Setiap kejadian dan makhluk di muka
bumi ini dicipta oleh Allah secara berpasang-pasang sebagai melengkapkan
keperluan dan membezakan fungsi yang menunjukkan kekuasaan-Nya.
Manusia dicipta secara berpasangan
dengan adanya lelaki dan wanita. Antara lelaki dan wanita dicipta perbezaan
agar saling melengkapkan antara satu sama lain.
Memang tidak dapat disangkal, antara
lelaki dan wanita saling memerlukan untuk menjadikan hidup ini sempurna dan
tenteram. Tidak sempurna lelaki tanpa adanya wanita dan begitulah tiada ertinya
wanita tanpa ada lelaki.
Sesuai dengan fitrah kejadian
manusia yang berbeza, lelaki dan wanita mempunyai tanggungjawab yang berbeza
antara satu sama lain. Jadi, tidak wujud pertindihan peranan yang berkaitan
dengan jantina.
Allah memberi hak yang lebih
terhadap lelaki dalam hal tertentu, dan kelebihan yang lain pula kepada wanita.
Lelaki dilantik menjadi pemimpin keluarga, dilebihkan dalam soal melakukan
ibadat berterusan, mendapat bahagian lebih dalam pembahagian harta pusaka, wali
dan talak.
Tetapi wanita juga mempunyai
kelebihan dalam melahirkan zuriat, diringankan dalam soal ibadat, mendapat
saraan daripada lelaki dan tanggungjawab yang lebih ringan berbanding
lelaki.
Dengan kata lain, lelaki dan wanita
mendapat keistimewaan berbeza bagi membolehkan antara lelaki dan wanita saling
memerlukan dan menggunakan keistimewaan itu. Keistimewaan itu harus disyukuri
dan dipergunakan sepenuhnya tanpa ada perasaan irihati atau prejudis.
Lelaki perlu bersyukur dilahirkan
sebagai lelaki, dan wanita pula wajar berbangga kerana dia adalah wanita. Ini penting untuk mengelak konflik jantina. Realitinya, ada lelaki berminat
menjadi wanita dan ada wanita pula berminat menjadi lelaki.
Perbezaan jantina pada perwatakan,
peranan, dan semangat perlu dizahirkan. Tetapi, ini tidak
pula bermakna adanya diskriminasi jantina dalam Islam.
Setiap orang mempunyai peranan
berbeza mengikut kemampuan masing-masing. Perbezaan ini bukan saja melibatkan
lelaki dan wanita, tetapi sesama lelaki sendiri mempunyai perbezaan bagi setiap
orang.
Sebenarnya, Allah tidak
membeza-bezakan dalam soal siapa harus melakukan kebaikan. Perintah melakukan kebaikan ditujukan kepada semua orang mengikut kemampuan
dan kedudukannya.
Setiap orang berhak melakukan yang
terbaik untuk diri, keluarga dan negaranya. Wanita juga mampu menyumbangkan
tenaga mengikut kemampuan tersendiri ke arah pembangunan ummah.
Maruah dan hak wanita terbela dengan
kedatangan Islam. Islam menyelamatkan wanita daripada penindasan dan nasib
buruk akibat diperlakukan lelaki yang tidak menghargai kehadiran wanita di
sisinya.
Sejak zaman Rasulullah, wanita telah
dibenarkan menyumbang tenaga, fikiran dan kepakaran untuk kepentingan semua. Wanita
bukan saja melakukan tugas yang secara tabie sesuai untuk mereka.
Ada di kalangan wanita yang mempunyai
kemampuan sama dengan lelaki yang mana membolehkan bersama-sama dalam
melaksanakan tugas seperti lelaki.
Wanita pada zaman Rasulullah ada
yang turut sama ke medan peperangan. Mereka ditugaskan melakukan tugas di
bahagian belakang sesuai dengan keupayaan. Namun, mereka juga bersedia berjihad
menghadapi sebarang kemungkinan termasuk mengambil alih tugas di bahagian
hadapan.
Sesiapa sanggup berada di medan
peperangan berani berdepan kemungkinan terkoban atau menjadi tawanan perang. Musuh
tidak memilih siapa yang akan menjadi mangsanya.
Sumbangan wanita amat diperlukan
dalam strategi mengelirukan pihak lawan. Biasanya orang tidak menyangka wanita
yang dianggap lemah akan melakukan tugas-tugas yang berbahaya. Jadi, pihak
musuh tidak syak wasangka dan mudah terpedaya.
Kita dapat perhatikan dalam sejarah
Hijrah di mana Asma binti Abu Bakar telah menjadi wirawati menjayakan hijrah
Rasulullah. Tanpa keberanian Asma bertindak menghantar bekalan makanan kepada
Rasulullah dan Abu Bakar di Gua Thur dan menyampaikan maklumat mengenai
rancangan kafir Quraisy, tentu rancangan hijrah tidak berjalan lancar.
Kafir Quraisy sebenarnya tidak
menduga Asma sedang melaksanakan satu tugas besar. Pada anggapan mereka Asma
keluar dari rumah sekadar melihat-lihat ternakan kambingnya di luar kota
Makkah.
Kaedah penggunaan wanita ini turut
dilakukan dalam pengintipan peperangan moden. Wanita menjalankan tugas yang
lebih besar berbanding lelaki, yang mana maklumat yang dibekalkan wanita
mungkin menyelamatkan negara daripada ancaman musuh.
Peningkatan bilangan pelajar wanita
di institusi pengajian tinggi membolehkan mereka menyertai bidang profesional
dan pentadbiran sama ada kerajaan maupun swasta. Sumbangan wanita dalam
pembangunan negara tidak lagi sekadar ‘nasi tambah’.
Kini semakin ramai wanita menyertai
profesion yang dahulunya hanya dimonopoli kaum lelaki seperti sebagai tentera,
polis, bomba, juruterbang, pemandu kenderaan awam, jurutera, buruh binaan dan
usahawan berjaya.
Keterlibatan wanita dalam bidang
yang dulu dimonopoli lelaki bukan bermakna wanita mencabar kewibawaan lelaki,
tetapi sebagai sumbangan tenaga bersama untuk kemajuan ummah.
No comments:
Post a Comment