Wednesday 10 October 2018

IKHLAS JADI PENENTU KUALITI AMALAN

Kualiti amalan bergantung pada kualiti hati pelakunya. Setiap kali kita melakukan satu perbuatan maka hati akan menentukan itu amalan baik atau sebaliknya. Berderma misalnya, ialah amalan yang baik tetapi sekiranya dilakukan dengan niat untuk menunjuk nunjuk, amalan yang baik akan bertukar menjadi riak dan hukumnya berdosa.

Begitu juga solat. Pada zahirnya, solat memang amalan yang mulia. Namun sekiranya hati orang yang melakukan solat kerana ingin membesarkan dirinya bukan membesarkan Ilahi, maka solat itu bukan lagi amalan yang mulia.

Maka hati hatilah menjaga hati kerana amalan yang sebesar gunung sekalipun tidak akan bernilai walau sedebu pun, sekiranya diamalkan tanpa ikhlas.

Pernah diberitakan bagaimana seorang yang rajin bersolat pada waktu malam dan berpuasa sunat, tetapi Rasulullah SAW mengatakan dia ialah ahli neraka, kerana lidahnya suka mencela jirannya.

Mengapa lidah suka mencela? Jawabnya kerana hatinya masih kotor, walaupun ibadahnya banyak. Dalam konteks yang sama, Rasulullah SAW pernah menegaskan bahawa tidak akan lurus keimanan seseorang sehingga lurus hatinya. Dan tidak akan lurus hati seseorang sehingga lurus lidahnya.

Tidak perlu kita mengatakan atau memberitahu bahawa kita ikhlas melakukan sesuatu. Kerana apa yang disebut itu tidak dinilai oleh Allah. Memadailah hanya Allah yang menilai apa yang ada di dalam hati kita.

Sebenarnya, niat adalah perkara asas menentukan kedudukan perkara dilakukan. Apa maksud niat? Dari bahasa ia bermaksud kehendak hati atau tujuan hati. Manakala mengikut istilah pula ialah gerak hati melaksanakan sesuatu perkejaan dengan tujuan mencari keredhaan Allah SWT.

Kenapa niat penting? Pertamanya untuk bezakan ibadat dengan adat. Keduanya untuk tentukan qasad amal adakah untuk Allah atau lainnya.

Sabda Rasulullah SAW: “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari)

Adakah niat mesti dilafazkan? Seperti dijelaskan apa itu niat sama ada mengikut bahasa mahupun istilah, niat adalah berkaitan di dalam hati. Jadi tidak perlu niat itu diucapkan atau dilafazkan.

Namun, dalam amalan masyarakat di Malaysia, niat berkaitan ibadat khusus dilazimkan dengan ucapan sekali seperti niat puas, niat zakat dan niat sembahyang.

Perkara ini dilakukan bagi 'memperkuatkan' dan 'menjelaskan' niat itu. Jadi, sebenarnya untuk niat puasa mahupun niat-niat lain hanya memadai dengan apa yang terdetik di hati kita mengikut apa yang kita faham terhadap perkara itu.  

Niat tidak perlu mengikut atau menggunakan bahasa Arab. Cukup dan memadai apa yang kita faham dengan tujuan niat itu.  

No comments:

Post a Comment