Dalam
agensi atau organisasi yang besar akan ada jabatan atau bahagian ditubuhkan
untuk melaksanakan bidang tugas tertentu. Setiap bahagian akan melaksanakan
tugas sama ada saling berkait dengan jabatan lain atau bersendirian.
Dalam
kes tugas seling berkait dengan jabatan lain, maka kejayaan atau kelancaran
operasi akan saling berkait juga. Tetapi, jika tugas tiada berkaitan (pada
hakikatnya tugas itu berkaitan dengan organisasi), maka kelancaran tugas
jabatan itu tidak bergantung kepada jabatan lain.
Ambil
contoh operasi Syarikat Air Kelantan Sendirian Berhad (AKSB). Umum mengetahui
AKSB gagal memberi perkhidmatan penyediaan bekalan air bersih kepada pengguna di
Kelantan sejak bepuluh-puluh tahun yang lalu.
Selain
kualiti air yang tidak memuaskan seperti keruh dan berkarat, masalah lain yang
dialami pengguna ialah penyaluran bekalan air sentiasa terganggu secara tidak
berjadual.
Masalah
bekalan air bukan sekadar berlaku sehari dua, bahkan ada yang berlanjutan
sehingga berminggu-minggu. Malah lebih teruk lagi ia melangkaui tempoh tahun.
Akibat
masalah itu, banyak pengguna AKSB terpaksa mencari alternatif lain untuk
memenuhi keperluan air harian untuk kegunaan keluarga dengan cara menggali
telaga atau membuat 'boring'.
Namun,
tidak semua bernasib baik kerana air telaga di sesetengah kawasan berbau dan
tidak selamat digunakan.
Tugas
operasi di loji rawatan air dan seterusnya mengagihkan bekalan air bersih
kepada pengguna melalui saluran paip dilaksanakan oleh jabatan atau bahagian
tertentu dalam AKSB. Secara konsepnya, jabatan inilah yang dikategorikan
sebagai gagal beroperasi dengan baik (bukan bermaksud pegawai dan staf tidak
dedikasi).
Dalam
AKSB ada bahagian atau staf membaca dan menyerahkan bil kepada pengguna.
Bahagian ini dianggap paling berjaya dalam melaksanakan tugas. Meter air tidak
gagal dibaca setiap bulan dan bil akan diserahkan kepada pengguna dengan baik.
Bacaan
meter tetap dilakukan biarpun pengguna tidak mendapat atau tidak menggunakan
perkhidmatan disediakan AKSB berbulan-bulan, bahkan bertahun lamanya.
Staf
pembaca meter tetap hadir ke premis biarpun sering menjadi bahan cacian atau
dimarahi pengguna yang kecewa dengan perkhidmatan AKSB. Mereka tetap setia dan
melaksanakan tugas dengan sempurna tanpa gagal.
Inilah
dikatakan dalam satu organisasi yang dilihat gagal, sebenarnya ada bahagian
yang cemerlang melaksanakan tugas mereka. Jadi, jangan kita melabelkan semuanya
gagal kerana ia berada dalam kumpulan yang gagal.
No comments:
Post a Comment