Emas logam berharga
menjadi simbol kepada kekuasaan, kemewahan dan kecantikan. Bersandarkan kepada
faktor itu, emas amat berharga di dunia, mempunyai nilai paling kukuh meskipun
berdepan dengan apa juga situasi termasuk krisis ekonomi.
Sejarah menunjukkan emas
diguna pakai sebagai alat pertukaran dalam perdagangan. Sebelum kedatangan
Rasulullah SAW, emas digunakan kerajaan Rom Byzantine dan pada zaman awal
kedatangan Islam, syiling daripada kerajaan Rom dan Parsi juga digunakan secara
meluas orang Islam.
Emas dan perak dijadikan
sebagai ukuran kepada unit timbangan kepada harga dan upah. Sistem barter atau
pertukaran barang dengan barang adalah tidak digalakkan seperti dinyatakan
dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, maksudnya, "Bahawa
Rasulullah mengutus saudara Bani Adi Al-Anshari sebagai wakil beliau di
Khaibar. Kemudian ia datang membawa kurma janib (kurma bermutu baik).
Rasulullah bertanya
kepadanya: "Apakah semua kurma Khaibar seperti ini? Dia menjawab: Tidak,
demi Allah, wahai Rasulullah, kami membeli satu sha`kurma ini dengan dua sha`
kurma yang kurang baik mutunya. Rasulullah bersabda: Janganlah kamu berbuat
demikian. Tetapi tukarlah dengan yang sejenis, atau juallah ini (kurma yang
kurang baik mutunya) lalu belilah kurma yang baik dengan wang penjualannya dan
demikian juga dengan timbangan.
Demi keadilan, barangan
yang hendak didagangkan adalah sebaiknya dijual terlebih dulu dan tidak
ditukarkan secara terus dengan barangan lain. Dengan ini emas dan perak
dijadikan perantara dalam sistem perdagangan Islam.
Hanya bertahun selepas
kewafatan Rasulullah, orang Islam tidak lagi menggunakan syiling Rom dan Parsi
apabila pada 77 Hijrah (696 Masihi) ketika zaman pemerintahan Khalifah Abul
Walid Abd al-Malik ibn Marwan, emas pertama ditempa.
Gambaran manusia dan
binatang yang ada pada syiling Rom dan Parsi digantikan dengan perkataan la
ilaha ill' Allah. Syiling emas ini digunakan secara meluas di jajahan Islam
sehingga keruntuhan kerajaan Turki Uthmaniyyah.
Pada masa ini perantara
kepada perdagangan berubah daripada emas kepada wang kertas. Terpisahnya emas
daripada sistem kewangan dunia bermula dengan berakhirnya sistem Bretton Woods.
Runtuhnya kerajaan Turki Uthmaniyyah menandakan tamatnya era perdagangan dan
sistem kewangan Islam yang adil dan jujur.
Lompang kewangan
ditinggalkan itu sedikit demi sedikit mula diisi oleh sistem ekonomi kapitalis
yang kejam dan zalim dengan riba dijadikan senjata untuk meruntuhkan struktur
kewangan sedunia yang dibangunkan sekian lama.
Uniknya, emas tidak
dimiliki oleh mana-mana negara, pertubuhan, parti politik, mahupun individu. Ia
diterima dan diiktiraf di kalangan semua negara, agama dan bangsa sebagai
sesuatu yang bernilai dan berharga.
Sifat emas itu sendiri
yang sukar ditemui dan dihasilkan menjadikan ia amat sesuai dijadikan sandaran
nilai bagi sesuatu. Justeru, ia sukar itu untuk dimanipulasi atau untuk tujuan
spekulasi.
Ketika ini banyak
kedengaran suara supaya diwujudkan kembali sistem kewangan berasaskan emas.
Suara penentangan juga didengari daripada komuniti Islam sehinggakan Dr Umar
Ibrahim Vadillo menfatwakan haram menggunakan wang kertas.
Walaupun tidak semua
bersetuju dengan fatwa itu, ia tidak menafikan wang kertas ada masalah dari
segi praktikal dan aplikasi, lebih-lebih lagi perkara yang sudah nyata haram
iaitu riba, adalah pemangkin kepada sistem kewangan berasaskan wang kertas.
Sama ada masalah
terbabit sudah cukup menjadi penyebab kepada pengharaman wang kertas perlu
kepada kajian dan penelitian lebih lanjut dan mendalam. Apa yang nyata, emas
sentiasa menjadi alternatif kepada sistem kewangan dunia masa kini.
Krisis ekonomi di
Amerika Syarikat hari ini adalah petanda bahawa sistem kapitalis yang
diagungkan oleh mereka selama ini adalah sistem yang pincang dan menyebabkan
kemusnahan serius terhadap ekonomi.
Malangnya, itulah sistem
yang cuba diserapkan oleh mereka ke dalam pemikiran seluruh masyarakat dunia
sebagai satu sistem yang sempurna dan wajib diguna pakai. Mana-mana negara yang
cuba keluar daripada sistem itu dianggap sebagai tidak mematuhi tatacara
kewangan antarabangsa dan boleh dikenakan tindakan.
Penjajahan pemikiran
bentuk baru seperti ini adalah penjajahan moden di dalam meneruskan tradisi
imperealisme mereka, selain pelbagai penjajahan bentuk lain seperti hiburan,
fesyen, gaya hidup, dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment