Isu transgander menjadi
hangat apabila polimik isu tersebut turut dipolitikkan sehingga sepertilah
menjadi masalah besar kepada negara sehingga isu-isu lain terpinggir. Isu
transgander ini dipolimikkan sehingga penggunaan istilah seperti “pondan”,
“lelaki berpakaian wanita” dan “transvestite” turut dikatakan tidak sesuai dan
dianggap satu 'penghinaan' terhadap golongan tersebut. Mereka ingin dipanggil istilah
yang lebih diterima seperti “Mak Nyah” ataupun hanya merujuk mereka menggunakan
kata nama jantina yang mereka pilih.
Pondan,
mak nyah, kedi, lembut dan panggilan-panggilan yang seumpama merujuk kepada
lelaki yang bersifat perempuan. Sebenarnya, terdapat tiga golongan yang
dikategorikan sedemikian, termasuk transexual (mereka yang menjalani pembedahan
menukar jantina), transvestite (mereka yang sekadar berasa perlu berpakaian
atau berkelakuan mengikut jantina berbeza) dan homoseksual (mereka yang cenderung
pada kaum sejenisnya).
Golongan
yang dikategorikan transvestite sekadar suka bergaya ala orang perempuan dan
pada hakikatnya mereka sedar dan masih ingin kekal sebagai lelaki. Malah,
sebahagian mereka dalam tempoh tertentu akan kembali menjadi lelaki normal
biarpun masih kelihatan lembut, terutama apabila sudah berkahwin.
Transvestism
ialah amalan berpakaian dan berperangai yang bertentangan dengan jantina.
Fenomina ini mula berlaku sekitar tahun 1910an. Perkataan transvestism mula
diperkenalkan oleh Magnus Hirschfeld yang bermaksud ‘berlawanan’ dengan norma
jantina, contohnya lelaki yang berminat berpakaian wanita dan sebaliknya.
Manakala
anak yang dikategorikan sebagai transexual pula bukan setakat suka beraksi
seperti wanita tetapi golongan ini menyimpan hasrat untuk menukar jantina.
Golongan
ini adalah golongan lelaki yang ingin menjadi wanita kerana berasa diri mereka
terperangkap dalam tubuh lelaki. Mereka bencikan bentuk tubuh mereka. Mereka
ingin menghapuskan bulu-bulu di badan dan ingin mengencangkan buah dada.
Golongan
inilah yang cenderung melakukan pembedahan untuk menukar penampilan mereka. Kajian
rata-rata menunjukkan tidak terdapat sebarang punca dari segi biologi dan ia
dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan persekitaran seseorang.
Sebagai
contoh, anak yang tidak mempunyai seorang ayah sebagai contoh dalam keluarga
atau ayah yang tidak banyak terlibat dalam pembangunan anak dan keluarga boleh
merangsang keadaan sebegini. Ada kalanya juga sesetengah ibu bapa yang terlalu
inginkan anak perempuan kemudian memilih untuk mengenakan anak lelaki dengan
pakaian anak perempuan juga boleh menjadi penyebab.
Apa
yang masyarakat sekeliling sedari ialah tentang kecenderungan kumpulan sebegini
menjadi bahan usikan yang sekali gus hanya akan membuat mereka berasa lebih
sunyi dan ingin bersikap tertutup. Adalah lebih baik untuk menghentikannya
semasa anak itu masih kecil.
Pun
begitu, jangan lakukan secara membabi buta. Lakukan secara berhemah. Perlu ada
keseimbangan. Nyatakan yang kelakuannya tidak dapat diterima dan dia perlu
berubah. Bimbing dan beritahu mereka perbuatan itu salah dan perlu dihentikan.
Sebagai
contoh, jika anak itu sengaja menggunakan suara lembut ketika bercakap-cakap,
jangan mempedulikan kata-katanya sehingga dia kembali menggunakan suara asalnya.
Sekiranya ibu bapa berasa sukar untuk membantu anak kembali ke jantina asalnya,
ada baiknya anak itu dibawa ke doktor untuk mendapatkan rawatan segera.
Individu berkaitan perlu
diyakinkan bahawa krisis identiti ini merupakan sesuatu yang boleh dirawat atau
diubah, dan seseorang itu boleh diyakinkan untuk berhenti menjadi transgender. Golongan
ini perlu dibantu untuk berubah dan bukannya dihina dan dicaci. Liputan positif
yang diberikan kepada komuniti transgender terlampau sedikit.
Justeru, untuk dipandang
dari sudut sisi yang baik, golongan tranggender itu sendiri perlu mempunyai
keinginan untuk berubah dan meninggalkan alam kehidupan berkenaan secara
perlahan-lahan.
Sikap setengah pihak yang
berkeras untuk mempertahankan 'hak' golongan mak nyah untuk terus hidup di alam
khayalan mereka bukan membawa kepada arah kebaikan, sebaliknya menambahkan
semangat golongan itu untuk terus hidup mengikut apa yang diingini.
Sesungguhnya, bimbingan
berdasarkan kehendak agama perlu diamalkan. Namun, ada pula golongan yang cuba
liberal dalam soal ini apabila menyokong dan mempertahankan kecenderungan
golongan mak nyah, contohnya dalam soal berpakaian menyerupai wanita atas dasar
hak kebebasan. Sokongan itu tidak mengubah kepada keadaan lebih baik.
Sesungguhnya, komuniti
transgender perlu dibimbing dan menjalani kehidupan mereka, bekerja, mempunyai
kehidupan peribadi dan melakukan aktiviti harian tanpa perlu bimbang tentang
diskriminasi dan gangguan.
No comments:
Post a Comment