Monday 3 June 2019

BAZIR MAKANAN TANDA SIKAP TIDAK BERSYUKUR


Satu sikap membazir yang diamalkan rakyat Malaysia ialah makanan disediakan atau dibeli tidak dihabiskan sepenuhnya. Bagi orang berkemampuan, makanan tidak dianggap satu nikmat besar. Mereka sentiasa boleh makan apa yang diingini. Nikmat makanan hanya akan benar-benar dihargai apabila berlaku kekurangan makanan.  

Kita juga akan merasakan erti nikmat makanan apabila tidak lagi berpeluang untuk makan disebabkan halangan penyakit berbahaya. Oleh itu, ketika kita masih berpeluang menikmati hidangan, bersyukurlah dan jangan biarkan nikmat itu ditarik balik .

Seperti telah dinyatakan, makanan adalah satu nikmat yang besar. Maka, melalui makanan juga Allah SWT menguji manusia berdepan dengan kesukaran.  

Firman Allah SWT bermaksud: “Dan sesungguhnya Kami hendak menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan kepupusan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada mereka yang sabar.” (Surah al-Baqarah, ayat 155)

Bagi golongan berkemampuan, hulurkan bantuan makanan kepada mereka memerlukan. Masih banyak jiran kita yang mengharapkan bantuan makanan untuk hidup lebih sihat. Wajib orang muslim membantu muslim lain dalam keadaan kelaparan sekadar termampu.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Apabila kamu memasak satu kuali, maka banyakkan airnya (kuah). Kemudian lihatlah kepada sesetengah jiran tetanggamu untuk diberikan kepada mereka.” (Hadis riwayat Muslim).  

Hadis tersebut dengan jelas memperlihatkan tentang pentingnya memberikan bantuan kepada mereka yang memerlukannya biarpun sekadar kuah. 

Bagi golongan miskin, dapat merasai kuah itu sudah merupakan satu nikmat yang besar. Bayangkan jika mereka diberikan makanan yang lazat dan berkhasiat. Tentu mereka lebih gembira. 

No comments:

Post a Comment