Friday, 20 January 2017

PELUANG BERKERJA DARI RUMAH

Berdasarkan satu kajian yang pernah dijalankan, wanita didapati menyifatkan kebahagiaan hidup berkeluarga sebagai satu kejayaan di samping kerjaya stabil. Jelas sekali, masa untuk bersama keluarga terutama anak menjadi keutamaan wanita walau setinggi mana jawatan disandang.

Justeru, tidak hairanlah ramai wanita mula mempertimbangkan untuk bekerja di rumah dan dalam masa yang sama dapat memainkan peranan sebagai ibu sepenuh masa. Sememangnya, inilah yang sentiasa bermain di minda wanita bekerja iaitu memiliki pendapatan sendiri, tetapi tidak perlu mengorbankan terlalu banyak masa untuk bersama anak dan keluarga.

Bagaimanapun, apakah konsep bekerja di rumah yang semakin popular sejak sedekad lalu ini cukup ideal untuk semua wanita?  Bekerja di rumah memang kedengarannya amat menarik dan mudah sekali. Maklum saja, anda adalah bos kepada diri sendiri!

Persoalannya, apakah semua wanita mampu melakukan dua tugas dalam satu masa? Hakikatnya bekerja di rumah bukanlah satu tugas mudah. Bijak menguruskan masa adalah faktor utama apabila bekerja di rumah.

Anda juga perlu mempunyai disiplin tinggi dan tidak berkompromi dalam memisahkan waktu bekerja dengan menguruskan keluarga.

Begitu pun, tiada maknanya jika hanya diri anda saja berada di rumah, tetapi asyik sibuk bekerja hingga tiada masa untuk bersama anak, sedangkan matlamat sebenar untuk mempunyai masa bersama si kecil.

Selepas memiliki cahaya mata, merasakan sudah sampai masanya untuk berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian kepada mereka.

Menjalankan pelbagai perniagaan di rumah, sebaiknya jika ingin bekerja sendiri, elakkan menggunakan modal yang terlalu banyak. 

Apa yang penting, seseorang itu perlu memasuki bidang yang selari dengan minat dan kemahiran masing-masing. Kalau boleh berbincanglah dengan suami dan keluarga. Sokongan mereka penting kerana corak kerja anda yang kini sudah berbeza dengan dulu. Anak juga perlu faham bila anda sedang membuat kerja dan bila anda berperanan sebagai ibu.

Anda perlu bersikap adil terhadap anak dengan membahagikan masa bekerja dengan lebih bijak. Misalnya, anda boleh mula bekerja apabila anak sedang tidur atau pada awal pagi ketika anak ke sekolah. Pastikan apakah kepentingan waktu itu. Jika anak perlukan perhatian, utamakan daripada melakukan kerja lain.

Saudara terdekat juga perlu tahu bahawa anda kini sedang bekerja di rumah agar mereka tidak mengganggu waktu bekerja anda. Bantuan pembantu rumah juga masih diperlukan, malah meringankan beban bagi mereka yang tidak mampu melakukan dua tugas dalam satu masa.

Sebagai strategi awal, mereka yang sedang bercadang untuk bekerja di rumah agar mula membina jaringan kerja sebelum berhenti kerja. Mengenali ramai orang adalah satu faktor penting sebagai strategi pemasaran.

Jangan tunggu sehingga berhenti kerja baru hendak tercari-cari pelanggan. Hubungan baik dengan orang sekeliling mewujudkan peluang luas memasarkan barangan mahupun perkhidmatan yang anda tawarkan.

Pada masa inilah kena pandai gunakan peluang yang ada seperti menghadiri kursus keusahawanan dan kemahiran lain yang boleh dijadikan sumber pendapatan kemudian hari.

Pernahkah anda melihat atau terbaca iklan menawarkan pekerjaan menarik yang boleh dilakukan di rumah? Kerja mengisi katalog dalam sampul surat memang mudah dan menarik. 

Begitu juga memasang barang permainan, mengirim koleksi setem dan foto bukannya peluang untuk kita mendapatkan wang, sebaliknya peluang mereka untuk membuat wang dengan menipu kita.Kebanyakan iklan sebegini tersiar di akhbar, internet termasuk diedarkan melalui risalah yang dihantar ke peti surat rumah.

Sebahagian daripadanya terbukti benar menawarkan pekerjaan seperti yang diiklankan, namun sebahagian lagi dikesan menipu orang ramai sehingga membabitkan kerugian mencecah ratusan ringgit.

Kegiatan ini bukan perkara baru, namun ia terus berleluasa kerana sukar untuk menjejak penjenayah yang bijak berselindung di sebalik taktik licik.

