Sunday, 15 January 2017

CARA ATASI KONFLIK KELUARGA


PUNCA-PUNCA PENGABAIAN TANGGUNGJAWAB SUAMI ISTERI

Kehidupan berumahtangga penuh cabaran.  Setiap pasangan suami isteri pasti mengimpikan kehidupan bahagia sepanjang hayat.  Namun, tidak semua rumahtangga dibina dapat dilayari seperti diharapkan.  Banyak pasangan berdepan konflik rumahtangga. Antara punca berlaku konflik atau nusuz ialah:

Bukan Pasangan Pilihan.  Banyak kes perkahwinan diatur sepenuhnya oleh keluarga.  Pasangan tidak berpeluang untuk menyatakan pendapat atau persetujuan.  Dengan kata lain, mereka berkahwin tanpa perasaan cinta.  Namun, demi untuk mengembirakan keluarga, maka pasangan terpaksa berkahwin.  Perkahwinan atas dasar bukan pilihan sendiri mendedahkan kepada beberapa kesan.

Pasangan berdepan situasi tidak kenal mengenali hati budi pasangan masing-masing.  Keadaan ini mewujudkan satu keadaana tidak serasi dan sukar untuk menerima kelemahan pasangan.  Maka, keadaan ini akan mewujudkan konflik yang berterusan biarpun berpunca perkara kecil. 
           
Sudah ada pasangan pilihan sendiri.          Keadaan ini berterusan mengganggu usaha untuk menjalin perasaan kasih sayang di antara suami isteri.  Suami atau isteri atau kedua-duanya sudah ada pilihan masing-masing.  Justeru, perasaan kasih dan sayang masih menguasai diri.  Lebih-lebih lagi jika pasangan yang dijodohkan oleh keluarga itu tidak memiliki ciri-ciri yang boleh menawan perasaan mereka.

Tidak sekufu.  Dalam Islam istilah sekufu bermaksud sama taraf dalam soal kekayaan, pendidikan, umur, kecantikan dan kedudukan.  Pasangan ingin berkahwin disarankan agar milih pasangan sekufu.  Namun, tidak pula menjadi halangan jika pasangan berkahwin biarpun tidak sekufu. Pasangan tidak sekufu berdepan beberapa masalah yang boleh mendatangkan konflik rumahtangga.  Antara contoh konflik akibat tidak sekufu ialah:

Tidak boleh menerima kekurangan pasangan dan keluarga.  Masa bercinta memang mereka sanggup menerima apa saja kekurangan pasangan dan keluarga. Namun, perkara menjadi berubah apabila hidup bersama. Contohnya, suami yang miskin sukar untuk memenuhi kehendak kewangan isteri dari kalangan keluarga kaya.  Si isteri yang biasa hidup mewah tentu sukar untuk menyesuaikan diri terpaksa hidup dalam suasana serba kurang.  Maka, keadaan ini boleh mewujudkan konflik berterusan.

Taraf pendidikan yang jauh berbeza.  Apabila taraf pemikiran dan kecerdikan berbeza, mereka sukar untuk berkomunikasi.  Pandangan dan pendapat sering berbeza yang boleh menimbulkan keadaaan konflik.  Dalam keadaan ini, rumahtangga yang komunikasi kurang mesra atau ada jurang pandangan, akan berterusan berdepan masalah.

Campurtangan keluarga.  Semua ibu bapa ingin melihat anak mereka berkahwin dan bahagia.  Sebab itu, ada ibu bapa tidak dapat menerima hakikat bahawa anak yang telah berkahwin sebenarnya mempunyai tanggungjawab sendiri dan perlu diberikan kebebasan untuk mengatur sendiri apa yang terbaik untuk mereka.  Akibat campurtangan keluarga menimbulkan banyak kesan, contohnya:

Pasangan tidak dapat berdikari.  Sikap ibu bapa cuba mengawal dan menentukan apa yang perlu dilakukan oleh anak dan menantu menyebabkan suami isteri tidak dapat merancang apa yang sepatutnya mereka lakukan. Sedangkan hakikat sebenar, setiap pasangan suami isteri ada matlamat sendiri ingin dicapai.

Campurtangan keluarga akan mengganggu perancangan asal mereka.  Jika kedua-dua suami isteri bersetuju dengan cadangan keluarga, maka tidak timbul masalah.  Apa yang menjadi konflik ialah apabila satu pihak tidak bersetuju dan akhirnya menjadi konflik dalam keluarga.

