Kita
sering mendengar masyarakat Islam mendakwa merekalah umat terbaik dan agama
Islam sentiasa relevan dengan setiap masa dan budaya. Namun, jarang pula kita
mendengar perbincangan tentang bagaimanakah proses yang menjadikan syariah
Islam itu sesuai untuk semua umat manusia yang pelbagai bangsa, budaya dan
tahap perkembangan teknologi.
Dakwaan
bersifat simplistik sebegini walaupun tepat, jika tidak disusuli oleh
langkah-langkah perbahasan yang realistik, boleh memusnahkan kepercayaan
masyarakat terhadap Islam. Syariah Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW tidak
pernah berubah sejak termaktub di dalam al-Quran hingga hari kiamat.
Dengan
sifat statik tersebut, bolehkah syariah Islam diamalkan oleh manusia yang
sentiasa berubah budayanya? Bahkan, bolehkah syariah Islam yang bersumberkan
al-Quran dan sunah Rasulullah yang satu itu, mengatasi permasalahan umat yang
pelbagai budaya, bangsa, bahasa dan adat resamnya?
Menurut
Ibnu Khaldun (meninggal 1405 Masihi) dalam buku Muqaddimah, manusia itu
dijadikan berbeza dari segi bahasanya, adatnya dan budayanya. Setiap kaum
mempunyai sifat-sifat tersendiri, adat setempat dan sudut pandangan semesta
yang tersendiri.
Bertepatan
dengan firman Allah SWT bermaksud: ``Dan sebahagian daripada tanda-tanda
kebesaran-Nya ialah penciptaan langit dan bumi, dan berbezanya bahasa-bahasa
kamu dan warna kulit kamu, sesungguhnya yang demikian itu mempunyai tanda-tanda
bagi mereka yang mempunyai pengetahuan.'' (Surah Ar-Rum, ayat 12)
Perbezaan
ini cukup jelas hari ini dengan tersebarnya banyak bentuk ideologi dan aliran
pemikiran. Bahkan di dalam Islam sendiri, terdapat pelbagai jenis mazhab. Dalam
mazhab perundangan sahaja, kita boleh melihat bagaimana perbezaan antara Mazhab
Syafie, Hanafi, Hanbali dan Maliki. Wujudnya perbezaan ini bukan alasan untuk
kita berpecah belah tetapi itulah lambang kebesaran Allah yang menghendaki kita
bersatu melalui perbezaan tersebut.
Ini
kerana adalah mustahil Allah mencipta manusia yang berbeza budayanya tetapi
memberikan satu cara hidup yang hanya sesuai untuk satu-satu budaya sahaja.
Bagaimana Islam boleh sesuai dengan keadaan budaya yang pelbagai? Inilah rahsia
Islam, akarnya ia tetap statik dan kukuh pada tunjangnya, tapi rantingnya yang
lembut begitu fleksibel untuk menyelinap ke setiap ruang dan keadaan. Dengan
kata lain, perundangan Islam bersifat dengan tetap (thabit) pada prinsipnya dan
bersifat fleksibel (al-murunah) pada peringkat cabang pelaksanaannya.
Dr.
Yusuf al-Qardhawi, pernah menulis sebuah buku kecil yang ringkas tetapi begitu
bermanfaat bertajuk Awamil al-Si`ah wa al-Murunah fi al-Islam yang menjelaskan
tentang fleksibiliti Islam yang membolehkan Islam dipraktikkan oleh semua
golongan dan budaya di dunia ini. Ciri fleksibiliti Islam yang pertama menurut
beliau ialah wujudnya banyak ruang, yang tidak dinyatakan hukumnya oleh Allah
dan sengaja ditinggalkan kepada manusia.
Dalam
perundangan Islam, mana-mana yang menjadi keperluan manusia pada pandangan
Allah, akan diletakkan hukum wajib atau sunat, mana yang buruk pada pandangan
Allah untuk manusia, akan diletakkan hukum haram atau makruh, dan mana-mana
yang tidak dinyatakan itu adalah harus, boleh dilakukan tanpa melampaui batas.
Betapa banyaknya kes-kes yang sengaja ditinggalkan oleh Allah sebagai memberi
ruang kepada perbezaan manusia.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: ``Apa-apa yang disuruh, maka kerjakanlah, apa-apa
yang dilarang, maka jauhilah, dan apa-apa yang tidak disebut itu, sengaja
ditinggalkan tanpa lupa, sebagai rahmat untuk kamu sekalian, bukan kerana lupa,
maka janganlah kamu mempertikaikannya.'' (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Implikasinya ialah, kita boleh melakukan apa sahaja selagi mana ia tidak
bercanggah dengan prinsip-prinsip yang ada di dalam al-Quran dan sunah.
Semua
hukum di dalam Islam ditetapkan oleh Allah, bukan oleh manusia. Walaupun
begitu, hukum yang dinyatakan oleh Allah melalui perantaraan al-Quran atau
sunah daripada Rasulullah SAW perlu diterjemahkan oleh manusia menggunakan
ketajaman akal mereka dan kaedah-kaedah yang tertentu.
Di
dalam teks al-Quran dan sunah, tidak semua hukum datang dalam bahasa yang
jelas. Hukum-hukum yang sudah jelas pengertiannya biasanya melibatkan
hukum-hukum asas ibadah, akhlak dan budi pekerti, hukum harta pewarisan, hukum
akidah yang berkaitan dengan kepercayaan kepada Allah dan alam ghaib, serta
kisah-kisah sejarah umat terdahulu. Manakala terdapat juga ayat-ayat yang tidak
jelas pengertiannya, sama ada kerana perkataan yang digunakan boleh memberikan
pelbagai maksud, atau terlalu luas untuk dipraktikkan dalam sesuatu kes.
Di
sinilah peranan para ulama mujtahid untuk mengkaji dan menggunakan ketajaman
akalnya. Bahkan di sinilah juga hukum-hukum Islam akan diterjemahkan secara
berbeza berasaskan kepada budaya setempat yang mencorak pemikiran para ulama
mujtahid itu.
Di
antara faktor lain yang menjadikan Islam sebagai undang-undang fleksibel juga
ialah kerana Islam tidak menghadkan sumber perundangannya hanya kepada al-Quran
dan sunah sahaja tetapi undang-undang Islam boleh mengambil kira sumber lain
untuk disesuaikan dengan situasi semasa.
Para
sarjana perundangan Islam telah mengemukakan beberapa sumber lain yang bersifat
semasa dan setempat selain daripada al-Quran dan sunah, di antaranya seperti
al-istihsan (kaedah pengecualian hukum dalam kes-kes tertentu), al-istislah
(kemaslahatan masyarakat) dan al-urf (budaya setempat).
No comments:
Post a Comment