Islam mengharamkan riba. Firman Allah SWT
yang bermaksud: “Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan
mengharamkan riba.” (Surah al-Baqarah, ayat 275)
Manakala sabda Rasulullah SAW yang
bermaksud: “Jauhilah kamu daripada tujuh dosa besar ini (perkara yang
membinasakan). Para sahabat bertanya: Apakah ia wahai Rasulullah SAW?
Rasulullah SAW bersabda: Syirik kepada Allah SWT, sihir, membunuh jiwa yang
telah diharamkan oleh Allah SWT melainkan dengan kebenaran, memakan riba,
memakan harta anak yatim, melarikan diri dari peperangan dan menuduh wanita
yang beriman dengan berzina”. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Umumnya, setiap transaksi dalam Islam
hendaklah menepati tatacara yang ditetapkan oleh syariah seperti menepati rukun
dan syarat akad jual beli beserta mengelakkan segala perkara yang boleh
membatalkan akad. Namun begitu, apabila pembelian melibatkan item ribawi, ia
memerlukan perhatian khusus agar tidak terjerumus dalam kancah riba.
Apakah itu riba? Riba berlaku dalam jual
beli yang melibatkan item ribawi seperti yang disebutkan dalam hadis yang bermaksud: “Emas dijual dengan emas,
perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan
tamar, garam dengan garam, timbangan dan beratnya mesti sama, dibayar secara
serta-merta (bukan bertangguh). Namun, jika jenis dan kategori barangnya
berbeza, maka berjual belilah mengikut yang kamu kehendaki dengan syarat mesti
dibayar secara serta-merta” (Hadis riwayat Muslim)
Jumhur ulama ketika mensyarahkan hadis di
atas menyebut bahawa ‘illah (sebab) berlaku riba dalam urusan jual beli
dua perkara, iaitu nilai mata wang dan makanan. Jadi, segala jenis
item sama ada berbentuk nilai mata wang seperti emas, perak, Ringgit Malaysia
(RM), Dolar Amerika Syarikat (USD) ataupun makanan seperti beras, tepung
gandum, dan lain-lain yang berkaitan, disebut sebagai ‘item ribawi’. (Rujuk: al-Mu’tamad
fi al-Fiqh al-Syafie, 3/107)
Jenis-jenis riba dalam mazhab Syafie adalah
seperti berikut:
1) Riba al-Fadl: Iaitu riba yang
terjadi disebabkan berlaku jual beli yang tidak sama
kuantitinya sedangkan kedua-duanya daripada jenis barang item yang sama.
Contohnya, menukar segantang beras kategori A dengan segantang dan secupak
beras kategori B, jadi yang lebih secupak itu adalah riba.
2) Riba al-Nasiah: Iaitu riba yang
berlaku disebabkan terdapat syarat penangguhan dalam penyerahan item ribawi
ataupun duit pembayaran secara sengaja kemudian dikenakan caj tambahan. Contohnya
A meminjamkan wang sejumlah RM500 kepada B dan memberi tempoh membayar balik
selama sebulan dan apabila B gagal melangsaikan hutang itu dalam tempoh yang
ditetapkan, maka A mengenakan bayaran tambahan sebanyak RM100 jadi tambahan ini
adalah riba.
3) Riba al-Yadd: Iaitu riba yang
berlaku disebabkan lewat menyerahkan item ribawi walaupun tidak diletakkan
syarat penangguhan.
Apa pula pendapat mengatakan keuntungan
berlebihan dianggap sebagai riba? Contohnya keuntungan ditetapkan oleh pihak bank
dalam urusan pembiayaan pembelian rumah yang biasa dikenakan oleh perbankan
Islam.
Dalam mazhab Syafie definisi riba ialah
akad yang dimeterai sebagai pertukaran barang tertentu tetapi pada ketika akad
dimeterai pertukaran ini tidak diketahui kesamarataannya menurut ukuran Syarak
ataupun penyerahan salah satu atau kedua-dua barangan tersebut dilewatkan. (Mughni
al-Muhtaj 2/21)
Jadi, untung berlebihan tidak termasuk
dalam kategori riba. Bagaimana ada pula yang mengatakan untung berlebihan itu
riba? Menariknya, pihak yang mengatakan untung berlebihan itu adalah riba tidak
pula menetapkan berapa peratus untung yang diperoleh sebelum dikatakan untung
itu adalah riba?
Adakah untung 5 peratus, 10 peratus, 30
peratus, 100 peratus atau 300 peratus dikira riba? Apa kayu pengukur syarak?
Katakanlah untung lebih dari 100 peratus itu
riba, maka mereka pun akan kata pembiayaan di perbankan Islam itu ada riba.
Mereka lupa, dengan tuduhan macam itu, untung mak cik jual nasi lemak, mamak
yang jual teh tarik dan roti canai semuanya akan jadi riba. Ini kerana mamak
yang jual teh tarik dengan harga RM2 secawan, sedangkan kosnya hanya 50 sen
sahaja. Jadi, untungnya adalah 400 peratus. Adakah untung 400 peratus itu
adalah riba?
Sebaliknya, jika pinjam RM100 bayar balik
RM101, RM1 yang lebih tu memanglah dikira riba biarpun tidak terasa terbeban
dan bukan untung berlebihan atau tidak pun terasa tertindas, tetapi berdasarkan
hukum syarak jumlah RM1 itu adalah riba.
Jadi, bukan jumlah yang menentukan riba
atau tidak. Sebaliknya ia adalah sepertimana ketetapan syariat yang perlu
dipatuhi.
No comments:
Post a Comment