Friday 26 July 2019

ASAM KEPING BUAH GELUGUR


Asam gelugur (Garcinia Cambogia)  atau lebih dikenali dipanggil asam keping banyak digunakan dalam penyediaan masakan di kalangan orang Melayu sejak turum temurun.

Asam gelugur tumbuh meliar di kawasan negara-negara di Asia Tenggara dan India. 

Asam keping merupakan antara bahan penting yang digunakan dalam pelbagai jenis masakan bagi menambah keenakan serta menimbulkan aroma masakan tersebut.

Asam keping menerbitkan rasa masam dalam masakan. Apabila bersatu dengan perencah masakan lain akan mewujudkan imbangan rasa yang enak. Ia biasa digunakan dalam masakan seperti asam pedas, gulai, tomyam dan laksa selain bertujuan menghilangkan rasa hanyir ikan dalam sesuatu masakan.

Khasiat asam gelugur:

Mengurangkan berat badan
Asam keping ini bertindak untuk menghalang daripada penyerapan karbohidrat daripada disimpan menjadi lemak. Untuk pengetahuan umum, asam keping ini mengandungi asid sitrik hydroxy yang juga boleh menyekat selera makan seperti serotonin. Keupayaannya untuk menurun berat badan adalah sangat besar.

Mengurangkan tekanan darah tinggi dan kencing manis
Air rebusan asam keping dapat membantu mengurangkan tekanan darah tinggi dan penyakit lain seperti kencing manis, Ia dapat mengawal gula dalam darah.

Meredakan sakit gigi
Caranya adalah mengambil sekeping asam dan kemudian basuh hingga bersih dan lembut. Tampalkan atau selitkan di celah-celah antara gusi pada bahagian pipi selama 10 minit. Kemudiannya kumur dengan air suam.

Mengecutkan rahim
Amalan meminum air asam gelugur semasa pantang dipercayai mempercepatkan proses mengecutkan rahim.

Mengurangi kebuncitan
Minum air rebusan asam keping yang kering secara berulang untuk dapatkan badan yang idea. Ia kini digunakan secara meluas untuk produk mengurangkan berat badan di Eropah.

KLIK DI SINI BELI ASAM KEPING 
KLIK DI SINI BELI ASAM KEPING  
KLIK DI SINI BELI ASAM KEPING 

No comments:

Post a Comment