Saturday 24 June 2017

Cara membuat meriam buluh

Meriam buluh dibuat daripada batang buluh. Dipanggil meriam kerana ia berfungsi seperti meriam digunakan untuk peperangan. Namun, meriam buluh hanya mengeluarkan bunyi dan tidak ada bom atau peluru. Cara buat meriam buluh amat ringkas.

Meriam buluh popular semasa musim perayaan. Pada masa dulu ia boleh dikatakan salah satu kemeriahan sambutan Aidilfitri. Ia tidak terlalu sukar untuk dibuat. Biasanya remaja paling minat bermain meriam buluh.

Meriam buluh diperbuat menggunakan batang buluh 'dinding' tebal. Biasanya sekurang-kurangnya dua hingga tiga cm. Sesetengah tempat memanggil jenis pokok buluh ini sebagai 'buluh minyak'.

Batang buluh dipotong kira-kira satu hingga dua meter atau kira-kira tiga atau empat ruas. Pembahagi antara ruas akan dipecahkan, melainkan di salah satu bahagian hujung yang dikekalkan.

Kira-kira sejengkal di bahagian ditebut lubang seluas ibu jari. Selain buluh, bahan lain untuk meriam buluh berfungsi ialah kalsium karbida atau dipanggil 'kabar' yang biasa digunakan untuk memeram buah. 

Kalsium karbida dicampurkan dengan air dan dimasukkan ke dalam buluh. Tindak balas kimia yang terhasil daripada campuran kalsium karbida dan air di dalam buluh menghasilkan asetilena sejenis gas yang mudah meletup. 

Gas asetilena akan meletup apabila didedahkan kepada api. Api didekatkan kepada gas melalui lubang yang terdapat di hujung.

Letupan kuat boleh menyebabkan buluh pecah dan tentunya membahayakan mereka berada berdekatan. Malah, ada juga akibat kecuaian berlaku letupan tidak diduga. 

Biasanya berlaku ketika proses memasukan dan memanaskan kalsium karbida. Berlaku juga bahaya ketika memeriksa meriam buluh yang lewat meletup.

Untuk ketahanan buluh, biasanya batang buluh akan dililit denga dawai atau tiub basikal atau apa-apa yang berbentuk tali untuk mengelak ia pecah.

Biar apapun cara langkah keselamatan dilakukan, ia tidak menjamin perkara buruk tidak berlaku. Cara terbaik mencegah kecelakaan ialah tidak membuat dan bermain meriam buluh.

Selain berbahaya, bunyi meriam buluh bolah mengganggu ketenteram awam. Apatah lagi ia dimainkan pada waktu malam. 

No comments:

Post a Comment