Sejarah dan
fungsi perlembagaan. Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi
negara. Ia adalah suatu kumpulan dokumen bertulis undang-undang dasar yang
menentukan cara pemerintahan negara dijalankan.
Ia menerangkan kuasa-kuasa yang dipunyai oleh pelbagai anggota negara, kedudukan, nama, peraturan, hak-hak yang dipunyai oleh orang yang diperintah dan perhubungan antara yang memerintah dengan orang yang diperintah.
Ia menerangkan kuasa-kuasa yang dipunyai oleh pelbagai anggota negara, kedudukan, nama, peraturan, hak-hak yang dipunyai oleh orang yang diperintah dan perhubungan antara yang memerintah dengan orang yang diperintah.
Perlembagaan Persekutuan menjadi
kerangka utama menerangkan mengenai sesuatu perkara dalam urusan
bernegara. Sesuai dengan tarafnya sebagai teras dan kerangka utama,
maka tidak ada undang-undang lain yang lebih utama dari apa yang tercatat dalam
Perlembagaan Persekutuan.
Malah, kedudukan dan jawatan serta
kuasa yang termaktub di Malaysia bagi sesuatu jawatan adalah ditentukan oleh
Perlembagaan Persekutuan. Dalam konteks bernegara, tidak ada kuasa
lebih besar dari Perlembagaan Persekutuan hinggakan tidak ada undang-undang
lain boleh mengatasinya.
Profesor Dicey (dalam Tun Mohd.
Salleh Abas, 1997) berpendapat bahawa undang-undang perlembagaan mengandungi
dua prinsip sahaja, iaitu prinsip kedaulatan parlimen dan prinsip
undang-undang.
Sebagai undang-undang utama di
sebuah negara, perlembagaan mengandungi pelbagai peruntukan, antara lain Badan
Perundangan iaitu Parlimen yang terdiri Dewan Rakyat dan Dewan Negara, Badan
Pemerintah seperti Jemaah Menteri, Badan Kehakiman dan lain-lain.
Perlembagaan juga mengandungi
peruntukan-peruntukan lain seperti kenegaraan, kebebasan asasi, agama, bahasa
kebangsaan dan sebagainya.
Manakala menurut Md. Bohari Ahmad
(1997), perlembagaan merupakan satu dokumen yang mengandungi semua
undang-undang asas negara. Perlembagaan wujud daripada kehendak keadaan semasa
dan diasaskan atas kebolehan kerajaan untuk menjamin semua yang terkandung di
dalam perlembagaan itu.
Jika undang-undang yang dikanunkan
berlandaskan perlembagaan yang tidak dapat dijalankan atau hak yang dijanjikan di
dalamnya tidak dapat ditunaikan, maka perlembagaan itu tidak bermakna.
Oleh itu, perlembagaan mestilah
dipegang teguh dan seimbang dengan hasrat orang ramai. Yang nyata ialah
perlembagaan bukan sahaja merupakan sebuah fikiran atau syor, tetapi merupakan
undang-undang agung negara.
Kedudukan tertinggi Perlembagaan
Persekutuan difahami berdasarkan Perkara 4(1). Dalam apa juga pembentukan
undang-undang sama ada akta di peringkat kebangsaan mahupun enekmen dan ordinan
di peringkat negeri, ia tidak boleh bertentangan dengan apa yang ditetapkan
oleh Perlembagaan Persekutuan.
Mana-mana undang-undang yang
bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dengan sendirinya
terbatal. Begitu juga tindakan yang bertentangan dengan Perlembagaan
Persekutuan, maka ia adalah menyalahi dan perlu dihentikan daripada terus
diamalkan.
Sejarah Perlembagaan Persekutuan
bermula apabila negara dalam proses mencapai kemerdekaan. Ia bermula
daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan di London pada 18
Januari hingga 6 Februari 1956.
Delegasi daripada Persekutuan yang
mengandungi empat wakil pemerintah, iaitu ketua Menteri Persekutuan Tunku Abdul
Rahman dan tiga menteri-menteri lain, dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di
Malaya dan penasihat-penasihatnya.
Satu suruhanjaya dibentuk untuk
membantu dan menasihat tugas merangka serta menyiapkan Perlembagaan Persekutuan
yang menjadi nadi kepada sebuah negara.
Suruhanjaya yang dianggotai pakar
perundang dari luar negara dipengerusikan oleh Lord William Reid berasal dari
British. Mengambil sempena mana pengerusinya, suruhanjaya itu
dikenali Suruhanjaya Reid.
Anggota lain dalam suruhanjaya yang
dianggotrai 5 orang itu ialah Sir Ivor Jennings juga dari British, Sir William
McKell (Australia), Hakim B Malik (India) dan Hakim Abdul Hamid dari Pakistan.
Suruhanjaya
yang dibentuk pada Mac 1956 itu melaksanakan tugas kajian dan penyusunan
laporan kira-kira lapan bulan bermula Jun 1956 hingga Febuari 1957 yang mana
perlembagaan berkenaan berkuatkuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos
1957.
Laporan ini sebelum disahkan,
terlebih dahulu dibahaskan oleh parti politik utama negara ini dan diluluskan
oleh Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu dalam bulan Jun pada tahun
1957, kira-kira dua bulan sebelum negara mencapai kemerdekaan.
Dalam
proses rundingcara itu, satu memorandum daripada parti Perikatan telah mendapat
keutamaan.
Memorandum
yang disebut sebagai Pakatan Murni iaitu persetujuan secara bertolak ansur demi
kepentingan bersama serta persetujuan menghormati hak-hak orang lain, menyentuh
lima perkara utama iaitu kedudukan Raja-Raja Melayu, kedudukan agama islam,
kedudukan bahasa Melayu, kedudukan istimewa orang Melayu dan kerakyatan sama
rata.
Terma rujukan kepada Perlembagaan
Persekutuan yang dirangka oleh Suruhanjaya Reid berdasarkan kepada apa yang
terkandung dalam Persetujuan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
Dalam Perjanjian Persetujuan
Persekutuan Tanah Melayu 1948, nama "Persekutuan" telah
dicadangkan kepada Tanah Melayu yang terdiri 11 negeri, termasuk Pulau Pinang
dan Melaka yang dikuasi penjajah Inggeris, menjadikan ia dikenali Persekutuan
Tanah Melayu.
Perlembagaan Persekutuan 1957 ini
telah dijadikan asas kepada pembentukan Perlembagaan Persekutuan bagi negara
Malaysia yang diisytiharkan pada 16 September 1963.
Kemasukan Singapura, Sabah dan
Sarawak ke dalam Persekutuan Malaysia menyebabkan Perlembagaan Persekutuan 1957
dipinda dan beberapa pindaan dibuat mengenai bab pemakaian bagi negeri tersebut.
No comments:
Post a Comment