Thursday 19 October 2017

Punca bau badan

Cara menghilangkan masalah badan berbau. Masalah bau badan tidak menyenangkan perkara biasa dihadapi kebanyak orang. Keadaan itu perlu diatasi, terutama mereka sering berurusan orang ramai dan melakukan tugas atau berdepan keadaan yang menyebabkan badan mengeluarkan peluh.

Bau badan berpunca adanya bakteria pada lapisan pori yang tertutup oleh peluh. Biarpun hanya 1 peratus, bakteria itu mampu memecah protin dan mengubahnya menjadi berbau masam atau tidak disenangi. Keadaan itu terjadi terutama di bahagian ketiak yang dianggap sumber utama bau tidak menyenangkan dari badan.

Bakteria atau mikrob mengurai peluh untuk memperoleh sumber makanan. Penguraian ini menghasilkan sejenis bahan dikenali ammonia. 

Umum mengetahui sifat ammonia berbau busuk dan inilah yang menyebabkan punca bau badan. Kulit tubuh kita terbina daripada jutaan sel yang membentuk tisu kulit dan sepanjang masa tisu ini akan mati lalu diganti dengan kulit yang baru. Tisu yang mati akan membentuk belulang nipis yang menyelaputi badan. 

Jika tidak dibersihkan, mikrob akan ‘tinggal di sini’ dan memakan peluh. Sisa makanannya ialah ammonia yang menyebabkan punca bau badan. Untuk itu lapisan menutupi kulit itu perlu dibersihkan setiap kali mandi.

Rerambut di bawah lengan juga berperanan menyebabkan masalah bau badan. Daripada perspektif sains, rerambut bawah lengan berfungsi memperluas permukaan untuk mengatur pengewapan peluh.

Di pangkal rerambut, terdapat banyak pori-pori yang menjadi permukaan kelenjar peluh untuk mengalirkan peluh ke bahagian bawah lengan. Selalu mandi dan membersihkan badan dapat mengatasi masalah itu.

Sebenarnya bau badan tidak termasuk masalah yang serius. Ia bukan masalah kesihatan yang boleh merebak menyebabkan masalah atau penyakit lain. Namun, jika dibiarkan masalah bau kurang menyenangkan itu, akan membuat rasa keyakinan diri turun, terutama ketika berpeluh. 

Akibat bau badan tidak menyenangkan, individu mengalaminya akan menghadapi tekanan dan mengambil pendekatan menjauhkan diri daripada orang ramai. Mereka hilang keyakinan diri untuk berdepan dengan orang ramai.

No comments:

Post a Comment