Friday 3 May 2019

JERIH PERIH TANAM PADI WAKTU MALAM

40, 30 tahun lalu kalau adik beradik masih ingat, kita dikerah bagai buruh paksa oleh ayah kita bantu dia tanam padi. Habis waktu sekolah saja, kita diwajibkan turun ke bendang mencedung anak semaian. Tiba musim cerut (ngetam), kita cerut dan mukul padi sekali.  Siap mukul kita isi padi dalam guni gula. Lepas tu pikul satu satu letak di daratan yang jauhnya antara 200 hingga 400 meter dari bendang.

Kita kerja sampai tengah malam. Masuk waktu Maghrib, kita rehat sekejap, kita solat di bawah bangsal yang ayah buat dengan buluh dan pelepah nyoir. Kita berwuduk dengan air dari parit jari.

Selesai solat kita sambung kerja, kita susun satu persatu guni padi atas basikal betina (basikal jantan tak boleh sbb ada palang), tiga guni dicelah karia, dua guni di belakang dan satu guni di tengah-tengah antara karia. Enam guni kita punggah dengan basikal.

Kita tolak basikal tu berjalan di tepi rail keretapi bermula dari stesen Slow Machang dan turun sebelah rumah Tok Mandor Pok Man Padang Tok La, kemudian berjalan lagi di Lorong Rogayah, Lorong Wook hingga sampai ke rumah kita sebelah sekolah Kadir Adabi. Jauhnya antara 7 hingga 10 km.

Bendang yang ayah kita sewa tu tanah Raja Slow Machang. Nak sampai ke tanah Raja, kalau dari darat kena lintas tujuh atau sembilan relong sawah jiran. Selain sewa tanah Raja kita juga tanam padi di sebelah Petronas Pengkalan Batu. Sekarang dah jadi tapak Sekolah Datuk Hamid Dua. Mujur la kerajaan ambik tanah sawah tu bina sekolah. Itulah satu-satunya cara ayah berhenti tanam padi, kalau tidak tak bersosiallah kita.

Tajuk stori..tanam padi waktu malam.

Disalin dari FB Dee Pasir Mas.

No comments:

Post a Comment