Saturday 6 May 2017

Buah mertajam rasa kelat manis

Buah terajan atau mertajam rasanya kelat-kelat manis. Pokok ini banyak tumbuh sekitar kawasan kampung. Buah terajan (nama di Kelantan dan mungkin juga di tempat-tempat lain ikut dialek masing-masing) dengan nama sainstifiknya Erioglossum rubiginosum memang mudah tumbuh di kawasan rumah. 

Pokok ini mencapai ketinggian antara 5 hingga 12 meter. Ia mempunyai daun pinat 4 hingga 6 pasang. Saiznya besar iaitu lebih kurang 5cm dan mempunyai reramput halus serta peruratan pinat.

Bunganya berwarna putih, bentuknya bulat dan berpetal 4. Buahnya kecil, berwarna kuning semasa muda dan bertukar menjadi merah dan kundang gelap bila matang.

Diakui kini pokok mertajam semakin sukar ditemui dan dikategorikan sebagai pokok nadir. Justeru, generasi muda hari ini mungkin tidak pernah melihatnya, apatahlagi memakain buah yang 'lazat' dan mendapat sambutan pada masa dahulu. 

Selain buahnya yang enak dimakan, daun mertajam dikatakan boleh hilangkan jerawat dan tidak meninggalkan sebarang kesan parut. Ia juga digunakan untuk merawat luka tanpa meninggalkan parut.

No comments:

Post a Comment