Sunday 24 September 2017

Pemimpin sokong pesta arak

Pemimpin yang menyokong penganjuran parti gay dan festival arak perlu ditolak di atas kegagalan mereka untuk memahami sensitiviti Islam sebagai agama Persekutuan dan adab tatasusila di negara ini.

Sekiranya pemimpin yang menyokong penganjuran gay dipilih, Malaysia akan menuju kehancuran kerana mempunyai ketua yang menyokong budaya bertentangan norma-norma manusia.

Kalau hendak jadi pemimpin, dia kena faham agama Islam itu sendiri memandangkan ia merupakan agama Persekutuan di Malaysia dan mempunyai peraturan, tetapi jika tidak faham, dia tidak layak jadi pemimpin.

Tindakan kerajaan Malaysia mengambil langkah sewajarnya untuk melarang dan menolak permit penganjuran kedua-dua acara tidak bermoral itu perlu disokong dan tidak dipertikaikan.

Sikap kerajaan bertegas menolak permohonan pengajuran pesta 'syaitan' itu tepat dan perlu dipuji kerana acara itu bukan sahaja bertentangan dengan norma-norma manusia biasa tetapi boleh menjejaskan keharmonian rakyat dan membawa ancaman terhadap keamanan negara.

Penganjuran pesta arak bukan sahaja akan memberi keburukan (mafsadah) kepada mereka yang terlibat tetapi turut akan merosakkan individu, masyarakat dan imej negara Malaysia itu sendiri sebagai sebuah negara Islam.

Mafsadah (keburukan) pesta arak itu terlalu jelas samada dari sudut individu, masyarakat atau negara.

Biarpun penganjuran itu untuk bukan Islam, namun jika ia ternyata boleh mendatangkan keburukan, maka perlu disekat penganjurannya.

Orang bukan Islam perlu faham berkaitan konsep bukan Islam dalam negara Islam yang wujud pada hari ini sebagai akad ‘muwatinun’ iaitu perjanjian kewarganegaraan bermaksud mereka ada hak serta tanggungjawab yang perlu diberikan kepada negara.

Banyak hak yang telah diberikan kepada mereka seperti hak membina keluarga, hak tempat tinggal, hak bebas bergerak dan lain-lain. Jadi atas dasar itu mereka ada tanggungjawab yang perlu dilunaskan atas hak yang diberikan tersebut.

Antara tanggungjawabnya adalah mereka perlu menghindari daripada melakukan perkara-perkara yang mengganggu kehidupan masyarakat seperti menghina Islam atau orang Islam atau meminum dan jual beli arak secara terbuka atau apa saja yang diharamkan oleh Islam.

No comments:

Post a Comment