Hukum Islam adalah universal atau
menepati keperluan hidup manusia dari dahulu, kini dan sehingga ke hari kiamat.
Ia menjadi panduan hidup untuk mencapai matlamat menjadi hamba Allah dengan
melakukan apa yang disuruh dan menjauhkan apa yang ditegah.
Dunia sentiasa berubah dan keperluan
hidup manusia juga berubah. Maka keperluan peraturan hidup juga berubah.
Sesuatu yang dahulu tidak diketahui, kini telah diketahui. Contohnya, dahulu
ulama mengatakan merokok harus atau sekadar makruh, sebab perbuatan itu tidak
diketahui membahayakan kesihatan. Namum, kini ulama telah mengeluarkan fatwa
kerana melalui kajian perubatan telah jelas perbuatan merokok membahayakan
kesihatan.
Jadi, begitu juga dalam hal-hal lain.
Matlamat hukum Islam ialah mencegah keburukan dan mendapatkan kebaikan. Antara
kaedah penetapan hukum adalah melalui al-masalih al-mursalah.
Istilah al-masalih al-mursalah didefinisikan oleh para ulama
sebagai kepentingan yang tiada keterangan nas secara langsung sama ada
memperakui atau menolaknya.
Dengan kata lain, pemimpin perlu melakukan satu keputusan untuk menyelesaikan keperluan rakyat sama ada untuk mendapat kebaikan atau mengelak daripada berlaku perkara buruk.
Mengikut kaedah fiqah, tindakan
pemimpin atau kerajaan tertakluk kepada masalah rakyat. Kaedah inilah menjadi
asas kepada penggunaan al-maslih dan al-mursalah. Memang diakui bahawa hal-hal
yang diputuskan berdasarkan kaedah ini tidak terdapat di dalam al-Quran dan
al-hadis.
Namun, bagi kebanyakan ulama berpendapat bahawa mengutamakan kepentingan
masyarakat merupakan satu keperluan yang boleh dijadikan dalil hukum. Namun,
hukum itu terbatal jika sekiranya telah ada sesuatu hukum yang jelas telah
ditetapkan atau telah nyata perbuatan itu diharamkan.
Berdasarkan kaedah fikah, apabila tidak terdapat dalil dari nas, ijmak,
kias atau istihsan untuk menyelesaikan sesuatu isu kepentingan rakyat, maka
kepentingan umum boleh dijadikan pegangan hukum.
.
Urusan itu termasuk politik (siasah),
pentadbiran, nikah kahwin (munakahat) dakwah dan akhlak serta jenayah. Justeru,
hukum fiqh muamalat juga dikatakan berubah berdasarkan faktor masa dan tempat
berikutan ada antaranya masih sesuai digunakan dan ada pula yang terpaksa
diubah suai asalkan tidak mengubah niat asalnya yang memberi kebaikan kepada
manusia dan sebagai satu urusan yang diredai Allah SWT.
Menyentuh mengenai isu ini, boleh
dilihat menerusi ijtihad Umar ak-Khattab RA yang tidak membahagikan tanah di
Iraq sewaktu perang ke atas negara berkenaan, sebaliknya membiarkannya kekal di
tangan penduduk asal di sana asalkan mereka membayar cukai tanah (kharaj) yang
boleh dimanfaatkan untuk kegunaan umat Islam.
Tindakan Umar tidak dipersetujui
sahabatnya yang berasakan tanah berkenaan patut dibahagi-bahagikan, selaras
dengan Surah al-Anfaa, ayat 41 bermaksud: “Ketahuilah, sesungguhnya apa saja
yang dapat kamu peroleh sebagai rampasan perang, maka sesungguhnya satu perlima
untuk Allah, Rasul, kerabat Rasul, anak yatim, orang miskin dan ibnusabil
(orang yang memerlukan bantuan).”
Umar diriwayatkan berkata: “Jika tidak
disebabkan kebaikan generasi terkemudian Islam, nescaya akan aku bahagikan
tanah-tanah ini sebagaimana Nabi membahagikan tanah Khaybar.” (Al-Mughni, Ibn
Qudamah)
Secara nyatanya, walaupun berbeza,
tetapi mempunyai sasaran dan objektif maqasid sama iaitu mencapai keadilan bagi
masyarakat walaupun terpaksa mengetepikan hak individu.
