Hidup bertoleransi dan saling
menghormati menjadi agenda penting masyarakat bertamadun. Hakikatnya tidak ada
individu yang kebal bebas melakukan apa saja diingini, kerana kita dibatasi
undang-undang dan hukum agama.
Sikap ego dan mementingkan diri
bukan mendatangkan kebaikan kepada pelakunya, sebaliknya menimbulkan kesan
emosi yang tidak stabil dalam diri. Sebab itu, satu amalan terbaik ialah
sentiasa merendahkan diri dan bersedia untuk memaafkan orang lain.
Setiap masa kita akan merasai bahang
kemarahan apabila melihat dan merasai sesuatu yang menimbulkan kemarahan. Justeru,
jika tidak ditangani dengan berkesan, kemarahan akan menguasai diri yang
seterusnya membinasakan diri.
Keadaan itu hanya dapat diredakan
jika adanya sifat pemaaf di dalam diri yang bertindak seperti air mematikan
api. Sifat pemaaf menjadi benteng yang menghalang daripada timbulnya sifat
pemarah. Api kemarahan tidak akan wujud dalam diri mereka yang benteng kemaafan
kuat.
Sifat pemaaf meletakkan seseorang
pada kedudukan tinggi dan dipandang mulia oleh masyarakat. Ia menjadi kekuatan
dalaman diri daripada mudah dikuasai sifat negatif lain. Sifat pemaaf akan mempengaruhi diri melakukan
perbuatan baik lain seperti penyabar dan penyayang.
Ada beberapa ayat al-Quran dan hadis
yang menekankan keutamaan bersifat pemaaf yang disebut sebagai sifat orang yang
hampir di sisi Allah.
Allah berfirman bermaksud: "Dan
orang yang menahan amarahnya dan memaafkan orang lain, Allah menyintai orang
yang berbuat kebajikan." (Surah Ali Imran, ayat 132)
Orang yang bersifat pemaaf adalah
insan yang tidak berdendam dan buruk sangka terhadap orang lain. Biarpun pernah
diperlakukan dengan sesuatu yang menimbulkan perasaan marah, dia memaafkan
perbuatan itu dan menerimanya dengan fikiran positif.
Insan bersifat pemaaf dan berhati
mulia ini tidak hanya memaafkan apabila pelakunya memohon maaf, bahkan bersikap
terbuka. Dia tidak mahu sikap amarah mengganggu perasaannya. Maka itu sifat itu
dilepas segera dengan memberi kemaafan.
Sifat pedendam adalah penyakit jiwa
yang boleh merebak mendatangkan pelbagai sifat negatif lain dalam diri. Jadi,
sesiapa ingin membersihkan diri daripada sifat negatif haruslah terlebih dulu
membuang sifat dendam.
Sifat pemaaf adalah lawan sifat
pedendam yang membersihkan kekotoran hati. Melaluinya, insan pemaaf tidak
merasa apa-apa dendam terhadap orang lain. Dia telah memaafkan perkara yang
lalu, sedang berlaku dan mungkin juga apa yang akan berlaku.
Sifat itu memberi keyakinan diri
bahawa yang berhak menghukum hanyalah Allah. Biarlah Allah yang menentukan
balasan terhadap apa yang dilakukan oleh orang lain terhadap kita. Individu pemaaf dan sabar sentiasa tenang dan sentiasa muhasabah diri apa
yang berlaku.
Mungkin apa yang kita tidak suka itu
sebenarnya berpunca akibat perbuatan sendiri yang mana Allah memberi pembalasan
dengan cara ada pihak lain melakukan sesuatu yang tidak kita suka.
Sebenarnya tidak rugi kita memaafkan
orang lain. Apa yang telah berlaku telah menjadi sejarah. Kita perlu melihat
keuntungan di akhirat berdasarkan janji yang diberikan oleh Allah melalui ayat
di atas.
Sikap ego tidak mahu bertolak ansur
menyebabkan perkara kecil memberi kesan buruk berterusan. Betapa rugi terpaksa
menanggung beban yang berat dalam tempoh masa lama sedangkan boleh diselesaikan
segera.
Realiti yang dapat dilihat pada hari
ini, lebih banyak yang suka menyalahkan pihak lain sebagai punca timbul masalah
yang dihadapinya. Mereka tidak menerima hakikat bahawa punca sebenarnya
daripada dirinya.
Mereka yang tidak mahu memaafkan dan
suka beradu kekuatan boleh disamakan seperti haiwan. Sifat haiwan tidak mahu
mengaku kalah untuk mendapat apa yang diingini tanpa belas kasihan kepada
lawannya. Alangkah hinanya manusia bersifat seperti haiwan.
Perasaan dendam dan curiga yang
terus menguasai diri mudah bertukar menjadi tindakan lebih buruk jika
tercetusnya percikap api kemarahan lain. Syaitan akan sentiasa memainkan
peranan untuk menimbulkan suasana lebih buruk. Godaan syaitan sukar ditepis
jika iman lemah.
Ada orang yang bersikap ego tidak
mahu mengaku kesalahan yang dilakukan, lantas tidak mahu memohon maaf. Dalam
hal ini, tidak salah jika satu pihak lagi mengambil langkah memperbaiki
keadaan.
Contohnya, bergaullah secara biasa
seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Jangan tunjukkan seperti si pembuat
salah itu telah melakukan satu kesalahan.
Dengan cara demikian, si pembuat
kesalahan itu malu dengan sendirinya dan menyedari akan kesilapannya. Sifat
memaafkan, biarpun si pembuat kesalahan tidak memohon maaf, membuktikan betapa
luhurnya peribadi itu.
Sesungguhnya usaha meneruskan tali
silatulrahim agar tidak putus satu amalan amat mulia. Untuk hidup bahagia dan
selamat, kita perlukan lebih banyak orang berada di sisi kita. Sesungguhnya
hidup saling berhubung dan bantu membantu adalah antara nikmat yang Allah
kurniakan kepada manusia.
Maka sebab itu, sebarang perkara
yang boleh memutuskan silatulrahim perlu dijauhkan. Suburkan sikap saling
memaafkan dan hapuskan sifat pendendam, dengan itu kita akan hidup di dalam
masyarakat dengan penuh keceriaan, aman dan terhindar daripada perkara buruk.
Firman Allah SWT yang
bermaksud: Iaitu orang-orang yang
mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang-orang yang menahan
kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah),
Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik. (Ali-Imran:
134)
Ibnu Kathir dalam
tafsirnya antara lain menafsirkan: "Mereka tidak melampiaskan kemarahannya
kepada orang lain, tetapi sebaliknya, mereka menahannya dengan mengharap pahala
di sisi Allah SWT.
No comments:
Post a Comment