Penipu menggunakan modus operandi berikut:

- Licik dan gemar ambil kesempatan terhadap orang lain.
-Tahu akan proses membuka serta menguruskan akaun di bank.
-Mempunyai rakan untuk kendalikan panggilan, SMS, penghantaran borang dan lain-lain.

Sasaran mangsa:

 -Individu yang ada masa lapang.
-Mahu cari rezeki sampingan.
-Suri rumah yang ingin bantu meringankan beban tanggungan keluarga.
-Tertarik dengan tawaran lumayan.
-Mudah percaya sesuatu perkara, tidak mengesyaki orang lain.
-Kurang ikuti perkembangan dunia luar.

Modus operandi.

-Suspek masukkan iklan kecil dalam akhbar harian untuk tarik perhatian mangsa.
-Alamat digunakan palsu - tidak wujud, pejabat kosong, pejabat orang lain atau alamat peti surat perkhidmatan pos- agar identiti serta kegiatan mereka sukar dikesan.
-Orang yang tertarik boleh terus hubungi melalui telefon bimbit atau SMS.
-Suspek akan minta nama dan alamat mangsa untuk kirim borang pendaftaran. Mangsa diminta masukkan wang deposit (wang pendaftaran kerja) ke dalam akaun syarikat atau dibayar melalui kiriman wang, cek serta wang pos.
-Mangsa kemudiannya perlu mengirim borang pendaftaran yang diisi bersama slip bank ke alamat syarikat berserta dengan satu sampul kosong bersetem.
-Setelah mangsa kirim semua dokumen diminta, suspek akan hilangkan diri.

Tip elak jadi mangsa.

-Jangan mudah percaya dengan iklan yang disiarkan terutamanya yang meminta berhubung melalui telefon bimbit atau SMS.
-Dapatkan pengesahan perkhidmatan tawaran syarikat daripada Kementerian Sumber Manusia.
-Dapatkan khidmat nasihat daripada Tribunal Tuntutan Pengguna Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.
-Waspada akan teknik membuat bayaran dahulu, sebelum mendapat atau menerima sebarang perkhidmatan atau kerja yang ditawarkan.
-Jika curiga dengan tawaran yang diiklankan, buat laporan polis.

Program ini merujuk kepada “kerja-kerja yang ditawarkan oleh syarikat sama ada secara langsung atau melalui pihak ketiga yang dijalankan secara individu atau kumpulan di premis tertentu yang digunakan untuk menjalankan operasi pekerjaan.

Sebagai contoh seorang suri rumah boleh melakukan kerja-kerja menggosok atau melipat pakaian bagi sesebuah kilang. Bayaran dibuat berdasarkan kerja yang telah disempurnakan.

Program ini boleh membantu menyelesaikan masalah kekurangan tenaga kerja di pelbagai sektor. Program yang dirangka secara tersusun dan dilaksanakan secara menyeluruh akan dapat dijadikan sebagai salah satu langkah mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) telah memberi perhatian terhadap perkara ini sejak tahun 1995 dan program ini telah dilaksanakan di negara-negara maju seperti Perancis, Jepun, United Kingdom dan Amerika Syarikat. Malaysia sebagai sebuah negara membangun perlu mengambil pendekatan yang sama ke arah mencapai matlamat menjadi sebuah negara maju.

Program homeworking yang dirangka secara tersusun dan dilaksanakan secara menyeluruh akan dapat dijadikan sebagai salah satu langkah mengurangkan kebergantungan kepada pekerja asing.

Kebanyakan kerja-kerja syarikat perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang merupakan kerja-kerja ringan seperti pembungkusan, kraftangan, tenunan, pemasangan produk, penghasilan produk makanan boleh dijalankan secara homeworking.

Bagi menggalakkan penyertaan golongan sasar menyertai pasaran buruh dan menjadikan kaedah bekerja lebih fleksibel, kerajaan telah memperkenalkan Peraturan Kerja Separa Masa di bawah Akta Kerja 1955.

Kaedah bekerja dari rumah dan separa masa atau masa anjal akan digalakkan. Di samping itu, penyertaan tenaga kerja tempatan dapat ditingkatkan dengan memanfaatkan sepenuhnya golongan wanita yang masih berada di luar tenaga kerja.

Jabatan akan mewujudkan kerjasama dengan para majikan dan menjalankan program promosi agar ditubuhkan Pusat Asuhan Kanak-Kanak (PAKK) berdasarkan keperluan industri. Langkah ini juga bersesuaian dengan tanggungjawab sosial korporat ke arah mewujudkan masyarakat yang prihatin.

Usaha menggalakkan penggajian pekerja separa masa akan menyumbang kepada kegiatan ekonomi negara. Pelaksanaan dasar dan amalan bekerja secara fleksibel dan separa masa akan turut menggalakkan rakyat Malaysia yang bersara untuk terus menyumbang kepada ekonomi, terutama dalam sektor dan pekerjaan yang memerlukan kepakaran mereka.

