Saturday 24 June 2017

Hubungan emosi dengan kucing

Kucing sejenis haiwan peliharaan yang jinak. Banyak orang suka pada kucing. Kucing dijadikan haiwan peliharaan yang menghiburkan dan dijaga dengan kasih sayang. Keberadaan kucing di rumah menjadi penyeri dan mewujudkan hubungan mesra ahli keluarga yang mempunyai minat sama terhadap kucing.  

Persoalannya, bagaimana pula perasaan kucing terhadap manusia? Adakah haiwan peliharaan yang ada berharga sehingga ribuan ringgit seekor itu sekadar hadir dan hidup dalam kelompok manusia tanpa sebarang bentuk hubungan emosi.   

Berdasarkan penelitian, ada bukti bahwa kucing sensitif dengan emosi manusia. Mereka seperti mampu mengetahui emosi manusia dan mampu bertindakbalsa dengan aksi yang tertentu. Sebab itu hubungan manusia dengan kucing dianggap unik dan mempunyai daya deria yang rapat.

Dari mata turun ke hati. Kerdipan perlahan mata kucing terhadap kita menunjukkan dia percaya sepenuhnya dengan kita. Kita pun boleh buat kerdipan mata perlahan-lahan sambil pandang mata kucing. Kalau kucing itu bertindak balas kerdip mata juga, itu maksudnya dia percaya dan tidak takut kepada kita. Dia yakin dan selesa berada berhampiran kita.

Ada kajian mengenai tabiat kucing berkaitan hubungan dengan manusia. Didapati ketika pemiliknya tersenyum, kucing cenderung memperlihatkan sikap ‘positif’ seperti mengeluarkan suara khas, menggeselkan badan, atau duduk pada riba.

Kucing juga cenderung ingin menghabiskan waktu dengan tuannya ketika tuannya tersenyum dan ceria. Sebaliknya, sifat-sifat itu tidak ditunjukkan jika berada bersama dengan orang tidak dikenali.

Kajian itu juga mendapati sifat kucing hampir sama dengan anjing dalam soal mengenali ekspresi manusia. Sebenarnya, kucing mampu memahami emosi manusia lebih dari apa yang kita jangkakan.

Sebab itu, kucing yang dijaga dengan baik akan 'membalas' perbuatan itu dengan ciri-ciri haiwan peliharaan yang baik. Kucing boleh diasuh dan diarahkan melakukan amalan tertentu seperti tempat berak, tidak berada di tempat tertentu atau apa-apa yang kucing dapat mengerti.

Kucing memang tertarik kepada manusia bukan saja untuk mendapat makanan, bahkan untuk dibelai dan diberi perhatian. Sebab itu, kucing suka berada dekat dengan manusia dan mengharapkan untuk dibelai atau dijadikan sebahagian daripada kelompk manusia.

Selain sikap positif seperti mengeluarkan suara khas dan menggeselkan badannya, dapati bahawa kucing menunjukkan posisi tubuh tertentu di bahagian telinga dan ekor. Gerakan itu dikaitkan dengan perasaan puas.

Ekor pun memainkan peranan penting. Kucing kalau gembira dia akan main-mainkan ekor dia. Kalau dia perlahan-lahan usap ekor dekat kaki atau tubuh anggota kita yang lain, itu bermaksud dia selesa dan sayang dengan kita.

Satu lagi tanda kucing mempunyai hubungan rapat dengan kita ialah dia akan datang dan berada berhampiran. Kadang-kadang dia akan tidur berhampiran dengan kira. Ini salah satu tanda dia sayang kat kita. Nak teman kita setiap masa masa. Tabiat ini juga menunjukkan kita ini milik dia. Takkan membiarkan kita jauh dari dia walaupun waktu rehat dia.

Aksi kucing sentiasa dirakam untuk dilihat berulang kali. Kucing menjadi terapi untuk pemiliknya mendapat kehidupan lebih baik. Namun, ada orang alahan dengan kucing, terutama bulunya. Jika tidak suka kepada kucing, janganlah pula disiksa kucing itu.

No comments:

Post a Comment