Ini kerana, seperti diketahui,
sasarannya adalah maslahat umum dan bukan maslahat individu. Inilah tanda
keputusan maslahat bersifat politik dan pentadbiran yang tidak terhad kepada
sesuatu urusan tertentu yang dilakukan Rasulullah SAW tetapi hanya terhad
kepada inti dan objektif.
Ia sama seperti tindakan Rasulullah
SAW menolak permintaan sahabat untuk melaksanakan batasan harga jualan (Tas’ir)
supaya peniaga tidak boleh menaikkan harga.
Berdasarkan riwayat Abu Daud yang
menjelaskan bahawa baginda bersabda: “Bahkan, Allah yang menurun dan
menaikkannya dan sesungguhnya aku berharap untuk bertemu Allah dan tiada
sesiapa yang menuntut dariku kerana dizalimi dari sudut harta dan juga jiwa.”
Bagaimanapun, beberapa ulama selepas
zaman Rasulullah SAW bersetuju melaksanakan batasan harga jualan (tas’ir)
berkenaan sebagai langkah menghalang peniaga menyekat barangan mereka dan
menjaga maslahat umum.
Ini kerana, jika tidak dilakukan,
peniaga bebas menyekat barangan mereka bagi memaksa harga barangan naik kerana
permintaan tinggi, sekali gus menzalimi hak umum.
Sheikh Prof Dr Fathi Al-Durayni
menjelaskan, tas’ir itu diterima ulama mujtahidin tabien bagi mencapai maqasid
atau objektif yang disasarkan Nabi SAW ketika baginda menolak tas’ir, iaitu
baginda menolak kerana tidak mahu berlaku kezaliman kepada pengguna dan
peniaga.
Ulama tabien pula membenarkan tas’ir
kerana berubahnya suasana dan keperluan ketika zaman mereka, lalu mereka menerima
tasi’r. Jelas daripada isu ini, objektif adalah sama, cuma bentuknya berbeza.
Dalam konteks dakwah pula, fiqh
muamalat sudah sepertinya membawa manusia kepada kebaikan seperti digariskan
dalam al-Quran serta hadis dan melarang manusia melakukan perbuatan yang
bertentangan dengan Islam. Jika dilihat situasi dulu dan masa
kini, corak fiqh muamalat dakwah ini sememangnya mempunyai perbezaan yang
sangat ketara.
Dulu, tanpa teknologi moden, corak
dakwah adalah secara langsung, berdepan- depan, namun kini, ia boleh
disampaikan menerusi peralatan seperti televisyen, radio, kaset, cakera padat
atau Internet.
Semua cara ini adalah harus dan
dibenarkan selagi asasnya diikuti dengan sasaran objektif bagi menyampaikan
kebaikan kepada masyarakat. Ini yang perlu difahami oleh kita
bahawa, tidak semestinya wajib mengikut bulat-bulat cara digunakan Rasulullah
SAW kerana tindakan itu boleh berubah mengikut faktor waktu.
Kita boleh menggunakan faktor baru
sedia ada asalkan tahu ia tidak menyalahi syarat serta objektif yang menjurus
kepada kebaikan serta dilakukan atas niat kerana Allah SWT.
Jangan pula nanti ada yang ‘berfatwa’
hanya boleh menaiki unta dan kuda ketika dakwah kerana itu yang dilakukan oleh
baginda nabi dan sahabat. Fatwa sebegini tidak disebut oleh mana-mana ulama
muktabar.
Hasilnya, hendaklah kita fahami mana
inti yang perlu diikuti (thawabit), dan mana pula bentuk yang bersifat
mutaghayyirat dan anjal (fleksibel).
Namun, perlu diingati, sesuatu teknik
mungkin disangkal oleh sebilangan ulama pada sesuatu zaman dan disokong pula
oleh sebahagian ulama lain.
Kedua-duanya berdasarkan proses timbang tara maslahat dan mudarat serta hasil ijtihad. Jadi, tidak wajar kita mengutuk, melabel dan memperlekehkan mana-mana ijtihad yang dikeluarkan oleh ilmuan berkelayakan.
No comments:
Post a Comment