Friday 31 August 2018

BAPA PERLU DAMPINGI ANAK


Tanggungjawab bapa memimpin keluarga tidak mudah. Justeru, bapa perlu mendalami kemahiran kebapaan bagi membolehkan memimpin keluarga dengan sempurna. Kemahiran itu seperti mendidik, menjaga keselamatan, menyara perbelanjaan dan mempertahankan maruah. 

Amat penting bapa bergaul dengan baik dan menyuburkan perasaan kasih sayang untuk melahirkan interaksi keluarga yang harmoni. Banyak bapa mengabaikan aspek kemesraan dalam pergaulan dengan anak dengan alasan terlalu sibuk dengan tugas di luar rumah yang mesti diselesaikan. 

Malah ada yang beranggapan suasana mesra dan interaksi yang rapat dengan anak akan menyebabkan anak naik kepala. Justeru, mendidik anak dilakukan secara ditaktor yang tidak wujud langsung suasana kasih sayang.        

Sesungguhnya, bapa perlu sentiasa mendampingi anak-anak sebagai sebahagian daripada proses mendidik. Anak memerlukan masa untuk memerhati dan mencontohi apa dilakukan bapa dan ibu. 

Tanpa bimbingan, anak akan tersalah pilih jalan kehidupan kerana terlalu banyak pengaruh lain yang cuba meresapi dalam kehidupan anak. Pengaruh negatif persekitaran dan rakan sebaya mudah mempengaruhi anak yang tidak mendapat didikan daripada bapa.   

Justeru, hubungan rapat bapa dengan anak dapat mengelak perkara buruk berlaku. Jika ada perbuatan tidak baik dilakukan oleh anak, bapa mudah menyedarinya dan dapat diperbetulkan. 

Kesibukan mencari kekayaan dan kedudukan menyebabkan bapa lupa tentang tanggungjawab memberi pendidikan akhlak, agama dan kasih sayang kepada anak. 

Sebenarnya harta bukanlah penentu mutlak kebahagiaan hidup anak-anak. Hadiah paling berharga daripada bapa kepada anak ialah didikan agama dan akhlak yang menjadi pedoman bekalan menghadapi cabaran hidup pada masa hadapan  

Sesungguhnya keluarga adalah harta paling berharga dan bermakna dalam hidup. Perasaan cinta dan kasih sayang yang disulami dengan rasa tanggungjawab menjadikan kehidupan berkeluarga sebagai asas kepada kesempurnaan hidup. 

Kejayaan dan kegagalan hidup bermula di rumah. Keluarga bahagia akan melahirkan ahli masyarakat yang berkualiti dan dapat menyumbang kebaikan kepada masyarakat.

Kita wajar berpegang kepada falsafah bahawa kebahagiaan keluarga adalah segala-galanya dalam kehidupan di dunia ini. Tidak ada ertinya mencapai berbagai-bagai anugerah kejayaan dan mampu mengumpul wang yang banyak, sedangkan keluarga sendiri dalam keadaan terabai dan porak peranda.   

Anak tentu berbangga dengan bapa yang sentiasa berada di sisinya untuk menunjukkan contoh terbaik sebagai panduan hidup. Perasaan hormat dan berbangga dengan bapa adalah pengiktirafan tertinggi anak terhadap bapa mengatai penghormatan lain.  

Sesungguhnya, anak-anak menjadi inspirasi kepada bapa untuk berusaha lebih gigih dan sentiasa mengutamakan keluarga. Keletihan dan tekanan kerja hilang apabila melihat wajah anak-anak serta layanan mesra isteri. 

Amat dangkal apabila ada bapa menganggap anak dan isteri sebagai menambah tekanan perasaan. Inilah punca mengapa berlaku banyak kes di mana anak dan isteri dijadikan mangsa melepas geram disebabkan tekanan tempat kerja dan hal lain yang berkaitan.

Sebab itu, bapa bermasalah lebih suka berada di luar rumah bersama rakan. Cara itu dikatakan dapat menenangkan fikiran. Bapa hanya pulang ke rumah untuk menukar pakaian dan tidur. Rumah dianggap tidak ubah seperti hotel penginapan. 

Hakikatnya, tindakan itu tidak menyelesaikan masalah, bahkan semakin menjadi kusut. Interaksi dan kasih sayang keluarga menjadi rapuh dan kehidupan menjadi lebih tertekan. 

Kebiasaannya, banyak suami terlibat dalam aktiviti kurang sihat apabila lebih lama masa dihabiskan di luar rumah. Lanjutan itu, kebajikan keluarga semakin terabai, dan akibatnya banyak rumahtangga berada dalam kucar kacir. Anak-anak menghadapi masalah sosial yang kritikal sehingga tidak terkawal.

Kejadian ini membawa kepada hilang rasa hormat dan kasih sayang anak kepada ayah. Anak lebih mudah melemparkan rasa simpati kepada ibu yang menjadi mangsa kepada sikap bapa yang tidak bertanggungjawab.  

No comments:

Post a Comment