Pengetahuan
Allah meliputi segala sesuatu seperti ditegaskan dalam satu ayat yang
bermaksud: ”(Sesungguhnya) pengetahuan Tuhanku meliputi setiap sesuatu,
tidakkah kamu (insaf) mengambil pelajaran?” (Surah al-An’am: 80)
Pengetahuan
Allah meliputi segala aktiviti zahir dan batin. Dia mengetahui pandangan mata
yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati.
Bahkan Dia mengetahui segala
sesuatu yang akan berlaku sebelum ia berlaku. Demikian luasnya pengetahuan
Allah sehingga tidak satu makhluk pun yang boleh mengukur atau mengira
ilmu-Nya.
Sebaliknya,
pengetahuan yang dimiliki manusia sangat terbatas. Bahkan pengetahuan itu
adalah kurnia pemberian Allah SWT.
Kita selalu membaca sebuah ayat yang
diucapkan malaikat yang bermaksud: “Maha Suci Engkau (Ya Allah) Kami tidak
mempunyai pengetahuan, selain daripada apa yang Engkau ajarkan kepada kami,
sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.” (Surah
al-Baqarah: 32).
Dengan
sifat manusia yang memiliki semua keterbatasan, maka sudah sewajarnya mereka
tidak menyombong diri, berasa kuat dan megah bahkan meremehkan ketentuan dan
peraturan Allah.
Sebagai manusia, kita mesti reda dengan qada dan qadar Ilahi
yang mengetahui baik buruknya apabila ia mengenai kita.
Saidina
Umar pernah berkata: “Inilah aku. Tidak pernah aku menuntut, malah aku
menikmati apa yang sudah ditetapkan dalam qada.”
Belajar
adalah ibadat yang bernilai pahala. Namun, tujuan menuntut ilmu itu mestilah mencari
keredaan Allah tanpa sikap sombong kerana menyedari bahawa ilmunya adalah anugerah
Allah yang mesti dimanfaatkan.
Sabda
Nabi SAW bermaksud: “Siapa yang menuntut ilmu untuk
bermegah-megah/menunjuk-nunjuk kebolehannya di hadapan ilmuwan atau untuk
berbantah-bantahan dengan yang jahil, maka dia di neraka.” (Hadis riwayat Tirmizi);
Menjadi
manusia yang bermanfaat dan berguna bagi masyarakat. Dia tidak akan mensesiakan
ilmunya melainkan dengan mengamalkannya seperti Baginda Rasulullah dalam doanya
yang bermaksud: “Ya Allah! Aku berlindung kepada-Mu daripada ilmu yang tidak
bermanfaat, daripada hati yang tidak khusyuk, dari diri yang tidak kenyang; dan
dari doa yang tidak dimakbulkan.” (Hadis riwayat Muslim)
Akhirnya,
ketika kita menerima apa jua ketentuan Allah di situlah letaknya keilmuwan
kita. Tetapi sebaliknya, ketika kita menolak apa jua ketetapan Allah di situlah
letak kejahilan kita. Pythagoras pernah berkata: “Jika engkau tidak sanggup
menahan penat belajar, engkau harus menanggung pahitnya kebodohan.”
No comments:
Post a Comment