Wednesday 13 February 2019

HIDUP HANYA SEMENTARA


Lantaran kehidupan di dunia ini hanya sementara, tidak wajarlah bagi sesiapa jua mengutamakan kehidupan di dunia lebih daripada pencarian untuk bekalan hidup di akhirat.

Hasan Bashri berkata: “Barangsiapa ingin melebihkan dunia daripada akhirat, maka Allah akan berikan seksa kepadanya enam seksaan. Tiga daripadanya di dunia dan tiga lainnya di akhirat. Adapun tiga di dunia ialah angan-angan yang tiada kesudahan, keinginan yang tiada batasnya dan hilangnya kemanisan ibadat. Adapun yang di akhirat ialah kebingunan yang hebat pada hari kiamat, hisab yang hebat dan kesedihan berpanjangan.”

Bagi memastikan kehidupan sentiasa dalam keredaan Allah, diri perlulah sentiasa dikuasai oleh akal dan bukannya nafsu. Akal akan menyuruh manusia melakukan kebaikan dan menolak daripada melakukan kejahatan.

Dengan kekuatan akal yang dikuasai perasaan keimanan akan sentiasa menetapkan tujuan hidupnya untuk menemui Allah dengan keadaan yang sempurna amalan kehidupan di dunia ini. Atas matlamat itu kehidupan yang dilalui penuh bermakna dan tidak tergelincir daripada landasarn keimanan.

Allah telah menjanjikan tentang balasan hidup di akhirat. Mereka yang tidak ragu-ragu dengan janji-janji Allah sentiasa tenang melaksanakan tugas sebagai hamba yang taat dan mengharapkan keredaan Allah.

Sesungguhnya kehidupan ini hanya satu ujian. Sesiapa yang lebih mementingkan kehidupan di dunia, maka rugilah dia di akhirat nanti.

Firman Allah bermaksud: “Yang telah menjadikan kehidupan dan kematian untuk menguji kamu, manakah di antara kamu yang paling baik amalannya.” - (Surah al-Mulk, ayat 2).

Kaum tidak beriman hanya menjadikan dunia ini untuk menikmati kesenangan. Mereka sebenrnya tidak ubah seperti binatang.

Firman Allah bermaksud: “Dan (sebaliknya) orang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang ternak makan minum, sedangkan nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.” - (Surah Muhammad, ayat 12).

Biarpun kenikmatan hidup di dunia ini amat mempersonakan, ia tidak dapat menandingi apa yang disediakan di akhirat. Apa yang dinikmati di dunia ini amat sedikit jika dibandingkan apa bakal dinikmati di akhirat bagi mereka yang lulus ujian daripada Allah.

Firman-Nya bermaksud: “Apakah kamu berpuas hati dengan kehidupan di dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanya sedikit.” - (Surah at-Taubah, ayat 38).

Islam tidak melarang manusia mencari kemewahan hidup di dunia selagi mana tidak melanggar lunas-lunas yang ditetapkan. Malah sesiapa mencari kemewahan hidup di atas maksud mencari keredaan Allah, maka usahanya itu merupakan laluan baginya menuju syurga.

Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 111 bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta mereka dengan (balasan) mereka akan beroleh syurga disebabkan mereka berjuang pada jalan Allah.”  

No comments:

Post a Comment