Allah
menjadikan manusia bukan sekadar menikmati kehidupan seperti haiwan yang
sekadar memenuhi keperluan jasmani dan nafsu. Sebaliknya, manusia adalah
khalifah yang perlu melakukan amanah kehidupan sepertimana ditetapkan Allah
sebagai satu ujian.
Firman
Allah bermaksud: “Dan Dialah (Allah) yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan
Dia mengangkat darjat sebahagian kamu ke atas sebahagian yang lain, untuk
menguji kamu mengenai apa yang Dia berikan kepada kamu, sesungguhnya Tuhan-mu
itu amat cepat seksaan-Nya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang.” - (Surah al-Anam, ayat 165).
Pemilihan
manusia sebagai khalifah adalah penghormatan paling besar. Malikat dan iblis
yang sentiasa patuh dan beribadat kepada Allah tidak dipilih kerana tugas itu
tidak sesuai untuk tabie kejadiaan kedua-dua makhluk itu.
Akibat
terlalu inginkan jawatan khalifah di muka bumi, iblis sanggup membantah keputusan
Allah dan enggan sujud kepada Adam. Lanjutan sikap itu iblis menjadi menjadi
hamba yang kufur dan mengiystiharkan manusia sebagai musuhnya sepanjang masa.
Firman
Allah bermaksud: “Dan ketika Kami perintahkan kepada para malaikat, sujudlah
kalian kepada Adam! Lalu mereka pun
sujudlah semua kecuali iblis.” - (Surah
al-Baqarah, ayat 34).
Mencari
rezeki adalah tuntutan agama yang menjadi sebahagian tugas memakmurkan muka
bumi. Banyak cara mencari rezeki seperti berniaga, bercucuk tanam, menternak haiwan,
menyediakan perkhidmatan dan bekerja dengan pihak lain.
Apa
pun cara mencari rezeki, setiap orang perlu mengutamakan kejujuran semasa
bekerja. Kejujuran adalah lambang keimanan dan ketakwaan. Sebab itu orang jujur
sentiasa mendapat tempat terbaik di sisi Allah.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Peniaga yang jujur itu bersama para nabi, para siddiqin,
dan para syuhada nanti di syurga.” (Hadis riwayat Bukhari).
Walaupun
hadis itu menyebut mengenai peniaga yang jujur, tetapi ia juga merujuk kepada
semua jenis tugas pekerjaan yang dilakukan. Semua jenis pekerjaan terdedah
kepada ketidakjujuran, perbezaan mungkin hanya dari segi tahap dan kemungkinan
berlaku ketidakjujuran itu.
Ketidakjujuran
banyak berlaku dalam urusan perniagaan seperti mengurangi timbangan dan
sukatan, barangan tidak bermutu dan harga yang tinggi. Bagi yang berurusan
dengan perkhidmatan pula sering berdepan dengan mutu perkhidmatan tidak seperti
dijanjikan.
Untuk memastikan segala urusan pekerjaan
berlangsung dengan baik, setiap Muslim perlu memahami hubungan rezeki diperoleh
dengan kerja dilakukan.
Rezeki
yang diperoleh secara ketidakjujuran adalah haram di sisi agama, membawa
manusia hidup dalam kemurkaan Allah.
Sesiapa yang memakan
makanan daripada sumber wang haram, maka tidak akan diterima amalan kebaikan
dilakukannya dan di akhirat nanti ditempatkan dalam neraka.
Sabda Rasulullah
SAW bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh daripada yang haram, maka nerakalah
tempat yang layak baginya.” - (Hadis riwayat Tarmizi).
Akibat
memperoleh sumber rezeki yang haram, maka kehidupan individu terbabit akan
dibelenggu masalah yang berterusan, walaupun mempunyai wang yang banyak.
Apa-apa yang diusahakan tidak akan memperoleh kejayaan seperti diharapkan dan
kehidupan keluarga tidak menikmati kegembiraan.
Rezeki
haram yang diberi makan kepada anak menyebabkan kegelapan hati dan hilang
perasaan kasih sayang. Sebab itu, sering berlaku kes anak tidak menghormati ibu
bapa. Kemewahan hidup yang dimiliki bukannya membawa kebahagiaan, sebaliknya
punca malapetaka hidup dalam keluarga.
Oleh
yang demikian , soal mendapat rezeki yang halal bukan perkara remeh. Setiap
Muslim wajib bekerja dengan jujur bagi memastikan setiap sen diperoleh adalah
halal dan bersih.
Keberkatan hidup bergantung kepada apa yang kita usahakan
dalam hal mencari rezeki dan hubungan sesama manusia, selain mementingkan tugas
mengabdikan diri kepada Allah.
Soal
mutu kerja yang dilakukan merupakan antara penentu rezeki yang halal. Sebagai
pekerja yang mendapat gaji atau upah, tertakluk kepada peraturan tugas bagi
memastikan mutu kerja yang memuaskan seperti diamanahkan.
Pekerja yang
melanggar peraturan kerja bermakna tidak jujur terhadap tugas yang
dipertanggungjawab terhadapnya.
Setiap
pekerja perlu menanam azam, iltizam, penguasaan ilmu dan kemahiran yang tinggi
untuk mencapai tahap cemerlang.
Perlaksanaan
tugas yang cemerlang dan cekap adalah keperluan dalam setiap tugas dilakukan. Ia
bukan sekadar melaksanakan tugas, tetapi adalah amanah yang dipersoalkan di
akhirat nanti. Islam tidak bertolak ansur dalam soal kecemerlangan dan
kesempurnaan melaksankan tugas oleh pekerja.
Setiap
pekerja perlu sentiasa komited melakukan tugas agar menepati piawaian yang
telah ditetapkan. Pekerja yang melakukan tugasnya dengan tekun bukan saja
disukai pegawai atasan atau majikan, tetapi lebih-lebih lagi di sisi
Allah. Siapakah lebih baik kedudukan
jika dia dikasihi Allah.
Sabda
Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya Allah amat mengasihi seseorang apabila
melakukan satu kerja, dilakukan dengan penuh tekun dan sebaik mungkin.” (Hadis riwayat Baihaqi).
No comments:
Post a Comment