Tiada Perkara
dalam Perlembagaan Persekutuan menetapkan seseorang Islam di Malaysia mesti
Melayu. Tetapi ada Perkara menetapkan seorang Melayu mesti Islam. Perkara
160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi 'Melayu' sebagai
seseorang yang beragama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi pertuturan
dalam bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di
Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan, atau pada hari
Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau b) ia
adalah keturunan seseorang yang tersebut.
Dengan kata lain, adalah salah untuk mengkhususkan perspektif Islam di Malaysia hanya dari sudut 'kemelayuan' semata-mata. Ini kerana, penganut Islam di Malaysia bukan hanya terbentuk daripada kelompok Melayu sahaja.
Berdasarkan
laporan Banci Penduduk dan Perumahan 2010 (Banci dijalankan setiap 10 tahun
sekali), meskipun Melayu menjadi kelompok majoriti dengan mewakili 50.4 peratus
daripada keseluruhan 28,908,795 penduduk Malaysia, namun harus diingat peratus
penduduk beragama Islam di Malaysia ialah 60.4 peratus.
Dalam
kata lain, terdapat 10 peratus atau 2.9 juta rakyat Malaysia dari kalangan umat
Islam yang bukan berbangsa Melayu. Atau dalam kata lebih mudah, bagi setiap
enam orang Muslim di Malaysia, satu daripadanya adalah bukan Melayu.
Justeru,
perbincangan mengenai Islam di Malaysia tidak wajar dieksklusifkan dari
perspektif Melayu sahaja.
Islam
perlu diterjemahkan dalam bentuk yang lebih inklusif menjangkau sempadan
perkauman sesuai dengan sifatnya sebagai rahmat kepada sekalian alam.
Namun,
tidak dinafikan Melayu dan Islam itu amat rapat di Malaysia. Kebanyakan orang
Islam bukan keturunan Melayu pada dasarnya sudah kelihatan seperti orang
Melayu.
Mereka
hidup dalam masyarakat Melayu sesuai dengan saudara seagama. Perhubungan dalam
hal-hal keagamaan dan melakukan amalan yang sama berkaitan Islam menjadi mereka
seperti Melayu. Tambahan, Melayu yang ada pada hari ini pada hakikatnya bukan
Melayu jati. Mereka memenuhi Perkara 160 (2) Perlembagaan
Persekutuan untuk menjadi Melayu, sedangkan bukan keturunan Melayu asli. Inilah
uniknya Melayu.
Kembali
kepada isu bukan Melayu yang memeluk Islam menjadi seperti Melayu memang tidak
dapat dinafikan. Lebih-lebih lagi apabila mereka berkahwin dengan pasangan
Melayu. Mereka akan hidup dalam keluarga Melayu. Jadi segala yang berkaitan
dengan Melayu akan menjadi sebahagian daripada indentiti mereka. Pun mereka
lebih dikenali sebagai mualaf.
Mungkin,
fakta itulah yang menyebabkan orang beranggapan memeluk Islam itu sebagai masuk
Melayu. Bangsa tidak boleh ditukar. Seseorang yang dilahirkan sebagai sesuatu
kaum akan kekal sehingga ke akhir hayat.
Istilah
masuk Melayu tidak sesuai digunakan. Orang Cina atau kaum lain yang peluk Islam
tidak perlu menukarkan budaya kaum, melainkan yang bertentangan dengan agama
Islam. Begitu juga dari segi, hubungan kekeluargaan. Hubungan anak dan ibu bapa
serta adik beradik lain tidak putus semata-mata ada di antara mereka memeluk
Islam. Islam pentingkan persaudaraan dan ukhwah.
Justeru,
anak yang memeluk Islam masih perlu taat pada ibu dan bapanya walaupun
berlainan agama selama dia tidak dipaksa melakukan perkara dosa. Malah, Islam
membenarkan ibu bapa yang berlainan agama itu tinggal bersama dengan anak yang
telah memeluk Islam. Begitu moleknya Islam.
Takwa dan keimanan menjadi tonggak menjadi Islam sejati. Islam menjadi panduan dan pedoman hidup. Kita tidak akan sesat selagi mengikut ajaran Islam yang benar dan lurus.
Takwa dan keimanan menjadi tonggak menjadi Islam sejati. Islam menjadi panduan dan pedoman hidup. Kita tidak akan sesat selagi mengikut ajaran Islam yang benar dan lurus.
Jadi,
tidak ada alasan tidak atau terhalang memeluk Islam kerana kasih kepada ibu
bapa. Kasih terhadap ibu bapa tidak berkurang kerana berlainan agama. Islam
mementingkan hormat kedua ibu bapa.
No comments:
Post a Comment