Saturday 15 August 2020

PENGAJARAN MELIHAT AIR LAUT BIRU



Kita lihat air laut berwarna biru dari sudut pandangan jauh. Tapi bila kita lihat dari dekat airnya berwarna putih.

Selama ini diyakini bahwa birunya laut merupakan bayangan warna langit yang juga biru. Namun ini adalah persepsi yang salah. Menurut National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA), laut berwarna biru kerana menyerap cahaya matahari.

Ketika sinar matahari mengenai permukaan laut, air laut menyerap gelombang panjang berwarna merah di spektrum cahaya, selain gelombang pendek, termasuk warna ungu dan ultraviolet. Sedangkan cahaya lain yang terlihat kebanyakan berbentuk gelombang cahaya biru.

Tidak kisahlah apa sebenarnya menyebabkan laut kelihatan biru dari jauh, yang dapat kita mengambil pengajaran ialah jangan kita menilai sesuatu berdasarkan kepada apa yang kita sebenarnya tidak mengetahui secara dekat.

Melihat dan mengetahui secara ‘jauh’ tidak memberi maklumat tepat. Banyak kes kita membuat keputusan hanya berdasarkan berita dengar khabar tanpa mengetahui perkara sebenar.

Jangan cepat membuat andaian, sedangkan andaian adalah buruk sangka. Buruk sangka adalah sikap keji yang akan memberi kesan pada hati. Sikap itu yang dijadikan kebiasaan akan mempengaruhi cara kita membuat keputusan dalam hal-hal lain.

Jangan membuat andaian atau mudah tertipu dengan pandangan atau mengetahui sesuatu tanpa menyelidiknya. Kesannya amat buruk bukan sahaja kepada orang berkenaan, bahkan banyak orang menerima akibat buruknya.

No comments:

Post a Comment