Sunday 30 April 2017

Mangsa produk kosmetik ada merkuri

MANGSA 1: Bila mangsa memakai produk bermerkuri, muka akan berasa gatal dan kemerah-merahan. Untungnya mangsa ini sebab kulit mereka boleh kesan andai produk yang digunakan ada merkuri. Kalau terjadi, segera tinggalkan produk tersebut.

Jadi pengguna kategori ini tentu sekali tidak akan terus menggunakan produk berkenaan yang secara nyata memberi kesan buruk kepada muka atau bahagian badan yang terkena atau dipakaikan produk bermerkuri itu.

Mereka tidak terus menjadi mangsa dan terhindar dari kesan buruk berterusan daripada produk mengandungi merkuri.
.
MANGSA 2: Masa pakai produk tinggi merkuri, muka mereka akan kelihatan cantik, glowing, flawless dan gorgeous. Tapi bila stop, perlahan-lahan kulit akan ditumbuhi jerawat bernanah yang bengkak-bengkak. Sindrom ini memang banyak terjadi di kalangan orang Malaysia.

Mangsa kategori ini ditentukan oleh diri sendiri sama ada terus menjadi mangsa atau berhenti. Ada yang meneruskan penggunaan produk berkenaan kerana ingin kekal cantik dan mendakwa bahawa produk itu sesuai untuk dirinya.  Jika tidak terus menggunakan, maka masalah kulit akan berlaku.

Jika mereka bijak dan sedar kesan penggunaan produk berkenaan, pasti akan mengambil tindakan serta merta untuk berhenti daripada menggunakan produk berkenaan. Sebenarnya kesan 'baik' yang diperoleh itu bukan bermakna produk itu sesuai atau serasi dengan kulit mereka, tetapi itu tanda ada merkuri. Merkuri memang berkesan secara pantas untuk mencantikkan kulit kerana telah berlaku kerosakan pada sel kulit.

Produk bermerkuri memberi kesan tidak timbul jerawat sama sekali. Keadaan ini disebabkan lapisan kulit epidermis kita telah rosak, kulit sudah tidak mengandungi protein dan melanin yang berfungsi untuk melindungi radiasi paparan matahar juga sudah tidak berfungsi, sehingga bakteria tidak mampu hidup kulit yang telah tercemar merkuri termasuk nyamuk sekalipun.

Jerawat dalam keadaan normal adalah berfungsi sebagai indikator tingkat kandungan protein di dalam kulit yang juga untuk mengawal perawatan kulit wajah, bila anda lupa untuk melakukan kebersihan wajah, umumnya jerawat akan timbul. Jika produk ada merkuri, keadaan ini tidak terjadi kerana struktur protein kulitnya telah berubah dan rosak.

Pori-pori tampak mengecil dan halus, ini sebenarnya disebabkan lapisan kulit terluar wajah kita telah menipis oleh logam merkuri yang sekali pandang kelihatan mengecil dan halus. 

Kesan cepat adalah tanda produk berkenaan ada merkuri atau bahan kimia berbahaya lain.

MANGSA 3: Konsisten pakai produk bermerkuri lebih kurang 2-3 tahun. Bila berhenti menggunakan produk berkenaan pun kulit tak naik apa-apa. Terus kekal cantik dan menarik. Tidak ada masalah langsung. 

Tetapi ingat. Itu tidak bermakna ia selamat dan serasi dengan kulit. Sebenarnya, sepanjang penggunaan itu merkuri telah perlahan-lahan dan berterusan makan organ dalaman, badan akan jadi cepat lesu, demam, migrain, dan kerosakan buah pinggang dan sistem saraf. Bagi ibu mengandung dan ibu yang sedang menyusukan anak, ianya boleh mengganggu perkembangan anak-anak juga.

Untuk mengelak terjebak atau menjadi mangsa produk kosmetik mengandungi merkuri, pastikan produk itu mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia. Untuk mengelak produk tiruan, berhati-hati dengan kesan penggunaan. Jika kesannya amat hebat dan cepat, itu tanda ada sesuatu yang tidak kena pada produk berkenaan. 

Kalau nak cantik dan menawan, kena bersabar dan konsisten mengguna sesuatu produk. Biarlah mengambil masa yang lama asalkan selamat.

No comments:

Post a Comment