Sikap cerewet keluarga.  Keadaan ini menyebabkan anak dan menantu tidak mampu mengikut kehendak keluarga. Rasa tidak puashati pasangan akan wujud jika terpaksa melayan mertua melebihi apa yang sepatutnya.  Perasaan ini membawa kepada konflik antara suami isteri yang menggongcangkan keharmonian rumahtanggan.

Keluarga membesarkan masalah.  Tidak dinafikan kehidupan berumahtangga tidak sunyi berdepan dengan masalah atau kekurangan.  Ini perkara ini mudah diselesaikan dengan persefahaman dan ikatan kasih sayang serta rasa tanggungjawab.  Namun, perkara kecil ini boleh menjadi besar jika wujud campurtangan keluarga yang cuba mempengaruhi atau mengambil kesempatan dalam perkara berkenaan.  Perkara ini berlaku apabila rasa tidak puashati kepada menantu disebabkan hal tertentu.

Masalah kewangan.  Wang bukan segalanya, tetapi segalanya memerlukan wang untuk mendapatnya.  Banyak keperluan hidup perlu disediakan menggunakan wang.  Jadi, jika tidak ada wang yang cukup, maka boleh menimbulkan perasaan tidak senang dalam keluarga.  Keadan menjadi teruk jika melibatkan beberapa perkara lain.

Masalah kewangan yang meruncing menyebabkan suami isteri akan saling menyalahkan antara satu sama lain. Contohnya, suami mungin menuduh isteri bersikap boros. Sedangkan isteri pula akan menyalahkan suami tidak mampu mencari rezeki yang banyak mungkin disebabkan kurang berusaha atau tidak tahu berjimat.  Keadaan tuduh dan saling menyalahkan ini menimbulkan konflik yang berterusan dalam keluarga.

Tumpuan terpaksa diberikan kepada usaha mencari rezeki.  Apabila berdepan masalah kewangan, satu langkah bijak ialah melipatgandakan usaha mencari rezeki. Usaha itu melibatkan masa dan tumpuan yang lebih daripada biasa. Tindakan itu satu langkah bijak, namun pada masa yang sama ia boleh menimbulkan konflik apabila pasangan tidak dapat menerima hakikat bahawa peluang masa untuk bersama dan perhatian akan terjejas.  Ini mewujudkan konflik hingga menyebabkan tuduh menuduh dan saling menyalahkan yang membawa keadaan tegang dalam rumahtangga.
           
Tindakan protes.  Kebiasaannya isteri yang tidak berpuashati dengan permintaannya tidak ditunai oleh suami dalam soal berkaitan kewangan, akan menunjukkan tanda protes seperti tidak mahu melayan atau melaksanakan tugas yang sepatutnya.  Sikap itu menyebabkan berlaku konflik dalam rumahtanggan. 

KESAN KONFLIK SUAMI ISTERI TERHADAP KELUARGA DAN MASYARAKAT

Institusi perkahwinan tidak sekadar melibatkan pasangan suami isteri.  Sebaliknya, ia turut melibatkan seluruh ahli keluarga dan memberi kesan kepada masyarakat keseluruhannya.  Maka itu, hal berkaitan masalah dalam keluarga tidak boleh dipandang mudah.

Kesan masalah paling ketara tentu ditanggug oleh pasangan suami isteri itu sendiri.  Situsasi ini memberi kesan kepada beberapa perkara.

Kesan emosi paling ketara dirasai.  Gangguan emosi memberi kesan tekanan yang amat buruk.  Keadaan kemurungan dan tekanan yang berterusan boleh menimbulkan masalah jiwa.  Jika tidak dikawal boleh menyebabkan gila atau kesan negatif lain.

Prestasi kerja menurun apabila berdepan dengan masalah keluarga.  Keadaan ini memberi kesan besar kepada kerja. Ada pekerja diberhentikan kerja kerana prestsi teruk akibat konflik keluarga dialami.

Konflik boleh menjelaskan kesihatan pasangan terlibat. Dalam keadaan tertekan, satu kesan paling ketara ialah masalah tekanan darah tinggi dan boleh melarat kepada masalah penyakit jantung.  Penyakit ini jika berterusan boleh membawa kepada maut.

Kesan kepada anak.  Anak-anak biasa menjadi mangsa apabila ibu bapa berdepan konflik rumahtangga.  Jika ibu bapa tidak bersefahaman, tentu sekali anak-anak juga menanggung akibatnya. 

Anak kurang mendapat perhatian jika ibu bapa asyik berkonflik.  Mereka tidak dapat melakukan akvititi yang bisasanya dilakukan bersama.  Contohnya, ibu bapa berdepan konflik tentu tidak akan keluar untuk bersiar-siar atau berkelah. 

