Sunday, 23 April 2017

AGONG BEBAS PENGARUH POLITIK

Tidak kira siapa yang mencerca dan bersikap biadap terhadap Yang di-Pertuan Agong, individu itu mesti diambil tindakan undang-undang oleh pihak berkuasa.

Tidak kira individu itu Melayu, Cina, India atau rakyat daripada etnik-etnik lain, jika terbukti melakukan perbuatan tidak beradab itu, seharusnya langkah penguatkuasaan undang-undang disegerakan.

Kalau tindakan pencegahan terhadap individu terbabit tidak dibuat, dibimbangi ia akan diulangi orang lain atau pihak-pihak berkepentingan.

Kita tidak mahu pengalaman lalu yang mana disebabkan kurang berkesan tindak balas undang-undang, perkara itu menjadi kebiasaan.

Antara perkara yang dizahirkan pihak tertentu ialah cuba mengaitkan kedaulatan serta kedudukan Yang Dipertuan Agong dengan kancah politik. 

Yang di-Pertuan Agong mempunyai hak dari sudut Perlembagaan untuk mengetahui hal ehwal kerajaan. Baginda menghadiri mesyuarat Majlis Raja-raja, diiringi oleh Perdana Menteri (PM).

Setiap awal pagi Rabu sebelum mesyuarat Kabinet, PM menemui baginda untuk memaklumkan perkembangan negara dan perkara-perkara yang mungkin menarik perhatian baginda. Baginda boleh menggunakan sesi ini untuk memberi pandangan kepada PM.

Pada masa lalu Yang di-Pertuan Agong bebas untuk menyuarakan pendapat dalam pelbagai perkara.

Dalam realiti, Yang di-Pertuan Agong menikmati fungsi eksekutif jika tidak kuasa de facto eksekutif. Bahagian IV Bab 1 Perlembagaan Persekutuan menegaskan banyak perkara penting berkaitan perkara tersebut.

Ada beberapa perkara, terutamanya sejarah feudal telah terserap ke dalam Perlembagaan Malaysia. Salah satunya adalah perkataan 'Raja' dan 'kerja', disatukan untuk menjadikan kerajaan di mana Sultan atau Raja adalah lambang kuasa dan kedaulatan.

Negeri Melayu berdaulat yang kuno bertakhtakan Raja atau Sultan masih lagi subur di dalam negeri-negeri yang diketuai Sultan di Semenanjung pada hari ini.

Kini Raja digelar sebagai Raja Berperlembagaan tetapi hakikatnya mereka masih mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar ke atas masyarakat, khususnya orang Melayu.

Dari fakta keputusan pilihan raya, Yang di-Pertuan Agong sudah dapat memastikan ketua parti mana yang layak dan dapat menguasai keyakinan bilangan besar, iaitu parti yang memiliki kerusi terbanyak di Dewan Rakyat.

Frasa 'percaya dapat menguasai' ini mungkin disalahtafsirkan bahawa Yang di-Pertuan Agong berhak sepenuhnya membuat penilaian dan pemilihan secara subjektif dalam pelantikan seseorang Perdana Menteri.

Tetapi, apabila diteliti keseluruhan ayat ini dan atas dasar prinsip yang diterima, Yang di-Pertuan Agong tidak boleh melantik sesiapa sahaja yang beliau berkenan.

Orang yang bakal dilantik sebagai Perdana Menteri mestilah seseorang yang dapat menguasai keyakinan sebilangan besar ahli Dewan Rakyat.

Artikel 40 memperuntukkan bahawa Yang di-Pertuan Agong hampir dalam semua perkara bertindak atas nasihat Kabinet.

Dalam konteks ini, Yang di-Pertuan Agong dipandang sebagai pemegang kuasa tertinggi kerana semua perkara yang dilaksanakan sebagai sebuah kerajaan dilakukan bagi pihak baginda. Kedudukan baginda sebagai Komander Tertinggi Angkatan Tentera menunjukkan lingkungan kedudukan baginda sebagai eksekutif yang tinggi.

Tetapi politik yang berdasarkan bilangan dalam sesebuah demokrasi sering mentakrifkan sempadan kemungkinan. Selagi orang Melayu bersatu dan tekad dalam semangatnya untuk mengekalkan kuasa, ia akan menjadi sukar bagi orang bukan Melayu dilantik menjadi Perdana Menteri.

Ada pihak mula menunjukkan 'keras kepala' apabila parti dipimpin Melayu hilang kuasa majoriti dua pertiga di parlimen.  Inilah akibatnya apabila Melayu berpecah dan saling menjatuhkan antara satu sama lain.

Oleh itu, selagi parti Melayu mengekalkan status quo kekuatan dan pengaruhnya, sekali gus menikmati sokongan popular orang Melayu, Yang di-Pertuan Agong tidak mempunyai pilihan melainkan untuk melantik seorang Presiden dari parti Malayu mengetuai Kabinet sebagai PM.

Pihak lain yang bercita-cita ingin meletakkan pemimpin mereka menjadi Perdana Menteri perlu berusaha memastikan bertanding dalam PRU dengan jumlah sekurang-kurangnya 120 kerusi. Kalau bertanding sekadar 60 hingga 80 kerusi, itu tandanya parti berkenaan tidak bersungguh-sungguh hendak merebut jawatan Perdana Menteri.

Rakyat perlu memilih parti yang mempertaruhkan kekuatan yang jitu yang dapat dikenalpasti antara lain bersedia bertanding di lebih 120 kerusi. Perlu diingat, jumlah 120 itu adalah dari satu parti dan bukannya gabungan parti.


No comments:

Post a Comment