Wednesday 5 September 2018

PETAI MENDAPAT PERMINTAAN TINGGI

Petai kini bernilai tinggi. Harga petai dianggap tinggi. Puncanya bekalan petai kini berkurangan, sedangkan permintaan meningkat dan masih tinggi. Petai mendapat permintaan tinggi disebabkan ada peminat setia yang menjadikan petai sebahagian menu hidangan sekeluarga.

Petai adalah tumbuhan semulajadi yang tumbuh meliar. Petai tumbuh di hutan mahupun di kawasan kampung. Mudah kata, petai tubuh sendiri tanpa ditanam. Namun, banyak kawasan hutan telah diteroka. Turut menjadi mangsa adalah pokok petai. Biarpun ada petani mula menanam petai dan dikomersilkan, bekalan petai masih belum mencukupi disebabkan permintaan yang tinggi.

Petai atau nama sainstifiknya parkia speciosa tergolonga sejenis tumbuhan dalam famili fabaceae yang berasal dari kawasan Asia Tenggara yang beriklim panas lembap. Petai juga di sesetengah tempat dipanggil kacang pahit atau pete di Indonesia. Buah petai mempunyai salut berbentuk papan yang panjang, dengan isi kacangnya yang berwarna hijau terang serta saiz dan bentuk seperti kacang almond. 

Rasanya agak pahit jika dimakan mentah. Namun, pengemarnya tahu bagaimana hendak jadikan petai jadi sedap dimakan secara mentah, dibakar, rebus atau celur atau dijadikan jeruk. Buah petai sering dimakan sebagai ulam. 

Biasanya, petai dicicah dengan sambal untuk dimakan bersama nasi. Biji-biji petai yang dikupas, biasa juga dimasak sambal tumis bersama udang, ikan bilis dan kerang atau mengikut kreativiti pengemarnya. Ia juga dicampur dengan sayur untuk digoreng, masak lemak dan sebagainya.

Petai sama ada ia dimakan mentah, segar sebagai ulam atau dibuat masakan seperti sambal dan sayuran, ia tetap akan menaikkan selera kepada peminat petai. Petai elok dimakan bersama kulitnya untuk mendapat khasiat yang turut terdapat di dalam kulitnya.

Soal rasa tidak timbul masalah sangat bagi penggemarnya biarpun sedikit pahit.  Malah itulah satu keistimewaan dan kelebihannya. Masalah besar ialah kesan akibat makan petai. 

Orang makan petai akan berdepan masalah bau air kencing dan najis yang amat busuk yang luar biasa. Tidak kena gaya, satu rumah mendapat bau tidak menyenangkan. 

Bau busuk yang agak kuat yang keluar dari petai adalah bau gas metana semulajadi yang tersimpan dalam isi kekacangnya.

Pokok petai merupakan pokok saka yang besar dan rendang dan boleh tumbuh setinggi 30 meter. Aktiviti menanam petai masih kurang dipromosikan walau pun kini terdapat petani yang telah menanam secara monokrop atau bercampur di kebun mereka. 

Buah petai terdapat dalam deretan panjang dan nipis yang dikenali sebagai "papan". Setiap papan buah mempunyai antara 12 hingga 15 biji benih tersusun memanjang sepanjang buah. Buah ini, yang panjangnya sehingga 50 sentimeter apabila cukup tua, mempunyai kulit yang tebal tetapi lembut, benih dan licin berwarna kemerah-merahan.

Pokok petai mula berbunga ketika berusia lima tahun. Pedebungan pokok ini adalah melalui spisies kelawar. Pokok petai biasanya ditanam menggunakan biji benih.

Di Malaysia dahulu hanya orang Melayu yang memakan petai, sesuai ia ulam tradisi masyarakat Melayu di kampung. Tetapi kini pelbagai bangsa turut menikmati kelazatan dan keistimewaan khasiat petai. Kaum Cina, India dan pelancong asing turut menggemari petai.

Biarpun, rakyat Malaysia penggemar petai, tetapi Indonesia dilaporkan pemakan petai terbanyak di dunia. Di negara tersebut, penanaman petai dilakukan secara dusun atau lebih meluas. 

Di Indonesia pengeluaran petai secara skala besar dilakukan untuk tujuan eksport dalam bentuk biji ke negara di mana banyak warganegara Indoseia bekerja, terutama di negara-negara Timur Tengah. 

Keistimewaan petai ialah ia mengandungi tiga gula semulajadi iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa. Digabungkan dengan serat, petai memberikan, meningkatkan kadar segera dan berterusan tenaga.

Mungkin banyak yang tidak percaya, jika dibandingkan dengan apel, petai menyediakan protein 4 kali lebih banyak, karbohidrat dua kali lebih banyak, tiga kali ganda fosfor, lima kali lebih Vitamin A dan zat besi, dan dua kali ganda jumlah vitamin dan mineral lainnya.

Berdasarkan kajian, buah petai yang berbintil-bintil pada papannya dikatakan mengandungi kadar protin dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus, 11 peratus karbohidrat, 71%  air, banyak mengandungi kalsium, fosforus, zat besi, vitamin A, B1 dan C.

Kajian yang dibuat di makmal secara saintifik mendapati, petai mengandungi 0.8183 %  lemak, 5.2% protin, 2.06% karbohiderat, 36,647 kalori, 4.18335 vitamin C, 25.38%  air, 0.95% abu, 22.30 serat kasar, 0.916 gula, 1.35 ppm kalsium, 842.45 ppm kalium, 7.8 ppm magnesium dan lain-lain jenis asid lagi.

Sebenarnya kandungan pemakanan biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat mempunyai kandungan khasiatnya kurang.

Dalam perubatan tradisional Melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, mencuci buah pinggang serta untuk mengeluarkan cacing. 

Kandungan klorofil dalam biji-biji petai berfungsi sebagai agen antioksidan yang baik untuk kulit, memastikan kesegaran tubuh. 

Namun begitu memakan petai pada kuantiti yang banyak juga tidak baik kerana mempunyai kadar asid amino yang tinggi yang dapat mengakibatkan komplikasi pada ginjal.

No comments:

Post a Comment