Friday, 31 August 2018

PEDIH HADAPI SAAT KEMATIAN


Allah akan menerima taubat mereka yang benar-benar insaf terhadap apa yang telah dilakukan. Biarpun sebesar mana kesalahan yang dilakukan, Allah bersedia menerima taubat hamba-Nya, kecuali kesalahan syirik. Kesalahan syirik hanya ‘dibersihkan’ dengan mengucap kalimah tauhid semula sebagai mengakui ‘tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu pesuruh-Nya’.

Ketika peluang masih ada, bertaubatlah sebelum terlambat. Sesunggguhnya tiada siapa yang tidak pernah melakukan dosa. Rebutlah rahmat yang disediakan oleh Allah yang Maha Pengampun. Sesungguhnya tiada penguasa melainkan Allah yang ‘melepaskan’ kesalahan tanpa denda atau hukuman setelah pesalah mengaku salah dan memohon maaf. Allah memberi jaminan menerima taubat setiap hamba-Nya yang benar-benar memohon taubat. 

Firman Allah: “Katakanlah (kepada manusia): “Wahai hamba-Ku yang telah merasa berdosa atas diri mereka, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah dapat memberi ampun-Nya terhadap dosa seluruhnya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun dan Pengasih” – (Surah az-Zumar, ayat 53).

 Setiap dosa yang disedari telah dilakukan perlu terus dilakukan taubat. Ini kerana manusia tidak tahu mengetahui bila ajalnya akan tiba. Sebab itu jangan sekali-kali mengamalkan sikap bertangguh-tangguh kepada perbuatan baik. Dengarlah pesan Rasulullah melalui sabdanya bermaksud: “Binasalah orang-orang yang suka bertanguh-tangguh.”

Bahkan mereka yang mengingati kematian akan sentiasa beringat-ingat melakukan taubat terhadap perbuatan yang tidak disengajakan atau tidak disedari. Mereka ingin menghadap Allah dengan keadaan yang sebenar-benarnya bersih daripada dosa. Mereka yang sentiasa lalai mengenai saat kematian diingatkan oleh Allah dalam surah al-Makminun ayat 99 hingga 100 yang bermaksud:

“Sehingga ketika maut telah datang kepada seseorang di antara mereka, maka diapun berkata: “Wahai Tuhanku (hidup semula)! Supaya dengan itu aku akan dapat mengerjakan perbuatan baik yang telah aku tinggalkan itu. Tidak. Sesungguhnya perkataan itu hanya sekadar dapat diucapkan. Di hadapan mereka ada Barzah yang dindingnya membatasi sampai hari mereka dibangkitkan.”

Setelah tiba kematian untuk seseorang, tidak akan dapat diubah atau dilambatkan walaupun sesaat. Maka terputuslah hubungan dan peluangnya untuk kembali hidup sehinggalah dibangkitkan di akhirat nanti untuk menerima pembalasan. Segala amalan yang dilakukan sepanjang hidup akan menjadi bekal menentukan untung nasib di akhirat nanti.

Segala hubungan dengan dunia terputus kecuali tiga perkara yang masih memberi kebaikan biarpun selepas saat kematian. Tiga perkara itu ialah sedekah jariah yang berterus-terusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada ibu bapanya.

Biarpun Allah menyediakan pelbagai tawaran untuk memasuki syurganya, namun itu bukan satu perkara yang mudah. Sesungguhnya syaitan yang telah berjanji di hadapan Allah akan menyesatkan seluruh keturunan Nabi Adam sentiasa berusaha menjalankan propaganda dan hasutan agar manusia sentiasa melakukan kejahatan agar turut sesat dan menerima nasib yang sama denganya.

Sebagai peringatan tentang tauhid dan sikap syaitan bacalah surah an-Nas ayat satu hingga 6 yang bermaksud: “Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan manusia. Raja manusia. Sembahan manusia. Daripada kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi. Yang membisikan (kejahatan) ke dada manusia. Daripada jin dan manusia.”

Justeru berpegan teguhlah dengan ikrar yang diucapkan seperti maksud firman Allah dalam surah al-Anam, ayat 162: “Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.”

Saat kematian bagi setiap orang merupakan saat yang paling pedih dan negeri sekali, lebih-lebih lagi bagi mereka banyak melakukan dosa. Mereka benar-benar beriman dan memahami hakikat betapa pedih dan ngerinya kematian akan kecut hati dan segera akan memperbanyakkan amalan kebaikan dan bertaubat atas dosa yang dilakukan.

Ada riwayat mengatakan, Sufian al Thauri seorang ahli ibadat, ketika dia mengingati dan membicarakan tentang saat kematian, maka dia tidak dapat berbuat apa-apa sampai beberapa hari  seperti orang tidak sedarkan diri. Apa-apa ditanyakan kepadanya akan dijawab tidak tahu.

Begitulah betapa takutnya orang yang mengetahui siksanya menghadapi saat kematian. Dia takut bukan kerana sayangkan kehidupan dunia yang akan ditinggalkan, tetapi kerana merasakan amalan kebaikan yang dilakukan masih kurang dan takut tergolong dalam kumpulan mereka yang rugi di akhirat nanti.

Adapun rasa pedih dan negerinya saat kematian diumpamakan seperti pohon berduri dimasukkan ke dalam badan, yang setiap durinya berkait dengan urat, lalu ia ditarik keluar dengan kuatnya sehingga memutuskan apa yang terputus dan meninggalkan apa yag masih tertinggal.

Kesakitan ketika menghadapi malikutmaut dirasakan seperti tidak akan hilang-hilang.  Diceritakan, Nabi Isa ketika bertanya kepada orang mati yang dihidupkan semula dengan katanya: “Berapa lama kamu telah mati? Lalu dijawab oleh yang mati itu: “sejak empat ribu tahun lalu, tetapi belum hilang rasa pedihnya maut.

No comments:

Post a Comment