Ibu bapa yang berdepan konflik turut memberi kesan emosi dan tekanan kepada anak-anak.  Ini kerana anak-anak merasakan tidak mendapat hak yang sepatutnya seperti kasih sayang dan perhatian.  Pada masa sama mereka juga bimbing jika konflik yang tidak dapat dikawal itu menyebabkan perceraian ibu bapa.

Dalam kes ibu bapa yang berdepan konflik akan melepas perasaan terhadap anak-anak.  Anak dimarah dan kadangkala dipukul disebabkan satu kesalahan yang tidak sepatutnya mereka dihukum sedemikian. 

Kesan buruk terhadap hubungan kekeluargaan.  Perkara ini tidak boleh dipadang mudah.  Maka itu, suami isteri tidak boleh menganggap apa yang berlaku hanya melibatkan diri mereka saja.   

Apabila berlaku konflik suami isteri, kerap turut melibatkan campurtanggan keluarga.  Keluarga tentu akan memihak kepada anak masing-masing.  Keadaan ini menjadi semakin parah apabila berlaku saling menyalahkan.  Ini menyebabkan hubungan dua keluarga menjadi renggang.

Dendam keluarga akan membara jika ada kes sebelum ini yang telah terpendam lama.  Mereka mengambil kesempatan untuk menyemarak kembali kes dahulu yang sebelum ini telah tertutup melalui perkahwinan. 

Putus hubungan atau kerjasama antara keluarga sering berlaku berpunca konflik suami isteri.  Kes putus hubungan perniagaan, konflik di tempat keluarga dan hubungan dalam masyarakat wujud disebabkan masalah dalaman ahli keluarga.  Bayangkan apa yang berlaku itu hasil daripada konflik suami isteri, itu belum lagi jika berlaku perceraian. 

Menyumbang masalah dalam masyarakat.  Konsep melahirkan masyarakat harmoni melalui keluarga bahagia sering dijadikan sandaran.  Maka, jika keadaan keluarga tidak bahagia, tentunya kesannya turut melibatkan seluruh masyarakat.

Anak terabai akibat konflik ibu bapa akan menimbulkan masalah sosial dalam masyarakat.  Kajian mendapati mat rempit, kaki lepak dan pelbagai masalah sosial lain yang dilakukan oleh anak-anak adalah berpunca keadaan keluarga yang tidak tenteram.  Mereka cuba mencari altenatif lain untuk melepaskan perasaaan atau melupakan masalah keluarga.

Prestasi tempat kerja pasangan bermasalah berdepan prestasi menurun.  Ini memberi kesan buruk kepada majikan.  Bayangkan jika suami iateri bermasalah terbawa-bawa masalah keluarga ke tempat kerja.  Jangan terkejut jika prestasi pekerja setiasa turun naik, dan jika diselidiki berpunca berlaku krisis dalam keluarga.

Mendatangkan kesan buruk kepada negara.  Bunyinya macam tidak lojik jika dikatakan kesan konflik dalam keluarga boleh memberi kesan buruk kepada negara, termasuk dalam soal keselamatan.  Fikirkan, dalam kes konflik rumahtangga yang berpunca masalah kewangan, ada pegawai kerajaan atau petugas di agensi swasta sanggup melakukan rasuah semata-mata untuk mendapat wang yang lebih semata-mata untuk memenuhi keperluan keluarga.  Kita tahu, masalah rasuah boleh merosakkan negara dan mengancam keselamatan negara.                                                                                              

KAEDAH MENYELESAIKAN MASALAH KONFLIK RUMAHTANGGA

Berkahwin dianggap mendirikan masjid.  Sebab itu, perkahwinan mesti dipertahankan dan berada dalam keadaan aman.  Perkara yang boleh menyebabkan perceraian mesti dihalang kerana perceraian adalah perkara halal yang paling dibenci Allah. Terdapat kaedah atau cara boleh dilakukan untuk mengelak konflik dalam rumahtangga.

Muhasabah diri.  Masalah suami isteri biasanya berpunca sikap ego dan menyalahkan pasangan masing-masing.

Perkara ini dapat dielakkan jika masing-masing menilai diri sendiri sebelum menyalahkan pasangan.  Sikap menyalahkan pihak lain tidak akan menyelesaikan masalah, bahkan menjadi semakin kusut.  Adalah lebih baik jika kita terlebih dahulu melihat kelemahan darlam diri sendiri dulu.

