Tidak semua korban akan diterima Allah. Penerimaan korban bergantung kepada keikhlasan dan ketakwaan melaksanakan korban itu. Sejarah
awal amalan korban sebagai satu bukti ketakwaan kepada Allah berlaku ketika
menentukan hak memilih calon isteri di antara Habil dan Qabil.
Pasangan
Adam dan Hawa memperolehi zuriat secara berpasang-pasang, lelaki dan perempuan
setiap kali Hawa melahirkan anak. Antara pasangan itu ialah Habil dilahirkan
kembar dengan Labuda dan Qabil bersama kembarnya Iqlima.
Apabila
dewasa mereka dinikahkan dengan adik beradik, tetapi bukan dengan kembar masing-masing.
Adam menentukan Qabil berkahwin dengan Labuda dan Habil dengan Iqlima.
Bagaimanapun Qabil membantah kerana Labuda tidak cantik. Dia ingin mengahwini
kembarnya sendiri Iqlima yang cantik rupayan.
Kedegilan
Qabil menyebabkan Adam buntu fikiran. Maka Allah memerintahkan agar penentuan
siapa layak mengahwini Iqlima dilakukan dengan penyediaan korban kepada Allah.
Siapa yang diterima korbannya oleh Allah, dialah layak menjadi pasangan Iqlima.
Peraturan
tersebut diterima oleh Habil dan Qabil. Mereka menyediakan korban mengikut apa
yang dimiliki masing-masing.
Habil
yang menjadi penternak telah menyediakan korban seekor kibas yang paling baik
dan gemuk daripada hasil ternaknanya. Kibas itulah paling disayanginya.
Manakala
Qabil pula menyediakan gandum sebagai korban kepada dirinya seorang petani.
Tetapi, Qabil memilih gandum yang telah busuk dan tidak lagi sesuai untuk
dimakan. Gandum yang baik disimpan untuk dimakan.
Kedua-dua
korban itu diletakkan di atas puncak gunung. Mana-mana korban yang diterima
oleh Allah akan dimakan oleh sejenis api putih dari langit, manakala korban
ditolak akan dimakan oleh burung dan binatang. Korban Habil telah diterima oleh
Allah.
Peristiwa
tersebut diceritakan oleh Allah melalui firman-Nya bermaksud: “Dan bacalah
(wahai Muhammad) kepada mereka kisah mengenai dua orang anak (Habil dan Qabil)
yang berlaku sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan suatu
persembahan korban. Lalu diterima korban salah seorang daripadanya (Habil) dan
ditolak korban yang lain (Qabil), berkata (Qabil): “Demi sesungguhnya aku akan
membunuhmu!”. Jawab (Habil): “Hanya Allah menerima (korban) dari orang yang
bertakwa.” (Surah al-Maidah, ayat 27).
Korban
Habil diterima kerana keikhlasannya melakukan korban itu. Dia memilih yang
terbaik dan apa yang disayanginya. Sedangkan Qabil memilih apa yang tidak lagi
diperlukan olehnya. Dia awal-awal lagi tidak ikhlas dan menyimpan sikap bongkak
tetap tidak mahu menerima Labuda.
Sikap
Habil menepati makasud korban yang sebenarnya. Dia sanggup mengorbankan apa
yang disayangi demi untuk menzahirkan keikhlasannya. Habil menyediakan korban
yang baik bukan untuk menandingi korban Qabil bagi memperisterikan Iqlima.
Bahkan Habil sanggup menerima siapa sahaja pasangan untuknya, termasuklah Labuda
yang hodoh.
No comments:
Post a Comment