Saturday 22 June 2019

ULAM MAMPU MERAWAT CEGAH PENYAKIT

Ulam merupakan gelaran kepada tumbuhan yang dimakan secara mentah, dicelur, atau direbus sebelum dimakan bersama nasi. Ulam juga biasanya dimakan bersama dengan perasa seperti budu, cencaluk, atau sambal belacan.  Selain dimakan sahaja, ulam juga boleh dibuat kerabu dan sayuran.

Ulam diambil dari berbagai-bagai bahagian tumbuhan yang boleh dimakan. Ini termasuklah pucuk, daun, umbut, biji, buah, ubi dan bunga.

Di Malaysia terdapat lebih daripada 120 jenis tumbuhan telah dimakan sebagai ulam yang terdiri daripada tumbuhan kecil dan melata seperti pegaga sehinggalah kepada pokok-pokok renek dan pokok- pokok besar jenis saka seperti petai, jering dan dan kerdas.

Ulam biasanya mudah dijumpai tumbuh dan didapati di sekitar rumah sahaja. Pokok-pokok ulam juga mudah untuk ditanam dan dijaga.

Ulam-ulaman mengandungi pelbagai khasiatnya yang tersendiri. Kebanyakan ulam bersifat dapat mencegah dan merawat pelbagai jenis penyakit.

Dapat kita lihat pada generasi lama masyarakat Melayu yang mengamalkan memakan ulam, tubuh badan mereka sentiasa sihat dan kurang penyakit.

No comments:

Post a Comment