Konflik rumahtangga dapat diatasi jika kita melihat kembali matlamat mendirikan rumahtanggga.  Kebahagiaan yang ingin dikecapi tidak sepatutnya dirosakkan oleh sedikit masalah. 

Berusaha menerima kekurangan atau kelemahan pasangan adalah satu cara terbaik untuk menghentikan sebarang konflik yang timbul.  Sedarlah tidak ada manusia yang sempurna.  Justeru, suami isteri perlu menerima kekurangan atau kelemahan masing-masing dan anggaplah itu satu pengorbanan yang perlu dilakukan untuk memastikan kebahagiaan rumahtangga dapat dikekalkan.

Dalam semua masalah yang timbul, amalan nasihat menasihati amat penting.  Kita tidak dapat melihat keseluruhan masalah dan jalan penyelesaiannya dengan sendiri, melainkan ada orang lain yang dapat memberi nasihat.

Penasihat paling hampir tentulah dari pasangan sendiri.  Maksudnya di sini ialah jika masalah berpunca dari suami, maka isteri patut memberi nasihat.  Manakala jika isteri pula yang menjadi punca masalah, sudah tentu suami yang memberi nasihat.  Usaha nasihat menasihati perlu dilakukan secara berhemah agar tidak timbul salah faham.

Tindakan suami meninggalkan tempat tidur adalah juga sebahagian dari satu bentuk nasihat untuk mengingatkan isteri telah melakukan sesuatu yang tidak disukai suami. Begitu juga isteri boleh menunjukkan sikap 'merajuk' sebagai satu tanda tidak puas hati apa yang telah dilakukan oleh suami.  Tindakan-tindakan itu perlu dilakukan secara terkawal atau perasaan yang bertujuan mencari kebaikan, dan bukannya untuk mencetuskan konflik lebih buruk.

Pengalaman adalah guru kehidupan.  Pasangan perlu menjadikan pengalaman yang dialami dulu sebagai cara untuk menyelesaikan konflik.  Biasanya konflik berlaku secara berulang-ulang dan tentunya juga cara penyelesainnya juga sama.  Maka, pasangan perlu menggunakan pengalaman untuk menyelesaikannya. Selain, pengalaman sendiri, pengalaman daripada orang lain atau melalui pembacaan juga boleh dijadikan sumber untuk menyelesaikan masalah.

Konflik yang sukar diselesaikan memerlukan campurtangan pihak lain untuk menyelesaikannya.  Pun perlu diingatkan, pihak yang dirujuk itu hendaklah boleh dipercayai dan berniat untuk menolong mencari penyelesaian.  Perkara ini dibangkitkan kerana ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan untuk lebih mengusutkan keadaan.

Keluarga adalah sumber terdekat untuk mendapat nasihat. Mereka lebih berpengalaman dan lebih mengetahui masalah yang berlaku.  Nasihat yang diberikan lebih sesuai dan mereka turut mengharapkan agar masalah itu dapat diselesaikan   Selain nasihat, mereka juga boleh menghulurkan bantuan lain yang menjadi punca kepada konflik rumahtangga itu.

Dalam kes yang telah rumit dan memerlukan bantuan pihak luar, penggunaan hakam atau pengantaraan perlu digunakan.  Kaedah ini yang mana pihak isteri dan suami masing-masing menghantar wakil untuk berbincang.  Hakam diberi penjelasan mengenai konflik yang berlaku dan memberi hak untuk hakam membuat keputusan yang terbaik, tanpa boleh dibantah oleh mana-mana pihak kerana menganggap hakam seperti dirinya sendiri. 

Penggunaan pakar kauseling adalah satu langkah yang semakin digunakan.  Kaunselor bertanggungjawab mendengar dan kemudian berdasarkan kepada pengalaman atau kaedah yang difikirkan sesuai mencadangkan sesuatu tindakan yang wajar dilakukan.  Khidmat kaunselor boleh diguanakan secara bersama di mana suami dan isteri bersemuka serentak dengan atau mereka bertemu secara berasingan.  Khidmat kauseling memberi kita pilihan untuk mengambil tindakan yang positif ke arah menyelesaikan konflik yang wujud.

Menggunakan saluran undang-undang dianggap langkah terakhir untuk menyelesaikan masalah konflik rumahtangga. Biarpun, disebut undang-undang, hakikatnya ia adalah berdasarkan kepada hukum fikah yang diamalkan dalam Islam, tetapi dijadikan enekmen atau akta bagi membolehkan ia dilaksanakan secara undang-undang.

