Kejayaan usahawan banyak bergantung bagaimana pemasaran produk dibuat.
Pemasaran yang berjaya akan memperkenalkan produk ke pasaran dan seterusnya menjadi
pilihan pengguna.
Pengukuhan jenama dan kualiti produk yang menepati kehendak pengguna
juga amat penting untuk menyokong kebolehpasaran sesuatu produk kekal di pasaran.
Usahawan muda tidak perlu meniru cara segelintir pihak menarik
perhatian pengguna melalui iklan yang memperbodohkan diri sendiri.
Strategi memasarkan produk dengan cara memfokuskan kepada
kemewahan dan gaya hidup pengusaha adalah sangat mengelirukan dan merupakan
contoh yang buruk kepada usahawan baharu.
Usahawan sepatutnya memberi pendidikan serta maklumat tentang
kebaikan produk dan bukannya menjuruskan tumpuan kepada diri sendiri.
Kalau usahawan membodohkan diri untuk lariskan produk mungkin
orang suka beli tetapi sekejap saja kerana apabila daya tarikan itu sudah tiada
maka perniagaan akan merundum.
Orang ramai tidak berterusan dalam tempoh masa lama suka apa yang dilakukan
itu.
Usahawan sepatutnya mendidik pengguna tentang kebaikan produk yang
dikeluarkan dan bukannya mencari ‘spotlight’ untuk diri sendiri.
No comments:
Post a Comment