jika kita terpengaruh kata-kata buruk orang terhadap kita, maka kita akan jadi sepertimana apa yang orang kata itu.  Ketika itu, benarlah apa yang mereka kata itu.


Jom sentiasa berfikiran positif kerana anda adalah sepertimana yang anda fikirkan.  

No comments:

Post a Comment