Secara konsepnya, Islam telah
menetapkan garis panduan dalam pengurusan ekonomi. Semua negara, syarikat,
keluarga dan individu dilindungi daripada sebarang penindasan dan ketidakadilan
ekonomi yang dilakukan oleh pihak lain.
Semua bentuk penindasan ditegah dalam Islam.
Islam mementingkan hubungan baik
sesama manusia bertujuan mewujudkan suasana hidup yang selesa, selamat dan
sejahtera. Kesempurnaan iman seseorang tidak sekadar melakukan ibadat yang
menghubungkan diri dengan Allah. Sebaliknya, Islam turut mementingkan soal
hubungan manusia dengan manusia untuk melengkapkan tanggungjawab sebagai
khalifah.
Urusan ekonomi adalah salah satu
urusan sesama manusia yang paling penting. Ekonomi merangkumi semua aktiviti
yang bermaksud mencari keuntungan. Setiap individu moden tidak terlepas
daripada aktiviti ekonomi. Selaku pengguna juga seseorang termasuk dalam
kategori menjalankan aktiviti ekonomi.
Konflik ekonomi tercetus apabila
masyarakat Barat mentakrifnya sebagai sains sosial yang mengkaji usaha-usaha
manusia menggunakan sumber-sumber ekonomi yang terhad untuk memenuhi
kehendak-kehendak manusia yang tidak terbatas. Kehendak yang tidak terbatas
melibatkan sifat tamak, tidak bersyukur dan cintakan dunia.
Sesungguhnya, Allah mencipta dunia
ini untuk manusia mendapat apa yang dihajati. Namun, perkara itu perlu dipenuhi
mengikut batasan yang dibenarkan syariat. Sesiapa menjadikan kesenangan hidup
di dunia sebagai matlamat utama di dunia ini, akan menghadapi kesesatan untuk
memahami tujuan sebenar hidup. Mereka tertipu dengan keindahan dunia dan
melupai janji Allah untuk kehidupan akhirat.
Kesenangan hidup di dunia adalah
ujian bagi menentukan kekuatan iman seseorang. Allah melimpahkan rahmat-Nya
kepada sesiapa yang berjaya menahan dirinya daripada melakukan perbuatan dusta
berkaitan kekayaan.
Individu di Barat percaya kepada
kebebasan mekanisma ekonomi. Sistem ekonomi kapitalis memberi hak kepada
sesiapa sahaja mengaut keuntungan, melakukan penindasan sesama manusia, atau
melakukan apa sahaja untuk tujuan mendapat keuntungan. Matlamat akhir dalam sistem ekonomi kapitalis
ialah keuntungan dan kepuasan.
Doktrin ekonomi bukan Islam
menjadikan nafsu sebagai raja. Sebab itu, apa sahaja diingini dilakukan
walaupun bertentangan dengan norma kemanusiaan. Perniagaan judi, arak, hiburan
keterlaluan, urusan berbentuk spekulasi dan monopoli menjadi urusniaga mengaut
keuntungan besar. Sedangkan masyarakat menanggung kerugian akibat urusniaga
tersebut.
Berdasarkan kepada kepincangan
ekonomi Barat, pakar ekonomi bukan Islam semakin percaya hanya sistem ekonomi
diasaskan berdasarkan kepada akidah lebih baik dan sesuai diamalkan dalam semua
keadaan kehidupan, tidak kira zaman dan tahap ekonomi sesebuah negara.
Dalam surah al-Qashash ayat 77 pula
firman-Nya bermaksud: “Dan carilah kebahagiaan di akhirat yang telah Allah
janjikan kepada kamu. Tetapi, janganlah pula kamu lupa akan habuan kamu di
dunia.”
Allah memberi peringatan agar
hamba-Nya tidak terlalu mengejar kebahagiaan dunia sehingga melakukan
perkara-perkara yang menyalahi tuntutan syariat dan adab-adab kemanusiaan. Mencari
rezeki termasuk dalam ibadat yang terdapat peraturan yang perlu dipatuhi.
Hakikat sebenar, tugas manusia
sebagai khalifah adalah bukan untuk memiliki harta atau sumber dunia, tetapi
mengurusnya. Manusia diberi hak untuk mengurus dan menggunakan segala sumber
yang ada mengikut peraturan yang ditetapkan.
Manusia bukanlah pemilik kekayaan
yang ada di dunia ini. Sebaliknya, manusia hanyalah pengurus. Seperti peraturan
di sebuah syarikat, sesiapa yang dilantik menjadi pengurus perlu mengikuti
peraturan kerja dan kehendak pemilik syarikat. Syarikat itu bukan menjadi
miliknya.
Kekayaan yang diuruskan oleh manusia
tidak kekal kerana semua itu akan ditinggalkan apabila meninggal dunia. Justeru,
perkataan mengurus harta atau kekayaan adalah lebih tepat dalam menerangkan
tugas manusia di dunia ini.
Sesiapa mengurus kekayaan dengan
melakukan kebaikan, maka kekayaan mendatangkan yang dimilikinya memberi
kebaikan baginya di akhirat.
Allah telah mencipta bumi ini dengan
penuh kedamaian, cukup sumbernya dan sejahtera untuk kehidupan manusia. Namun,
sikap rakus manusia telah menyebabkan dunia rosak. Keadaan tersebut adalah
pembalasan dan peringatan kepada manusia akibat perbuatan yang dilakukan.
Firman Allah dalam surah ar-Rum,
ayat 41 bermaksud: “Telah kelihatan kerosakan di darat dan di laut, disebabkan
usaha tangan manusia, kerana Tuhan hendak merasakan kepada mereka sebahagian
dari (akibat) perbuatan mereka, supaya mereka kembali.”
No comments:
Post a Comment