Dalam kehidupan seharian, kita tidak terlepas daripada membuat janji. Membuat
janji dan menerima janji adalah perkara lumrah dalam hidup.
Syariat Islam membenarkan penganutnya mengikat janji dengan mana-mana pihak
untuk melakukan sesuatu yang diharuskan mengikut syarak. Bagaimanapun, haram
mengikat janji ingin melakukan perbuatan yang haram di sisi agama.
Allah mewajibkan agar setiap orang beriman menyempurnakan janjinya mengikut
kemampuan. Hal ini dijelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Wahai orang
yang beriman, penuhi serta sempurnakan segala perjanjian (yang kamu buat).” (Surah al-Maidah,
ayat 1)
Islam menganjurkan
agar setiap kali mengikat janji haruslah disertai dengan perkataan insya-Allah
yang bermaksud ‘jika Allah menghendaki’. Perkataan itu
bermaksud bahawa kita sedar setiap perkara yang berlaku hanya jika diizinkan
Allah.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan janganlah engkau berkata mengenai
sesuatu yang hendak dikerjakan, bahawa aku akan lakukan yang demikian itu
kemudian nanti, melainkan hendaklah disertakan dengan berkata insya-Allah. Dan
ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa dan katakanlah: Mudah-mudahan
Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang daripada
ini.” (Surah al-Kahfi, ayat 23-24).
Sesungguhnya manusia hanya mampu merancang, sedangkan semuanya dalam
kekuasaan Allah yang menentukan. Tidak ada satupun perkara, walaupun pergerakan
sebutir debu, melainkan telah ditentukan oleh Allah mengikut kehendak-Nya tanpa
perlu mendapat persetujuan atau berkongsi kuasa dengan sesuatu yang lain.
Setiap orang yang beriman perlu memahami hakikat sebenar perkataan
insya-Allah. Ikatan janji yang disertai perkataan insya-Allah, melambangkan
seseorang itu meletakkan harapan ingin menunaikan janji itu, tetapi menyerahkan
kepada Allah tentang apa yang sebenarnya akan berlaku selepas itu.
Setiap janji tidak boleh diucapkan sesuka hati tanpa memikirkan kemampuan
menunaikannya. Kita hanya harus berjanji jika yakin dapat melaksanakan janji
itu. Soal bahawa sesuatu janji itu hanya mampu dilaksanakan jika Allah
mengizinkan adalah berdasarkan konsep manusia tidak berupaya melakukan sesuatu
pun melainkan dengan izin-Nya.
Sememangnya kita dapat menjangkakan kemampuan melakukan sesuatu perkara
berdasarkan kepada kebiasannya atau keinginan yang ditetapkan. Contohnya, kita
berjanji bertemu rakan pada satu masa dan tempat yang ditetapkan.
Ketika berjanji itu kita sedar masa itu boleh dipenuhi kerana tidak
bertindih dengan tugas lain dan dapat pergi ke tempat. Tetapi, mungkin kita
tidak dapat menepati janji itu disebabkan pada masa ditetapkan kita perlu
melakukan sesuatu yang lebih penting yang boleh dianggap darurat berbanding
menunaikan janji itu.
Kegagalan menunaikan janji itu mungkin juga disebabkan kita jatuh sakit,
tidak ada kemudahan kenderaan, halangan dalam perjalanan dan sebagainya.
Sesiapa mengucapkan perkataan insya-Allah, bermakna dia sentiasa berserah
kepada ketentuan Allah. Perkataan insya-Allah sepertilah satu doa di mana
mengharapkan Allah memberi kekuatan dan kejayaan menunaikan janji yang dibuat.
Namun, perkataan insya-Allah tidak boleh dipermain-mainkan. Perkataan itu
perlu diucap dengan satu tekad yang benar-benar ikhlas dan bersungguh-sungguh
untuk melakukan apa yang dijanjikan.
Sekiranya jika awal-awal lagi timbul perasaan tidak sesungguh hati ingin
melakukan, maka wajarlah tidak diucapkan perkataan itu. Haram berjanji jika
telah tersimpan niat tidak ingin menunainya atau diketahui tidak mampu
melakukan.
Didapati ramai orang yang menguncapkan janji dengan perkataan insya-Allah
tetapi tidak ikhlas. Perkataan insya-Allah digunakan dengan harapan orang yang
dijanjikan itu menerimanya dengan yakin.
Orang yang tidak ikhlas berjanji menjadikan perkataan insya-Allah sebagai
satu cara menipu. Dia merasa tidak bersalah jika tidak dapat menunaikan janji
kerana kononnya telah awal-awal lagi mengatakan hanya akan dapat ditunaikan
jika diizinkan Allah.
Akibatnya, perkataan baik dan mulia itu telah disalah ertikan. Orang yang
mengucapkan perkataan insya-Allah dipandang tidak ikhlas untuk menunaikannya.
Orang berjanji itu seperti tidak mempunyai keyakinan untuk melakukannya. Sebab
itu, awal-awal lagi dia menggunakan perkataan insya-Allah sebagai alasan
kegagalan memunaikan janji itu nanti.
Mengucapkan perkataan insya-Allah dengan niat tidak ikhlas samalah
melakukan penipuan. Menipu atau berdusta amat besar dosanya. Setiap janji wajib
ditunaikan biarpun diucapkan dengan tidak bersungguh-sungguh.
Sifat dusta dan tidak menunaikan janji adalah antara sifat orang munafik. Sabda
Rasulullah bermaksud: “Tiga perkara yang berada di dalam dirinya, maka dia
munafik, walaupun dia berpuasa, sembahyang dan mengaku dirinya Muslim. Apabila
bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia mungkir janjinya dan apabila
dipercayai dia khianat.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Tidak menunaikan janji disebabkan terlupa atau tidak mampu menunaikannya
tidak dianggap dosa. Sesuatu yang di luar kemampuan untuk dilakukan tidak
dikira satu kesalahan.
Sesungguhnya, janji yang tidak ditunaikan disebabkan terlupa atau tidak
mampu ditunaikan, baru menepati maksud insya-Allah.
Rasulullah
menjelaskan dalam sabda yang bermaksud: “Apabila seseorang berjanji dengan
saudaranya dan dia berniat akan menepati janji itu, tetapi dia tidak memperoleh
jalan untuk menepatinya, maka tidaklah dia berdosa.” (Hadis riwayat Abu Daud
dan Tarmizi).
No comments:
Post a Comment