Monday, 2 September 2019

TERUSKAN KEMPEN UTAMAKAN MEMBELI PRODUK MUSLIM


Kempen utamakan membeli produk Muslim adalah suatu tindakan yang inklusif dan kompetitif dalam konteks perniagaan dan harus dilihat secara positif.

Kempen itu bukan bersikap perkauman atau rasis dan jauh sama sekali untuk mewujudkan perbalahan atau permusuhan antara agama.

Kajian menunjukkan kempen sokong produk Muslim akan membawa kesan positif kepada limpahan ekonomi yang lebih luas.

Kempen tersebut pastinya akan banyak membantu usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) yang rata-rata terdiri di kalangan orang Muslim.

Usahawan IKS sering disisihkan oleh peniaga besar seperti gedung membeli belah utama. Akibatnya, produk IKS hanya berlegar di kedai-kedai runcit di kampung sahaja.

Dengan adanya kempen membeli produk Muslim, secara tidak langsung produk IKS mampu lebih berdaya saing dan mula dikenali.

Sebelum ini, banyak produk IKS tidak mampu menonjol kerana berdepan dengan persaingan dari syarikat besar yang mempunyai modal besar untuk mengiklankan produk mereka selain mempunyai rangkaian pengedaran yang cekap.

Apabila produk IKS berdaya saing, ia akan memberikan banyak peluang pekerjaan kepada rakyat terutama golongan belia yang kini ramai tidak berpekerjaan.

Perkembangan ekonomi yang menyeluruh melibatkan segenap peringkat lapisan ekonomi akan membawa kepada kitaran ekonomi lebih menyeluruh yang sekaligus merapatkan jurang ekonomi antara kaum.

Orang Islam tidak perlu mudah berubah hati dan tergugat dengan 'nasihat' dari pemimpin yang meminta agar menghentikan boikot barang bukan Islam.

Perlu diingat, ini bukan kempen memboikot barang bukan Islam, tetapi mengutamakan produk Muslim. Rakyat berhak membuat pilihan produk mana ingin diutamakan dalam pembelian atau penggunaan perkhidmatan.

No comments:

Post a Comment