Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya. Jawa itu Melayu, Bugis
itu Melayu. Banjar juga disebut Melayu. Minangkabau memang Melayu. Keturunan
Aceh adalah Melayu. Jakun dan Sakai asli Melayu. Arab dan Pakistani, semua
Melayu. Mamak dan Malbari serap ke Melayu. Malah mualaf bertakrif Melayu.
Dari petikan rangkap puisi tersebut, penulisnya Allahyarham Usman
Awang telah memberi satu takrifan tentang siapa itu Melayu yang disusunnya
dalam baris-baris ayat yang cukup indah.
Takrifan sasterawan agung ini juga sebenarnya tidak lari dengan
yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan berhubung maksud Melayu.
Justeru tidak ada polemik yang harus dipanjangkan tentang takrifan Melayu kerana sesiapa yang beragama Islam di negara ini juga merupakan Melayu dalam konteks yang luas.
Justeru tidak ada polemik yang harus dipanjangkan tentang takrifan Melayu kerana sesiapa yang beragama Islam di negara ini juga merupakan Melayu dalam konteks yang luas.
Namun sedihnya, masih ada lagi yang keliru apabila menyentuh soal
Melayu hinggakan sesetengahnya menganggap perbincangan berhubung Melayu adalah
suatu asabiah sempit. Justeru dapat dilihat bagaimana suara-suara ke arah
penyatuan Melayu masih tidak disambut dengan satu keghairahan yang diharapkan.
Justeru mengapa ada suara-suara sinis mempertikaikan kepada
usaha-usaha penyatuan umat Melayu.
Golongan ini mempersoalkan mengapa perpaduan Melayu, dan bukan perpaduan Islam? Sebenarnya Islam sebagai agama tidak perlu disatukan lagi kerana ia risalah kekal abadi yang dipelihara Allah.
Golongan ini mempersoalkan mengapa perpaduan Melayu, dan bukan perpaduan Islam? Sebenarnya Islam sebagai agama tidak perlu disatukan lagi kerana ia risalah kekal abadi yang dipelihara Allah.
Maka yang perlu kepada perpaduan ialah orang Islam yang berpecah
belah dan untuk menghimpunkan seluruh umat Islam di dunia ini tentu di luar
keupayaan. Jadi di Malaysia kalau tidak Melayu, siapa lagi yang harus disatukan
kerana rebah Melayu maka rebahlah Islam.
Islam mungkin terjejas di Malaysia jika Melayu selaku pendukungnya
rebah. Oleh sebab itu, apa pun halangan
daripada orang Melayu sendiri, ia tidak harus menjadi sebab mengapa gerakan
penyatuan Melayu tidak boleh diusahakan.
Setidak-tidaknya ia penting untuk meniup kesedaran dan keinsafan
bahawa masa sekarang cukup mendesak untuk mempertahankan segala perkara yang
membentuk ketuanan Melayu.
Genarasi baru perlu tahu bagaimana perkara-perkara yang menjadi
asas ketuanan Melayu terutama agama Islam, hak istimewa Melayu, raja-raja
Melayu dan bahasa Melayu kini jelas terancam.
Ancaman terhadap sebenarnya bukan hanya kerana perkembangan
politik semasa yang menyaksikan suara-suara menuntut hak sama rata semakin
jelas kedengaran.
Tetapi kelemahan jati diri Melayu itu sendiri antara puncanya sedangkan selama 446 tahun Melayu dijajah tidak ada pun umat terdahulu menganut Kristian atau bangga bertutur dalam bahasa penjajah berbanding sekarang.
Tetapi kelemahan jati diri Melayu itu sendiri antara puncanya sedangkan selama 446 tahun Melayu dijajah tidak ada pun umat terdahulu menganut Kristian atau bangga bertutur dalam bahasa penjajah berbanding sekarang.
Biarpun wujudnya ancaman globalisasi yang menghakis kemelayuan, namun
dalam masa yang sama tidak ada sesiapa boleh menidakkan bahawa perkembangan
selepas pilihan raya lalu adalah ancaman terdekat yang mampu meruntuhkan
ketuanan Melayu.
Jika tidak dilakukan sesuatu, tidak mustahil ketuanan Melayu di
negara yang Melayu sendiri adalah penduduk asalnya, akan lenyap. Sehubungan itu,semua
pemimpin Melayu Islam bermuzakarah secara tertutup dan bijaksana harus diberi
perhatian serius.
Ini kerana yang tinggal pada Melayu kini hanyalah kekuasaan
politik biarpun ia semakin terhakis. Maka inilah amanah terpenting yang dipikul
pemimpin politik Melayu sekarang bahawa mereka memikul tanggungjawab besar
untuk memastikan kelangsungan ketuanan Melayu di negara ini.
Sesungguhnya, masa depan Melayu bergantung ke mana arah tuju yang
dibawa oleh pemimpin kerana akar umbi hanyalah ibarat gerabak.
Untuk membawa ke jalan yang sepatutnya, maka pemimpin politik
Melayu harus sepakat pada perkara-perkara pokok membabitkan kepentingan bangsa.
Tetapi mencari kesepakatan ini hanya boleh dilakukan jika ada muzakarah.
Oleh itu, perbezaan ideologi harus diketepikan dan sebaliknya
secara berlapang dada menyahut seruan penyatuan dengan mengikis sebarang rasa
bimbang tidak mendapat sokongan pengundi bukan Melayu kerana yang mustahak
adalah memelihara kepentingan agama, bangsa dan tanah air.
Pemimpin Melayu harus tahu jangan berpolitik 'hingga menang sorak
kampung tergadai'.
No comments:
Post a Comment