Jabatan akan terus menggiatkan aktiviti promosi dan kerjasama dengan majikan dan agensi kerajaan yang lain dalam menjayakan usaha ini.

Di negara maju, bekerja dari rumah atau konsep Small Office Home Office (SOHO) bukan perkara asing. Ia semakin diterima masyarakat, lebih-lebih lagi dengan kemajuan dan kecekapan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).

Kajian dijalankan di Amerika Syarikat mendapati lebih 25 juta penduduknya menyertai program SOHO dalam pelbagai sektor. Begitu juga di Kanada (2.5 juta); United Kingdom (2.2 juta), Australia (778,000) dan New Zealand (200,000).

Di Malaysia pula, konsep berkenaan masih dianggap baru. Namun, ia semakin mendapat perhatian. Kementerian Kerjaya umpamanya, menjadi perintis program bekerja dari rumah yang pada awalnya membabitkan kakitangan bertugas di cawangan Kejuruteraan Awam, Struktur dan Jambatan, Arkitek dan Ukur Bahan.

Kemudian, Kementerian Sumber Manusia pula menyusul, menyediakan program sama berdasarkan Peraturan Kerja Separa Masa mengikut Akta Kerja 1955, bagi menggalakkan pekerja sektor awam dan swasta bekerja separuh masa atau bekerja dari rumah.

Apa yang penting, program seumpama itu memberi peluang kepada warga kerja khususnya wanita untuk menyertainya dan terus bekerja menambah pendapatan berikutan waktu lebih anjal, kurang tekanan, bebas daripada kesesakan lalu lintas dan sebagainya.

Bagi wanita bekerja dari rumah banyak keuntungannya kerana mereka boleh merancang secara fleksibel mengikut kesesuaian waktu, dapat membahagikan masa lebih berkualiti menguruskan rumah tangga, menumpukan perhatian kepada kebajikan suami dan anak. 
Hak mereka sebagai sebahagian daripada sumber tenaga manusia negara juga tidak terjejas. 

Kecekapan dan kemudahan akses kepada dunia siber tanpa sempadan, iaitu e-mel, blog, telepersidangan serta jaringan sosial lain umpamanya Facebook dan twitter membuka peluang lebih luas kepada warga kerja untuk melakukan sesuatu bidang tugas mereka secara lebih efektif, tanpa mengabaikan keluarga.

Konsep bekerja dari rumah yang diwujudkan Kementerian Sumber Manusia, antara lain bertujuan membantu Orang Kurang Upaya (OKU), ibu tunggal dan suri rumah serta mereka yang tidak mempunyai pekerjaan bagi melakukan kerja dalam bidang kraftangan atau berkaitan industri kecil sederhana (SMI).

Program bekerja dari rumah atau bekerja separuh masa memberi banyak keuntungan kepada wanita bagi mengelak tekanan antara tugas di pejabat dan mengurus rumah tangga.  Pogram seumpama itu amat diterima baik dan ia diharap dapat menggalakkan wanita untuk melaksanakan tugas dengan lebih cemerlang.

Wanita akan lebih tekun dan menjadi pekerja lebih bagus bagus kerana dapat memberi tumpuan kepada kerja dilakukan. Interaksi antara pekerja dan majikan perlu untuk melihat perkembangan kerja mereka berjalan lancar. 

Kebanyakan wanita hari ini lebih mementingkan keluarga selepas mempunyai anak. Tinjauan syarikat laman pekerjaan dalam talian, JobStreet.com menunjukkan hampir 64 peratus wanita berkata, kepentingan kerjaya dalam hidup berubah apabila mereka mempunyai cahaya mata.  

Kajian yang pernah dijalankan itu membabitkan 550 pekerja wanita, berusia antara 18 tahun dan 35 tahun dengan 42 peratus belum berkahwin dan 41 peratus sudah berkahwin serta mempunyai anak. Ia bertujuan mendapatkan pandangan wanita mengenai kerjaya mereka dan ciri pekerjaan yang diingini selepas bergelar ibu.

Ditanya mengenai keutamaan dalam kerja, lebih daripada 61 peratus responden mengatakan waktu kerja yang lebih fleksibel akan menjadi keutamaan, 16 peratus mahukan waktu kerja yang lebih pendek dan konsisten sementara tujuh peratus wanita mahu mengurangkan waktu perjalanan ke tempat kerja dan untuk pulang ke rumah manakala 15 peratus wanita mengutamakan gaji yang lebih tinggi.

