Friday 29 September 2017

Mencari reda Allah

Rebut keredaan Allah dengan melakukan perkara yang disuruh dan menjauhi perbuatan dilarang. Dalam pada itu, kita perlu faham tentang mencari reda Allah. Tidak memadai dengan melakukan ibadat semata-mata kerana banyak lagi perkara yang perlu dilakukan untuk mencari reda Allah.

Kitab Mukasyafatul Qulub, karya Imam Al-Ghazali menukilkan.

Nabi Musa: Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah. Lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau reda?

Allah SWT: Solat? Solatmu itu untuk dirimu sendiri, kerana dengan mengerjakan solat, engkau terpelihara daripada perbuatan keji dan munkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.

Nabi Musa: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau reda ya Allah?

Allah SWT: Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku reda, kerana ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah, Aku hadir di sampingnya. Dan Aku akan menggantikannya dengan ganjaran 700 kali ganda.

Apabila kamu sibuk dengan ibadah yang lazim dan berbangga dengannya, maka itu tandanya kamu hanya mencintai dirimu sendiri, bukannya Allah.

Tetapi, apabila kamu berbuat baik dan berkorban untuk orang lain, maka itu tandanya kau mencintai Allah dan tentu Allah reda kerananya.

Buatlah perkara yang Allah reda maka Allah akan limpahkan rahmat-Nya dgn membuatkan hidupmu lapang dan bahagia.

No comments:

Post a Comment