Thursday, 16 August 2018

Sahut cabaran kerjaya

Kerjaya berstatus profesional seperti doktor, jurutera, peguam, akauntant dan arkitek menjadi minat kebanyakan pelajar. Tanyalah kepada pelajar sekolah, pasti kerjaya itu menjadi cita-cita mereka. Malah, ibu bapa juga mengharapkan anak mereka akan mengambil jurusan itu di universiti dan seterusnya menjawat jawatan yang berkenaan. 

Memang status individu profesional dipandang tinggi. Faktor yang selalu diberi perhatian ialah pendapatan. Jika bekerja di sektor kerajaan, mungkin gajinya tidak banyak berbeza berbanding jawatan lain. Hebatnya jika mereka bekerja di syarikat besar atau membuka firma sendiri. Pendapatanya berkali ganda lebih tinggi.

Untuk memenuhi keperluan guna tenaga profesional, kerajaan memberi penekanan utama mewujudkan kursus berkenaan di institut pengajian tinggi (IPT) awam. Malah, IPT swasta turut memainkan peranan penting melahirkan lebih banyak lulusan profesional.

Malang sekali, banyak lulusan bidang profesional tidak berminat mencapai status profesional dalam kerjaya masing-masing. Kebanyakan bidang profesional memerlukan seseorang menduduki peperiksaan khas untuk melayakkan diri menjadi profesional, selepas memiliki ijazah sarjana muda di IPT.

Inilah delima lulusan bidang profesional. Mereka sekadar berjaya menamatkan pengajian di IPT, tetapi tidak yakin untuk menduduki peperiksaan profesional yang ditetapkan oleh badan profesional. Akibatnya, mereka gagal untuk memperoleh pekerjaan di syarikat besar, maupun membuka firma sendiri.

Lihatlah apa yang dialami oleh graduan bidang perakaunan. Majoriti IPT awam dan swasta menawarkan kursus perakaunan yang amat diperlukan di pasaran kerja. 

Malangnya, syarikat besar tidak berminat mengambil siswazah perakaunan tanpa memiliki kelulusan profesional. Ia dikaitakan dengan bidang tugas yang memerlukan pekerja berstatus profesional yang ditetapkan oleh undang-undang atau badan profesional berkenaan. 

Selain itu, kalau tidak berkaitan peraturan profesion, majikan tidak yakin siswazah sarjana muda tanpa kelulusan profesional dapat melaksanakan tugas seperti diharapkan. Tugas yang perlu mereka lakukan memerlukan satu tahap kemahiran yang tinggi. 

Memang patutlah kerjaya dalam bidang profesional mendapat pulangan yang amat lumayan. Syarikat sanggup membayar tinggi setaraf dengan kepakaran yang dimiliki. Namun, bidang tugas sudah tentu amat mencabar. Kelulusan yang dimiliki belum melayakkan mereka benar-benar diserahkan tugas profesional.

Sebab itu, biasanya siswazah bidang profesional terpaksa terus belajar, dilatih semula, menduduki peperiksaan, beban tugas yang mencabar dan sebagainya. Keadaan ini menakutkan siswazah bidang profesional untuk meneruskan minat selama ini. 

Sebab itu, rata-rata graduan bidang profesional, kecuali kedoktoran, lebih suka memilih kerjaya sebagai guru, pegawai tadbir atau berkhidmat dalam sektor kerajaan yang dianggap lebih mudah dan selesa.

Sikap itu amat merugikan. Sekiranya mereka memperoleh peluang pekerjaan itu, ia tidak manjadi satu persoalan. Asalkan mereka bekerja dan dapat menyumbangkan khidmat kepada negara, itu boleh diterima biarpun bukan dalam lapangannya. 

Masalahnya, banyak yang terpaksa menganggur. Kemahiran yang dimiliki jika tidak digunakan akan semakin hilang dari ingatan. Lama kelamaan yang tinggal dimiliki oleh mereka hanyalah segulung ijazah yang tidak memberi apa-apa manfaat.

Siswazah bidang profesional perlu ditanam dalam diri mereka sikap ‘bertanggungjawab’ terhadap bidang pengajian yang dipelajari. Mereka dilatiah dan diberi peluang mengikuti kursus itu atau kepercayaan bahawa mereka akan dilahirkan sebagai seorang profesional. 

Sekiranya ingin menjadi pegawai tadbir atau guru, elok awal-awal lagi mereka mengikuti kursus yang berkaitan. Ia lebih mudah dan memberi satu tahap penguasaan lebih baik dalam bidang berkenaan. 

Selain tidak mempunyai keyakinan untuk menjadi seorang profesional, banyak siswazah bidang profesional sebenarnya tidak begitu memahami bidang kerjaya berkenaan ketika memohon mengikut kursus. Banyak pelajar yang memohon kursus kerana terpengaruh dengan nama atau kepopularan profesion berkenaan.

Selepas Sijil Tinggil Persekolahan Malaysia (STPM) atau metikulasi, mereka terus dimasukkan ke peringkat ijazah program berkenaan. Suka atau tidak, mereka terpaksa meneruskan pengajian, biarpun telah sedar memilih kursus.

Ini berbeza dengan pelajar yang melalui pringkat dari sijil, diploma dan kemudian ijazah. Mereka telah melalui peringkat pengajian yang mana mereka ‘kenal’ bidang yang bakal diceburi. Biasanya golongan ini memilih kerjaya sepertimana kursus yang diikuti.

Perkara ini perlu diberi perhatian. Jangan terlalu ghairah untuk mengeluarkan bilangan siswazah lebih banyak, sedangkan tersilap memilih kursus. Akibatnya, mereka tidak menyumbang apa-apa kepada bidang yang diikuti. 

Laluan pengajian dari peringkat sijil, diploma dan ijazah biasanya lebih lama, tetapi kesannya lebih baik. Melalui program pengajian berperingkat-peringkat memberi peluang untuk pelajar menukar aliran atau bidang apabila menamatkan satu-satu peringkat. Ia dapat mengelak pembaziran ilmu yang tidak dimanfaatkan.

Pertukaran aliran atau kursus bukan bermakna satu kerugian. Pengetahuan dan ilmu yang diperoleh tetap memberi manfaat jika digunakan sebagai gabungan dengan bidang baru atau untuk kegunaan harian.

Motivasi dan sokongan daripada semua pihak amat diperlukan untuk menyakinkan siswazah bidang profesional menghadapi cabaran kerjaya masing-masing. Alang-alang menyeluk perkasam biar sampai ke pangkal lengan.

No comments:

Post a Comment