Tinjauan yang sama juga mendapati, wanita di negara ini kembali kepada adat tradisional peranan wanita di rumah. Lebih kurang 44 peratus wanita merancang untuk berhenti kerja selepas mempunyai anak. Pilihan yang paling popular adalah untuk bekerja separuh masa, secara sambilan atau pekerjaan yang tidak terikat dengan masa atau berhenti kerja sementara waktu sebelum menyambung kerjaya semula. Tiga puluh lapan peratus wanita berpendapat meninggalkan kerja selama setahun selepas melahirkan anak adalah sesuai.

Berdasarkan maklumat ini, aliran pekerjaan ibu di Malaysia dijangka berubah di masa depan kepada pekerjaan yang lebih fleksibel. Bagaimanapun, hakikatnya, lebih daripada 80 peratus ibu yang menyertai kajian ini tidak berhenti kerja selepas mendapat anak.

Lebih daripada separuh menyatakan isu kewangan sebagai sebab tidak dapat berhenti kerja. Hanya 20 peratus wanita tidak berhenti kerja demi meneruskan perkembangan kerjaya. Ini menunjukkan berlaku konflik antara apa yang dikehendaki mereka dan apa yang boleh dikecapi.

Apabila disoal mengenai majikan pula, tinjauan menunjukkan ada jurang antara apa yang diberi majikan dan apa yang dikehendaki pekerja wanita. Lima puluh satu peratus wanita berasakan majikan tidak peka kepada keperluan ibu yang bekerja; majikan tidak memberi pilihan kerja separuh masa atau waktu kerja yang fleksibel (74 peratus) dan 66 peratus berpendapat majikan harus menyediakan kemudahan tempat penjagaan anak.  

Program bekerja di rumah dapat membantu golongan sasar termasuk OKU, ibu tunggal, suri rumah dan keluarga miskin tegar yang belum ada pekerjaan, bekerja secara sambilan atau tetap melalui peluang kerja secara ‘home working’ ditawarkan oleh syarikat berdekatan.  Meningkatkan kesedaran masyarakat korporat mengenai tanggungjawab sosial terhadap golongan sasar dan seterusnya menggiatkan usaha untuk menaikkan taraf hidup mereka. Memberi alternatif kepada pihak syarikat untuk mendapatkan pekerja dan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing

Bekerja dari rumah juga merupakan sebahagian daripada terapi bagi mengurangkan stres di tempat kerja untuk penjawat awam. Ia juga baik bagi penjawat awam yang kurang upaya disebabkan kemalangan atau berpenyakit kronik.

Dengan ini kerajaan tetap mempunyai kepakaran atau kebolehan profesional dalam bidang-bidang tertentu. Tetapi kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), adalah penting bagi kejayaan program sebegini.

Bekerja dari rumah mungkin agak 'terasing' tetapi bekerja begini lebih baik. Bekerja berseorangan adalah baik kerana tiada gangguan apatah lagi jika anda mempunyai waktu yang suntuk (hada tempoh) dan memerlukan konsentrasi tinggi. Dengan bekerja di rumah anda boleh mempunyai situasi yang baik untuk mencapai objektif kerja anda".

Penjawat awam yang terpaksa menjaga anak kecil atau anak yang sakit boleh cuba memohon dari pihak majikan agar dibenarkan bekerja dari rumah. "Bagaimanapun bukan semua penjawat awam boleh bekerja dari rumah. Hanya mereka yang mempunyai tugas bersangkutan dengan kerja komputer yang disambungkan kepada Internet dan seterusnya kepada rangkaian sistem komputer di pejabat sesuai untuk program sebegini.

Dengan membenarkan penjawat awam bekerja dari rumah, kerajaan tidak akan kehilangan mereka yang mempunyai kepakaran atau dari kumpulan profesional yang terpaksa bersara awal kerana menjadi kurang upaya atau mengalami sakit kronik yang teruk.

Kalau mereka yang pakar dalam bidang tertentu dikekalkan, sudah tentu ini akan mengekalkan kecekapan dalam perkhidmatan awam.  Bekerja dari rumah memang satu perkara yang 'ideal'.

Bekerja dari rumah dan tidak perlu bayar sewa yang tinggi untuk ruang pejabat serta tambahan kepada bayaran elektrik dan air. Dengan bekerja dari rumah, seseorang hanya perlu satu talian untuk faks dan juga satu talian tetap telefon selain daripada satu atau dua buah komputer yang ada sambungan Internet.  

Bekerja dari rumah memang meningkatkan produktiviti beliau dan ini dibantu oleh kemudahan ICT yang wujud di negara ini.

Kelebihan bekerja di rumah ialah anda mempunyai masa 24 jam untuk menyelesaikan tugas dan bebas untuk memilih masa bekerja. Wal hal bekerja di pejabat masanya agak ketat di mana seseorang hanya mempunyai lapan jam bagi menyelesaikan tugasnya dan ini tidak cukup bagi menjadikan penjawat awam lebih produktif". 



No comments:

Post a Comment