Suami isteri secara bersama atau mana-mana pihak boleh mengadu kepada pihak mahkamah syariah atau kadi.  Kadi biasanya pada peringkat awal akan memberi nasihat secara terus.  Pasangan diberi tempoh untuk berfikir dan kembali hidup aman.

Sekiranya nasihat kadi tidak memberi kesan, maka tindakan selanjutnya biasanya melibatkan perlantikan hakam.  Ia satu kaedah rasmi dan tertakluk kepada undang-undang.  Hakam itu dari kalangan ahli keluarga kedua-dua pihak atau sesiapa yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

Hakim berkuasa untuk mengarahkan kepada isteri kembali taat kepada suami.  Jika isteri masih ingkat taat, maka dia akan kehilang hak-hak sebagai isteri seperti hak nafkah, jika berlaku perceraian akan hilang hak nafkah edah, hilang hak menggunakan taklik suami dan beberapa perkara lain yang sepatutnya ditunaikan oleh suami terhadap isteri.     

KESIMPULAN

Islam agama syumul yang menyediakan garis panduan lengkap dalam semua aspek kehidupan manusia.  Tidak terkecuali Islam menyediakan panduan membentuk kehidupan keluarga bahagia. 
           
Kehidupan rumahtangga memang banyak dugaan. Islam menyarankan agar sebarang permasalahan dalam rumahtangga diselesaikan dengan sebaik-baiknya.

Seperti telah dijelaskan, perkahwinan bukan saja melibatkan pasangan berkenaan saja.  Perkahwinan juga melibatkan hubungan keluarga dengan keluarga.  Bahkan dalam misi yang besar, perkahwinan turut melibatkan hubungan antara dua negara.  Perkara ini dapat dilihat pada era dahulu contohnya perkahwinan Sultan Melaka dengan Puteri dari Cina. Maka, jika berlaku masalah konflik hubungan suami isteri, ia turut melibatkan hubungan lain.

Maka, kehidupan suami isteri perlu berlangsung dalam keadaan aman.  Sebarang masalah perlu diselesaikan segera.  Jangan ambil mudah sebarang riak atau tanda yang boleh menggongcang keharmonian rumahtangga.  Banyak kes rumahtangga bermula dengan perkara kecil.  Tetapi, disebabkan tidak ditangani segera, ia merebak kepada keadaan sukar dikawal. Akhirnya konflik yang berlarutan itu berakhir dengan perceraian. 

Talak dibenarkan sepertimana firman Allah bermaksud: “Tidak ada sesuatu dosa atas kamu jika kamu menceraikan isteri kamu.” (Surah al-Baqarah, ayat 236). 
           
Islam membenarkan perceraian jika perkahwinan yang dibina tidak mampu diselamatkan.  Tindakan itu bagi memberi keadilan kepada kedua-dua pihak, keluarga.  Paling penting ia dapat mengelak berlaku ketidakadilan dan penindasan dalam perkahwinan.

Pun begitu, perceraian tidak boleh dibuat mudah.  Budaya kahwin dan cerai yang berlaku perlu dihentikan kerana ia memberi kesan yang amat buruk kepada individu, anak-anak, keluarga dan masyarakat.

Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sebenci-benci perkara halal di sisi Allah ialah talak.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).

Suami tidak boleh bertindak atau memperlakukan sesuka hati terhadap isteri. Isteri mempunyai hak untuk mendapat layanan terbaik daripada suami.  Isteri bukannya hamba memuaskan nafsu suami semata-mata.  Institusi perkahwinan adalah pelindung bagi wanita daripada perbuatan jahat lelaki yang tidak bertanggungjawab.

Kebahagiaan yang diharapkan pada permulaan perkahwinan perlu diteruskan sepanjang masa.  Semakin lama usia perkahwinan, sepatutnya semakin erat kasih sayang dan mendewasakan mereka dalam menghadapi cabaran hidup. 

Ingatlah, sesungguhnya institusi perkahwinan mempunyai banyak hikmah yang perlu dihargai oleh setiap pasangan suami isteri.  Allah menjanjikan kebahagiaan bagi setiap pasangan yang mematuhi rukun berumahtangga. 

Suami yang baik mendapat pahala jihad dan kebajikan di atas setiap perkara yang dilakukan kepada isteri dan anak-anak.  Manakala, isteri pula dijanjikan syurga jika dia melakukan amalan wajib dan taat kepada suami.

Ini membuktikan bahawa Islam amat mementingkan agar kerukunan rumahtangga dikekalkan.  Suami isteri perlu mengambil peluang balasan kebaikan yang diterima daripada kehidupan berkeluarga.                               

No comments:

Post a Comment