Friday 26 May 2017

Menu selera kampung

Selera kampung. Biarpun rakyat Malaysia telah diperkenalkan pelbagai menu antarabangsa dari pelbagai negara seluruh dunia, namun selera kampung masih lagi memikat hati. Makanlah apa saja menu antarabangsa, tetapi selera kampung tidak ditinggalkan.

Memang susah nak dapat makanan atau menu selera kampung di restoran atau hotel hebat. Mereka lebih gemar menyediakan menu dari luar negara sebagai tarikan pelanggan.

Tetapi, ada juga restoran yang mengekalkan tradisi makanan tempatan yang terus mendapat sambutan pelanggan setia. Malah mereka mengguna nama 'selera kampung' untuk restoran dan kedai makan.

Selera kampung merujuk kepada hidangan atau menu yang menggunakan resipi tempatan yang menjadi hidangan masyarakat dulu. Penggunaan bahan tempatan seperti ikan, udang, santan dan daging serta rampah ratus seperti kunyit, halia, lengkuas dan lain-lain menjadi pilihan. Sayur-sayur tempatan seperti kacang panjang, bendir, kacang botol, taugeh dan sawi menjadi pilihan.

Tidak ketinggalan dalam menu selera kampung ialah penampilan ulam yang terdiri pelbagai jenis pucuk muda, daun, buah dan umbisi.

Paling ketara dalam selera kampung ialah pelbagai jenis pencicah seperti budu, cencalok, kuah asam dan tempoyak.

Hebatnya selera kampung kerana rasanya unik dan pelbagai. Khasiatnya amat banyak dan amat baik untuk menjaga kesihatan.  Sumber asli bebas dari racun dan kandungan yang membahayakan kesihatan.   

No comments:

Post a Comment