Monday 17 September 2018

SABAR HADAPI BALA MUSIBAH


Bala diturunkan kepada manusia sebagai bentuk pembalasan dan ujian. Dalam al-Quran terdapat ayat yang menceritakan balasan bala yang menimpa umat terdahulu. Antara kisah tersebut ialah mengenai kejadian Qarun yang ditelan oleh bumi bersama harta kekayaannya, nasib menimpa Firaun yang mati lemas ditelan laut dan banjir besar menimpa kaum Noh. 

Kisah tersebut menjelaskan balasan terhadap umat terdahulu akibat tidak beriman, kufur dan ingkar perintah Allah SWT. 

Firman Allah SWT bermaksud: “Apakah kau tahu bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum Aad? (Iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi yang belum pernah dibangun (satu kota) seperti itu di negeri-negeri lain, dan kaum Tsamud yang memotong batu-batu besar di lembah. Dan terhadap kaum Firaun yang mempunyai bangunan-bangunan megah. Mereka telah telah berbuat sewenang-wenang dalam negeri. Banyak membuat kerosakan. Kerana itu Tuhanmu menimpakan kepada mereka cemati azab. Sesungguhnya Tuhan benar-benar mengawasi.” (Surah al-Fajr, ayat 6-14).

Sebelum menurunkan bala, Allah SWT telah berulang kali memberi peringatan melalui perantaraan rasul dan nabi yang diutuskan kepada kaum berkenaan. Namun, kaum itu terus ingkar dan mempersenda-sendakan utusan Allah SWT dan terus melakukan perkara yang ditegah.      

Sesungguhnya, bala yang menimpa diri seseorang, maupun masyarakat boleh dilihat dari dua sudut, iaitu pembalasan dan ujian. Sama ada sebagai balasan maupun ujian, kita patut menerimanya dengan reda. Sikap keluh resah dan tidak dapat menerima hakikat bala yang menimpa diri, bukan jalan menyelesaikan masalah, bahkan menambahkan lagi bebanan.    

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan Muslim yang bermaksud: “Sangat mengagumkan keadaan seorang muslim kerana segala keadaannya serba baik dan tiada mungkin terjadi demikian kecuali bagi orang mukmin, jika mendapat nikmat dia bersyukur. Itu adalah kebaikan baginya dan bila mendapat kesusahan dia bersabar, itu kebaikan baginya.”

Bala menimpa individu adalah berkaitan dosa atau kecuaian dilakukan individu berkenaan. Bala umum pula menimpa seluruh penduduk mendiami sesuatu kawasan, contohnya wabak penyakit, banjir dan gempa bumi. Bala dalam bentuk umum dianggap satu pembalasan bagi orang berdosa dan menjadi ujian kepada orang beriman. 

Seorang sufi, Junaid al-Baghdada berkata: “Bala adalah pelita bagi orang arif, menyedarkan orang murtad, memperbaiki orang mukmin dan menghancurkan orang yang lalai. Tidak seorang pun akan mendapat manisnya iman sebelum dia ditimpa bala, rela dan bersabar.”

Sesiapa berdepan dengan bala maka hendaklah dilakukan usaha memperbaiki atau mengatasi keadaan itu agar tidak terus menanggung kesan buruknya. Usaha untuk mengatasi bala bukan bermakna melawan kekuasaan Allah SWT. Bahkan, Allah SWT menyuruh agar manusia berusaha mengelak sebarang bentuk bala mengikut kesesuaian.    

Usaha mengatasi bala dengan rasa keimanan menghasilkan pahala. Allah SWT akan membuka rahmat-Nya dengan seluas-luasnya kepada mereka yang beriman. Mereka yang ditimpa bala perlu reda dengan apa yang terjadi. Pada masa yang sama berfikir dan mengambil tindakan yang sewajarnya mendepani bala itu.

Sesiapa yang hanya berserah kepada takdir semata-mata dan rasa kecewa dengan bala yang menimpa dirinya, maka bala itu benar-benar mendatangkan keburukan di dunia dan akhirat. Mereka diuji dengan bala yang menyebabkan diri terus berada dalam kemurkaan Allah SWT.    

Rasulullah SAW bersabda diriwayatkan Tirmizi yang bermaksud: “Apabila Allah mencintai sesuatu kaum, mereka Dia menguji mereka. sesiapa yang reda, ia akan mendapat keredaan Allah dan sesiapa yang marah, ia akan mendapat kemurkaan Allah.”

Allah SWT memberikan kita akal untuk memikirkan perkara kebaikan dan menyelesaikan masalah yang menimpa diri, keluarga dan masyarakat. Sesungguhnya Allah SWT tidak mendatangkan sesuatu perkara melainkan ada hikmahnya.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Demi zat yang diriku ada di tangan-Nya, tiadalah Allah menentukan sesuatu keputusan kepada hamba-Nya yang mukmin melainkan akan membawa kebaikan kepadanya.” (Hadis riwayat Muslim).

Sebaliknya, sesiapa menghadapi bala dengan perasaan tidak menentu, takut dan marah akan menjadikan keadaan lebih kelam kabut. Orang yang tidak dapat menerima hakikat apa yang menimpa dirinya mudah berputus asa dan mencampakkan diri dalam kebinasaan.

Mereka yang berada dalam keadaan marah dan kecewa akan terputus rahmat Allah SWT kepadanya. Sebaliknya, syaitan pula akan menguasai diri sehingga berjaya mempengaruhi manusia melakukan perbuatan buruk seperti membunuh orang lain dan diri sendiri.  

Sesiapa berdepan musibah dan cubaan hidup hendak dia bersabar. Ingatlah, orang yang sabar bakal beroleh kejayaan berlipat ganda di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT bermaksud: “Mereka itulah yang diberikan pahalanya dua kali ganda disebabkan mereka telah sabar.” (Surah al-Qasas, ayat 54)

Sabda Baginda SAW dalam hadis lain pula, bermaksud:  “Seseorang Muslim yang ditimpa sesuatu kesakitan, kepenatan, dukacita, kegelisahan, kesedihan atau duri yang mengenainya, akan diampunkan dosa oleh Allah SWT” (Riwayat Bukhari).

Bagi menghadapi musibah, Islam mengajar umatnya beberapa cara dan adab, antaranya ialah:
- Bersabar ketika mula ditimpa musibah.
- Mengucap ‘Innalillahi wa inna ilaihi raji’un’ iaitu merujuk kembali apa pun musibah yang berlaku adalah kehendak dan ketentuan Allah SWT.
- Menenangkan lidah dan badan ketika ditimpa sesuatu tetapi menangis diharuskan dan bukan menjadi kesalahan.
- Umat Islam tidak dibenarkan melampau dalam menzahirkan kesedihan ketika ditimpa sebarang musibah. Dikhuatiri mendatangkan perasaan tidak puas hati dengan ketentuan Allah SWT ataupun musuh bergembira melihat kesedihan kesan musibah yang kita hadapi.
- Cendekiawan Islam dan orang yang bertakwa berusaha menyembunyikan musibah. Mereka gembira jika diuji dengan musibah kerana mengenangkan ganjaran yang bakal diterima.
- Berdoa dan bertawakal kepada Allah SWT, semoga musibah yang menimpa menjadi titik tolak kepada kita untuk berubah ke arah lebih baik, lebih kuat pergantungan kepada Allah SWT, lebih menjaga syariat, lebih berusaha menuntut ilmu dan beramal untuk kebahagiaan di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment