Kesedaran mengenai berkhatan sudah
berkembang dalam kalangan bukan Islam yang melakukan khatan secara sukarela
kerana faedah kesihatan yang banyak. Berkhatan adalah memotong kulit di hujung
kemaluan lelaki yang biasanya dipanggil kulup (foreskin).
Lelaki di kalangan kaum Cina dan Siam
di Kelantan semakin ramai yang bersunat atau berkhatan. Mereka turut sama dalam
majlis khatan yang diadakan secara beramai-ramai dengan kanak-kanak lelaki
Islam. Mereka telah melakukan tradisi ini sejak turun temurun.
Bagi, masyarakat Cina Peranakan
Kelantan di Kampung Pasir Parit telah menjadikan amalan berkhatan sebagai
tradisi turun-temurun bermula daripada nenek moyang mereka yang menetap di
Pasir Mas puluhan tahun yang lalu.
Daripada sudut sejarah, sesetengah
ulama berpendapat bahawa berkhatan bermula dengan Nabi Adam dan ada juga yang
berpendapat manusia pertama yang berkhatan ialah Nabi Ibrahim.
Yang pasti, berkhatan telah diamalkan
sejak ribuan tahun lalu kerana wujud ukiran pada piramid di Mesir berkaitan
berkhatan.
Berkhatan ialah amalan yang
disyariatkan dan amat dituntut dalam Islam dan ia menjadi amalan para nabi.
Dalam Mazhab Syafie, hukum berkhatan
adalah wajib, bagi lelaki dan juga perempuan manakala bagi Mazhab Hanafi,
berkhatan hukumnya sunat bagi kedua-dua lelaki dan perempuan. Dalam Mazhab
Hambali pula, Imam Ahmad berpandangan ia hanya wajib bagi lelaki dan sunat ke
atas perempuan.
Wajib bermaksud jika dilakukan
mendapat pahala dan sekiranya tidak dilakukan, mendapat dosa. Sunat pula
bermaksud bila dilakukan mendapat pahala tetapi tidaklah berdosa sekiranya
ditinggalkan.
Dalam budaya masyarakat Arab dan
Yahudi, berkhatan dilakukan ketika bayi lagi. Bagi masyarakat Melayu pula, ia
biasanya dilakukan sewaktu kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun. Namun,
sekarang ini amalan berkhatan semasa bayi sudah menjadi amalan biarpun belum
ramai ibu bapa melakukan untuk anak lelaki mereka.
Kebanyakan ulama berpendapat khatan
wajar dilakukan ketika budak lelaki meningkat umur baligh agar mereka bersih
daripada najis dan kekotoran sebelum mengerjakan solat lima waktu.
Daripada segi kesihatan, berkhatan
dapat menjamin kebersihan dan kesucian. Apabila tidak berkhatan, kotoran akan
terkumpul di antara kulup dan kepala zakar.
Kotoran yang dipanggil ‘smegma’ ini
boleh menyebabkan jangkitan kuman. Kajian sains yang telah dijalankan
membuktikan amalan berkhatan mempunyai banyak faedah untuk kesihatan.
Antaranya, kadar kanser prostat
didapati jauh lebih rendah dalam komuniti yang mengamalkan berkhatan seperti
Muslim dan Yahudi. Ia juga mampu mengurangkan risiko kanser serviks (pangkal
rahim) kepada wanita.
Telah dibuktikan bahawa kuman yang
dinamakan Human Papilloma Virus (HPV) adalah antara pencetus kanser serviks.
Kuman ini didapati berlindung di bawah kulit hujung zakar dan dipindahkan
kepada wanita semasa persetubuhan. Kajian terbaharu juga menunjukkan kadar
penyakit kelamin, khususnya sifilis, adalah rendah dalam kalangan lelaki yang
berkhatan.
Berdasarkan kajian Cochrane Meta
Analysis di Afrika pada 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah
mencadangkan galakan amalan berkhatan sebagai salah satu cara atau program
mencegah HIV. Hasil kajian tersebut menunjukkan berkhatan boleh mengurangkan
risiko jangkitan HIV dalam kalangan lelaki yang aktif secara seksual dari 38
hingga 66 peratus dalam tempoh 24 bulan.
Kajian lain membuktikan bahawa bayi
yang berkhatan mempunyai risiko jangkitan kuman pada salur kencing 10 kali
lebih rendah berbanding bayi yang tidak berkhatan. Jangkitan kuman salur
kencing adalah serius. Tanpa rawatan segera, ia akan merosakkan fungsi buah
pinggang dan mengakibatkan kuman tersebar ke seluruh tisu badan.
Kesimpulannya, berkhatan amat
digalakkan kerana terdapat pelbagai kebaikan yang telah dibuktikan melalui
kajian saintifik.
Waktu berkhatan tidak disyaratkan
ketika kecil. Dalam budaya masyarakat Arab dan Yahudi, berkhatan dilakukan
ketika bayi lagi. Bagi masyarakat Melayu pula, biasanya berkhatan dilakukan
sewaktu kanak-kanak berumur lima hingga 12 tahun.
Dalam riwayat daripada Saidatina
Aisyah menceritakan: "Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW mengkhatankan Hasan
dan Husin pada hari ketujuh kelahiran mereka berdua." (Riwayat Imam
al-Baihaqi dan al-Hakim).
Kebanyakan ulama berpendapat, khatan
wajar dilakukan ketika budak lelaki meningkat umur baligh. Malah ada ulama
berpendapat, lebih afdal bagi pihak ibu bapa atau penjaga melaksanakan khatan
ke atas anak lelaki mereka sejak mula hari kelahirannya.
Seorang ulama terkenal, Ibnu Juzaiy
mempunyai pendapat berbeza yang ditulis dalam kitabnya al-Qawanin al-Fiqhiyyah.
Beliau menggalakkan waktu khatan dilewatkan hingga anak itu boleh diajarkan
solat iaitu sekitar umur tujuh hingga 10 tahun.
Beliau menghukumkan makruh dilakukan
khatan ke atas bayi pada hari pertama kelahirannya dan pada hari ketujuh
kelahirannya kerana ia menyerupai amalan kaum Yahudi.
Ibnu Juzaiy juga berpendapat adalah
amat dituntut diadakan jamuan makan sempena majlis berkhatan bagi lelaki tetapi
tidak bagi majlis khatan wanita.
No comments:
Post a Comment