Kaum
Cina Kelantan dianggap unik dan berbeza berbanding kaum Cina yang tinggal di negeri
lain. Cara hidup mereka dan hubungan dengan kaum Melayu serta kaum-kaum lain agak
akrab.
Masyarakat
Cina telah wujud di Kelantan sejak abad ke-17 Masihi lagi dan kebanyakan mereka
tinggal di sepanjang pinggir-pinggir sungai di Kelantan seperti kawasan Pulai Gua
Musang, Kampung Pasir Parit Pasir Mas, Kemasin Bachok dan Sungai Pinang Tumpat.
Walaupun
tiada catatan sebenar sejarah kedatangan mereka ke Kelantan, namun mereka
percaya kedatangan nenek moyang mereka lebih awal dari kedatangan orang Cina
pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
Ini
berdasarkan penemuan patung lama di tokong tertua berusia 600 tahun atau lebih
di kampung Pulai, Gua Musang dan berasal dari Dinasti Ming. Ini bermakna
kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu bukan dimulakan di Melaka tetapi di
Kelantan.
Manakala
kajian yang dilakukan penyelidik dari UTM mendapati orang Cina tinggal di di Kampung
Parit sejak kira-kira 1,400 tahun lampau, iaitu 100 tahun sebelum Puteri Hang
Li Po berkahwin dengan Sultan Mansur Shah.
Terdapat
dua kategori Cina di Kelantan iaitu Cina Peranakan diberi gelaran Cina kampung,
Cina Kelantan dan Oghe Cino Kito. Bagi Cina di bandar mereka dipanggil Cina
bandar atau Cina Benua.
Cina
Kampung tidak seperti kaum Cina di negeri-negeri lain kerana dialek komunikasi
percakapan harian mereka dalam loghat Kelantan di samping bahasa Hokkien. Kebanyakan
mereka berkulit sawo matang dan tidak menampakkan mereka sebenarnya kaum Cina kerana
perkahwinan campur dengan keturunan Thai.
Kadang-kala
adalah susah untuk membezakan mereka sama ada dari segi muka atau bahasa kerana
gaya hidup mereka boleh dikatakan lebuh kurang sama dengan orang melayu.
Contohnya dari segi berpakaian dan juga makanan.
Bagi
masyarakat Cina Tionghua Kelantan pula tidak pernah rasa terpinggir walaupun di
sekeliling mereka adalah orang-orang melayu beragama Islam.
Proses
asimilasi kesenian dan kebudayaan tempatan mempengaruhi nama dan apa yang
mereka suka. Orang kelantan lebih suka memanggil "mek" kepada wanita Cina
Kelantan dan mereka membahasakan diri mereka ambo.
Mereka
mampu membaca dan menulis tulisan jawi yang sesetengah anak Melayu kelantan sendiri
gagal memahirkan diri. Bagi Cina Peranakan yang mendapat pendidikan dalam
aliran Melayu mereka menggalakkan anak-anak mereka mampu membaca jawi.
Bagi
generasi terdahulu Cina Peranakan mereka tidak kekok memakai kain pelikat, kain
sarung, kebaya dan serban serta memakan sireh. Bahasa Kelantan mereka pekat dan
lancar. Karakter dan perwatakan mereka ada kalanya kelihatan lebih Melayu
daripada Melayu sendiri.
Mereka
suka budu dan ulam-ulaman sebagai makanan hidangan. Mereka juga makan nasi kerabu,
nasi berlauk dan nasi dagang. Mereka suka tapai ubi dan ketupat.
Dari
segi hiburan, mereka suka dikir barat, makyung, menora dan wayang kulit. Keterlibatan
mereka bukan sekadar pengikut, bahkan ada menjadi 'pemimpin' persembahan seperti
jadi tukang karut dikir dan dalang wayang kulit.
Orang
Cina di Kelantan telah diasimilasikan dari segi nama-nama yang digunakan
seperti Gan Awang, Tan Awang Besar, Lau Cheng San atau Che Hassan, Che Midah,
Mek Su dan nama-nama lain. Malah kalau berada di luar Kelantan, mereka lebih bangga
dikenali sebagai Oghe Kelate.
Di
kelantan, rata-rata kaum cina perempuan lebih selesa bersarung batik ketika
berada di rumah. Namun terdapat juga golongan yang lebih berusia memakai sarung
batik ketika menghadiri majlis-majlis keramaian.
Sekali
pandang tiada banyak perbezaan dengan kaum Melayu kecuali baju yang berlengan
pendek yang juga mempunyai identiti tersendiri. Pun begitu masih ada lagi
golongan tua yang berkebaya pendek yang tentunya nampak manis sekali.
Berkemban
dengan sarung batik selepas mandi bagi kaum wanita adalah pemandangan biasa
bagi kami Cina Kampung. Bagi kaum lelaki berkain pelikat tanpa baju adalah
'pakaian rasmi' semasa berada di rumah.
'Semutar'
ataupun kain lilit kepala merupakan eksesori yang biasa dipakai oleh kaum
lelaki semasa melakukan aktiviti harian seperti berkebun, menjaga lembu kambing
dan sebagainya.
Dari
segi cara makan dan makanan, orang Cina Kampung ini biasanya mengamalkan adat
yang lebih kurang sama dengan orang Melayu di mana mereka tidak menggunakan
sudu dan garpu semasa makan sebaliknya lebih suka terus menggunakan tangan
ketika menjamu hidangan.
Kadang-kala
terdapat juga keluarga yang akan bersela bersama keluarga di atas lantai
dan makan seperti mana yang orang Melayu melakukan.
Kepercayaan
masyarakat Melayu seperti melarang anak bermain di luar rumah pada waktu senja
dengan mengadakan pelbagai mitos, antaranya hantu bagi menakutkan anak, turut
menjadi amalan Cina Peranakan.
Mereka
yakin kepercayaan itu bertujuan memastikan anak-anak berada di rumah pada waktu
berkenaan supaya semua anggota keluarga dapat makan malam bersama.
Ramai
antara Cina Peranakan masih mendiami kawasan pesisir sungai kerana meneruskan
cara hidup sejak dulu iaitu bertani. Tidak ramai berpindah ke bandar kecuali
golongan muda yang memilih untuk mengubah taraf hidup sendiri.
No comments:
Post a Comment