Monday 22 October 2018

USAHA UBAH TINGKAH LAKU PEROKOK


Sejak 2008, semua pengeluar rokok di negara ini diwajibkan memaparkan tanda amaran bergrafik pada kotak rokok yang menunjukkan risiko dihadapi perokok seperti kerosakan paru-paru, gigi, keguguran dan kanser mulut bertujuan memberi rangsangan emosi seperti ngeri, gerun dan jijik di kalangan perokok.

Amaran bergrafik itu sebagai tambahan kepada label ‘Amaran oleh Kerajaan Malaysia - Merokok Membahayakan Kesihatan’ pada setiap kotak rokok.   

Mengikut Artikel 11 Rangka Kerja Konvensyen Mengenai Kawalan Tembakau (FCTC), semua negara yang menandatangani perjanjian perlu menguatkuasakan peraturan (amaran bergrafik pada kotak rokok) dalam tempoh tiga tahun.

Malaysia menandatangani persetujuan untuk mematuhi Artikel 11 itu pada 16 September 2005 dan perlaksanaan sepenuhnya pada Disember 2008.  Manakala bagi Artikel 8 (larangan merokok di tempat awam sepenuhnya) dilaksanakan pada 2010, iaitu lima tahun selepas persetujuan ditandatangani.

Syarikat rokok mencari jalan lain untuk mengiklankan produk selepas kerajaan mematuhi Artikel 13 dengan mengharamkan iklan dan promosi produk tembakau di media cetak mahu pun elektronik.

Syarikat rokok mengeluarkan kotak rokok seperti pek berkembar, pek warna warni, pek perayaan selain rokok pelbagai rasa seperti menthol, mild, light dan pelbagai perasa seperti strawberi, epal dan anggur.

Strategi itu bertujuan menarik perokok baru di kalangan remaja, terutama wanita yang lebih berminat kepada pek berwarna warni keluaran terhad di samping rasanya yang sejuk (methol) dan ringan (light).

Islam menganjurkan agar umatnya menjauhkan diri daripada perkara yang mendatangkan mudarat, tidak kra kecil ataupun besar. Banyak perkara mendatangkan mudarat dipandang ringan oleh umat Islam, termasuk prbuatan merokok tanpa memikirkan tegahan agama.

Perbuatan itu turut dilakukan golongan yang mendakwa ulamdan pemimpin agama.  Justeru, amat sukar untuk menguatkuasakan larangan merokok berdasarkan kehendak agama. 

Masyarakat di negara ini menghukum perbuatan merokok makruh berdaarkan kepada mazahab Syafie. Merokok dihukumkan makruh kerana ia tidak memabukkan dan bukan dari jenis memabukkan. Bagaimanapun, merokok jelas mendatangkan bahaya kepada kesihatan sebagaimana amaran yang tertera dengan jelas pada kotaknya.

Mengikut kaedah hukum, sesuatu yang mendatangkan keburukan wajib dijauhi. Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud: “Dan hendaklah kamu memberikan derma untuk kepentingan sabilillah dan janganlah kamu menjerumuskan diri dalam jurang kebinasaan, dan hendaklah bertindak sebaik-baiknya. Sesungguhnya Allah suka kepada orang –orang yang melakukan kebaikan.”

Merokok yang jelas diakui membahayakan kesihatan tergolong antara sikap yang menjerumuskan diri dalam jurang kebinasaan. Mengapa merokok? Banyak di kalangan perokok mendakwa perbuatan itu memberi ketenangan dan perasaan gembira. Merokok juga dikatakan menjadi pencetus perasaan positif untuk melakukan kerja dan mengelak perasaan bosan. 

Pandangan itu tidak wajar diterima sebagai meletakkan hukum. Islam tidak menghalalkan sesuatu berdasarkan kepada sesuatu andaian dan alasan saja.

Perhatikan firman Allah SWT yang bermaksud: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi.  Katakanlah pada kedua-duanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa kedua-duanya adalah lebih besar daripada manfaatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)

Manfaat yang sedikit tidak menjadikan sesuatu itu halal jika keburukannya lebih banyak. Islam tidak membenarkan sebarang perbuatan mendatangkan keburukan dilakukan kerana ingin mendapatkan sedikit kebaikan.

Asas hukum ini menjadi pegangan kepda ulama fikah yang menghukum perbuatan merokok sebagai hram. Perkara utama dikaji dan dinilai ialah kesan buruk akibat merokok terutama membahayakan kesihatan dan menimbulkan masalah sosial. 

Islam dengan tegas melarang perbuatan mendatangkan keburukan sebagaimana firman Allah SWT dalam surah an-Nisa ayat kedua yang bermaksud: “Dan jangalah kamu cuba menukarkan yang baik-baik dengan yang buruk-buruk.”

Firman allah SWT yang bermaksud: “Dan Dia (Allah) telah menghalalkan bagi kamu segala yang baik-baik dan mengharamkan ke atas kamu segala yang buruk-buruk.” (Surah al-Aaraf, ayat 157).

Sesungguhnya Allah SWT tidak mendatangkan keburukan kepada seseorang itu kecuali dia sendiri yang melakukannya, sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: “Dan setiap keburukan yang menimpa kamu itu dilakukan oleh tangan kamu sendiri.” (Surah as-Syura, ayat 30).

No comments:

Post a Comment