Kemajmukan suatu sunnah Allah yang
tidak dapat diubah oleh manusia. Rasulullah SAW sendiri
tidak berupaya untuk menyuruh semua penduduk Madinah beriman kepada Allah,
bahkan Allah menegur baginda dengan pertanyaan: “Apakah engkau hendak memaksa
supaya mereka (seluruh manusia) menjadi orang beriman.” (Surah Yunus ayat 99).
Islam sentiasa memberikan penekanan
kepada konsep hidup bermasyarakat. Untuk hidup bermasyarakat, Islam memberikan
ruang yang luas bagi setiap orang agar mengamalkan toleransi dan menghargai
kebebasan.
Demikian juga al-Quran adalah kitab
suci yang menonjol dalam pengakuan terhadap keabsahan agama-agama selain Islam.
Islam tidak menafikan semangat pluralisme (kemajmukan).
Pluralisme ialah masyarakat pelbagai jenis etnik, agama dan budaya hidup damai
dan berdampingan dalam satu bangsa. Daripada definisi ini, apakah Islam
menafikan semangat pluralisme di mana masyarakat kita dapat hidup damai dengan
berlatar belakang agama, budaya dan etnik yang berbeza?
Di dalam banyak ayat al-Quran dan
hadis, kita menemui semangat pluralisme, di antaranya kebebasan beragama, hidup
damai berdampingan walau pun berbeza bangsa, keturunan, agama, dan budaya.
Pluralisme agama sebenarnya
bermaksud bahawa setiap pemeluk agama bukan sahaja dituntut untuk mengakui
keberadaan dan hak agama lain, tetapi terlibat dalam usaha memahami perbezaan
dan persamaan untuk mencapai kerukunan dalam perbezaan itu.
Al-Quran dengan jelas memberi
gambaran semangat ini melalui firman-Nya yang bermaksud: “Tidak ada paksaan
untuk (memasuki) agama (Islam).” (Surah Al-Baqarah ayat 256).
Ini bererti Islam memberikan kebebasan sepenuhnya dalam beragama. Kemudian Allah SWT kembali menegaskan dalam al-Quran Surah Yunus ayat 99 yang bermaksud: “Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang yang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?"
Ini bererti Islam memberikan kebebasan sepenuhnya dalam beragama. Kemudian Allah SWT kembali menegaskan dalam al-Quran Surah Yunus ayat 99 yang bermaksud: “Dan jikalau Tuhanmu menghendaki, tentulah beriman semua orang yang di muka bumi seluruhnya. Maka apakah kamu (hendak) memaksa manusia supaya mereka menjadi orang-orang yang beriman semuanya?"
Ayat-ayat ini secara tegas
mengatakan bahawa seandainya Allah hendak menjadikan manusia seluruhnya Muslim,
Allah pasti dapat melakukannya. Tetapi Allah tidak berkehendak, sebab kalau pun
manusia di bumi ini menjadi Muslim, mereka tetap bermusuhan dan berbeza
pendapat.
Oleh kerana itu, Allah menciptakan
manusia berpuak-puak, bersuku-suku dan bermacam ras untuk saling mengenal dan
membangun kerjasama atas dasar kebaikan.
Pada hakikatnya kemajmukan diakui
dan diterima oleh Islam selagi ia bercirikan kedamaian. Kegagalan dalam
mengembangkan semangat tolak ansur serta pluralisme agama seperti yang tercatat
di dalam al-Quran hanya akan membangkit golongan Muslim radikal.
Sebaliknya, keberhasilan dalam
melahirkan konsep toleransi beragama sangat bergantung pada kemampuan umat
Islam menanamkan kesedaran masyarakat akan prinsip al-Quran tentang pluralisme
keagamaan secara umum dan sikap positif terhadap agama lain.
Ayat al-Quran mengandungi
banyak ayat yang secara nyata mendukung pluralisme dan diamalkan Rasulullah. Ketika Nabi Muhammad tiba di Madinah,
pertama kali yang dilakukan adalah menyatukan masyarakat yang memiliki latar
belakang berbeza baik agama mahupun etnik.
Formula yang dilakukan Rasulullah
SAW setelah menyatukan umat Islam di Madinah yang terdiri dari Muhajirin dan
Ansar, Nabi mengadakan perjanjian atas dasar kesatuan dan kebebasan beragama
dalam “Piagam Madinah”. Di dalam piagam ini terdapat nilai-nilai persamaan,
kebebasan beragama, hak asasi manusia, musyawarah dan demokrasi.
Pada masa pemerintahan Khalifah Umar
Abd Aziz, beliau bersungguh-sungguh mengembangkan sikap keterbukaan dalam
beragama dengan melarang meruntuhkan gereja dan memberi peluang mereka
berkhidmat dalam pentadbiran kerajaan.
No comments:
Post a Comment