Friday 24 August 2018

HARGA ETOK BEREMPAH CECAH RM10 SATU LENG

Harga etak atau etok salai berempah di Kelantan mencecah RM10 satu leng. Tentu sekali ramai yang akan terpinga-pinga. Berapa banyak satu leng tu? Ini kira sukatan atau timbangan macam mana? Tidak pernah dengar satu leng. Yang biasa orang sebut harga ikut satu bungkus yang dibuat macam menjual kacang.

Sebenarnya sukatan menggunakan leng masih banyak dilakukan di Kelantan. Namun, tidak ramai yang mengenali atau tahu itu adalah leng. Kalau pergi ke pasar banyak jenis jualan yang sebenarnya di sukat menggunakan leng. Tetapi bila disebut, ramai yang bertanya secara tunjuk bekas tersebut tanpa menyebut nama sukatan itu.

Sukatan leng adalah jenis sukatan yang telah lama digunakan di negara kita. Sukatan pada zaman dahulu mengikut kiraan pot, leng, cupak dan gantang.

Kalau mengikut kaedah persamaannya 2 pot bersamaan 1 leng, 2 leng bersamaan 1 cupak, 4 cupak bersamaan 1 gantang. Segantang beras bersamaan dalam kilogram 3.6 kg. Sukatan pot lebih kurang tin susu bersaiz kecil.
  
Jadi, boleh agak banyak mana untuk sukatan satu leng yang bersamaan dengan 2 pot atau dua tin susu.

Begitu juga, anda boleh congok berapa banyak etok yang dibeli dengan harga RM10 yang disukat satu leng. Bagi peminat etak, harga tidak menjadi soal besar asalkan dapat makan etak yang menjadi kegemaran rakyat Kelantan. Etak salai berempah kini menjadi identiti Kelantan yang menarik perhatian ramai pelancong. 

No comments:

Post a Comment